پنج‌شنبه 9 فروردین 1403
خانهخبراقتصادیاعداد و ارقام اقتصادی در هفته سوم آبان 1398

اعداد و ارقام اقتصادی در هفته سوم آبان 1398

نرخ تورم در کشورهای عضو OECD، کسری تراز تجاری آمریکا در ماه سپتامبر، نرخ تورم تولیدکننده در منطقه یورو و آمار سود و زیان تعدادی از غول‌های تجاری جهان در سه‌ماهه سوم سال 2019 جزو مهم‌ترین آمارهای اقتصادی و تجاری منتشرشده طی این هفته بوده است.

در هفته‌ای که پشت سر گذاشتیم، اعداد و ارقام متعددی در ارتباط با اقتصاد، تجارت و کسب‌وکار در اقصی نقاط جهان، از سوی رسانه‌ها، نهادهای اقتصادی ملی و بین‌المللی و مراکز تحقیقاتی منتشر شد که مهم‌ترین آنها را می‌توان در موارد ذیل خلاصه کرد:

14 میلیون تن

ورلد استیل: صنعت فولاد جهان سالانه بیش از 14 میلیون تن فولاد از خودروهای اسقاطی بازیافت می‌کند.

54 درصد در برابر 39 درصد

سازمان ملل متحد: حدود 54 درصد از افراد شاغل در بخش گردشگری جهان را زنان تشکیل می‌دهند، در حالی که نسبت کارکنان زن به کل کارکنان شاغل در سایر بخش‌ها به‌طور متوسط 39 درصد است.

2 میلیون شغل

سازمان ملل متحد: همگرای منطقه‌ای (regional integration) در کشورهای شرق آفریقا می‌تواند به ایجاد 2 میلیون شغل جدید در این منطقه کمک کند.

2.6 تریلیون دلار و 820 میلیون نفر

سازمان ملل متحد: در حالی که سالانه رقمی معادل 2.6 تریلیون دلار مواد غذایی در اقصی نقاط جهان تلف می‌شود، همچنان 820 میلیون نفر از جمعیت جهان از کمبود غذا رنج می‌برند.

2 میلیارد تن

بانک جهانی: سالانه بیش از 2 میلیارد تن زباله در جهان تولید می‌شود که اگر اقدام فوری برای اصلاح این وضعیت صورت نگیرد، این رقم در افق 2050 با افزایش 70 درصدی مواجه خواهد شد.

13.5 میلیارد دلار

سی‌ان‌بی‌سی: شرکت چینی لنوو که بزرگترین تولیدکننده رایانه‌های شخصی در جهان به شمار می‌رود، در سه‌ماهه سوم سال جاری میلادی 13.5 میلیارد دلار درآمد کسب کرده است که این رقم در مقایسه با دوره مشابه سال قبل 1 درصد افزایش نشان می‌دهد.

2.5 میلیارد دلار

سی‌ان‌بی‌سی: شرکت اپل اعلام کرده است یک بسته مالی به ارزش 2.5 میلیارد دلار را برای کمک به حل بحران مسکن در شمال کالیفرنیا اختصاص خواهد داد. رشد پرشتاب شرکت‌های فناوری در شمال ایالت کالیفرنیا طی دهه‌های اخیر به افزایش سرسام‌آور قیمت مسکن در این منطقه منجر شده است.

2.3 میلیارد دلار

بلومبرگ: شرکت نفتی بریتیش پترولیوم در سه‌ماهه سوم سال جاری میلادی 2.3 میلیارد دلار سود خالص کسب کرده است که این رقم در مقایسه با دوره مشابه سال قبل بیش از 39 درصد کاهش نشان می‌دهد.

52.5 میلیارد دلار

مارکت واچ: کسری تراز تجاری آمریکا در ماه سپتامبر (10 شهریور تا 8 مهر) با 5 درصد کاهش نسبت به ماه قبل از آن به 52.5 میلیارد دلار رسیده است. افزایش صادرات نفتی و کاهش واردات از آلمان و چین مهم‌ترین دلایل کاهش کسری تراز تجاری آمریکا در ماه سپتامبر گزارش شده است.

1.2 میلیارد دلار

سی‌ان‌ان: شرکت هم‌سفری آنلاین «اوبر» در سه‌ماهه سوم سال 2019 متحمل حدود 1.2 میلیارد دلار زیان شده است.

2.9 میلیارد دلار

فوربس: در نه‌ماهه نخست سال جاری میلادی سرمایه‌گذاران خطرپذیر 2.9 میلیارد دلار در نئوبانک‌ها (نوعی از بانک‌های تمام دیجیتال) سرمایه‌گذاری کرده‌اند که این رقم 26 درصد بیشتر از سرمایه‌گذاری انجام‌شده در نئوبانک‌ها در سال 2018 است.

1.6 درصد

سازمان همکاری و توسعه اقتصادی (OECD): شاخص قیمت مصرف‌کننده در کشورهای عضو OECD طی ماه سپتامبر 1.6 درصد نسبت به ماه مشابه سال قبل افزایش نشان می‌دهد.

1.2 درصد

یورو استات: شاخص قیمت عمده‌فروشی بخش صنعت در کشورهای منطقه یورو طی ماه سپتامبر، 1.2 درصد نسبت به ماه مشابه سال قبل کاهش یافته است.

40.3 درصد

یورو استات: نسبت درآمدهای مالیاتی به تولید ناخالص داخلی در کشورهای اتحادیه اروپا در سال 2018 به‌طور متوسط 40.3 درصد بوده است.

297 میلیارد یورو

یورو استات: کشورهای عضو اتحادیه اروپا در سال 2018 مجموعاً 297 میلیارد یورو صرف حفاظت از محیط‌زیست کردند.

35 میلیارد دلار

کنفرانس تجارت و توسعه ملل متحد (آنکتاد): آمارهای تجاری شش‌ماهه نخست سال 2019 نشان می‌دهد که صادرات کالاهای چینی به آمریکا (مشخصاً کالاهایی که بر آنها تعرفه جدید وضع شده است) طی این دوره در مقایسه با دوره مشابه سال قبل 35 میلیارد دلار کاهش یافته است.

 

اخبار مرتبط

بیشترین بازدید