جمعه 10 فروردین 1403
خانهخبراجتماعی و شهریاعطای یارانه‌ به کالاها متوقف شود

اعطای یارانه‌ به کالاها متوقف شود

اعطای یارانه‌ به کالاها متوقف شود

یک اقتصاددان با اشاره به کمبود برخی از کالاهای اساسی در بازار، راهکار کوتاه مدت این مساله را در کنترل صادرات این اقلام ارزیابی کرد.

به گزارش رتبه آنلاین از ایسنا، لطفعلی بخشی، عضو بازنشسته هیئت علمی دانشگاه علامه طباطبایی، با اشاره به کمبود برخی از اقلام اساسی در بازار مواد غذایی اظهار کرد: تا زمانی که به بسیاری از محصولات ما یارانه تعلق می‌گیرد، وضعیت به همین ترتیب است. دولت با دادن یارانه به برخی از اقلام باعث می‌شود که قیمت آن‌ها از متوسط قیمت‌های بین‌المللی پایین‌تر بیاید و به همین دلیل خرید آنها برای همسایگان ما مفت به نظر می‌رسد.

او به راهکارهای مقابله با این شرایط هم پرداخت و گفت: در حال حاضر و در شرایط فعلی بهترین راهکار توقف صادرات محصولات اساسی است که به آنها یارانه تعلق می‌گیرد؛ هر چند ممکن است با این کنترل صادرات قاچاق رواج پیدا کند، اما فعلا چاره‌ای جز این نداریم. در بلند مدت اما باید به فکر حذف یارانه‌های دولتی باشیم و البته در عوض و متناسب با آن حقوق‌ها را هم افزایش دهیم.

وی افزود: در ترمیم ساختارهای اقتصادی نمی‌توانیم بدون توجه به قدرت خرید مردم قیمت‌ها را آزاد و یارانه‌ها را حذف کنیم، بلکه باید متناسب با آن حقوق‌ها و قدرت خرید مردم را هم افزایش دهیم.

این اقتصاددان با تاکید بر این‌که کشور باید به سمت یارانه زدایی از کالاها برود بیان کرد: از این طریق می‌توانیم در روند نامناسب مصرف تغییر ایجاد کنیم. در حال حاضر مصرف آب و برق در کشور ما الگوی نامناسبی دارد و علت آن هم یارانه‌هایی است که به این حوزه‌ها تعلق می‌گیرد، در حالی که اگر قیمت‌ها واقعی می‌شد اینگونه نبود. البته عملیاتی شدن همه این‌ها باید همراه با واقعی شدن حقوق‌ها باشد. راهکار بلندمدت این است که اشتباهاتی را که تا پیش از این در تخصیص یارانه‌ها داشته‌ایم را قدم به قدم اصلاح کنیم.

او همچنین با اشاره به رونق گرفتن قاچاق بنزین در برخی از گذرگاه‌های مرزی گفت: دولت بنزین را با هزینه‌های سنگین وارد می‌کند و سپس آن را به قیمت ارزان ارائه می‌دهد. در این شرایط قاچاقچی‌ها بنزین را با لیتری ۱۰۰ تومان خارج می‌کنند و با قیمت یک دلار می‌فروشند، در صورتی که اگر قیمت‌ها واقعی بود چنین فسادهایی ایجاد نمی‌شد.

در روزهای گذشته برخی کارشناسان گران شدن برخی اقلام اساسی مانند گوجه و سیب زمینی را به خاطر گران شدن ارز و افزایش صادرات این محصولات ارزیابی کرده‌اند و خواستار دخالت دولت و کنترل این وضعیت شدند.

اخبار مرتبط

بیشترین بازدید