جمعه 10 فروردین 1403
خانهاخبار روزاعتصاب‌های کم سابقه فرانسه ادامه دارد

اعتصاب‌های کم سابقه فرانسه ادامه دارد

فرانسه

اعتصاب کارکنان فرانسوی از سال ۱۹۹۵ تاکنون بی‌سابقه بوده است.

به گزارش رتبه آنلاین، ایسنا به نقل از خبرگزاری فرانسه، اعتصاب کارکنان فرانسوی در اعتراض به لایحه اصلاح نظام بازنشستگی دولت در شرایطی وارد بیست و پنجمین روز خود می‌شود که آخرین بار در سال ۱۹۹۵ اعتصاب‌هایی با چنین شدتی انجام شده بود. در صورتی که اعتصابات تنها سه روز دیگر ادامه داشته باشد، رکورد اعتصابات ۲۸ روزه سال ۱۹۸۶ نیز شکسته خواهد شد و به نظر می رسد که با توجه به مواضع دولت و اتحادیه ها، چنین مساله ای کاملا محتمل خواهد بود.

در شرایطی که برخی منابع خبری اعلام کردند مذاکرات دولت و اعتصاب‌کنندگان پس از تعطیلات سال نو از سر گرفته خواهد شد، ژان باپتیست، قائم‌مقام وزیر حمل و نقل فرانسه گفته است که مقامات اتحادیه ‌های کارگری به طرز سیستماتیک با هر اصلاح پیشنهادی مخالف هستند و فیلیپ مارتینز، رئیس اتحادیه کارکنان راه آهن نیز دولت را متهم کرده است که با مواضع غیرمنطقی خود به هرج و مرج دامن زده است.

به دلیل اعتصابات گسترده، مترو پاریس روز گذشته تقریبا به طور کامل تعطیل بود و تنها دو خط مترو که دارای قطارهای خودران هستند دارای فعالیت محدودی بودند. علاوه بر مترو پاریس، بخش بزرگی از خطوط ریلی در سراسر فرانسه، قطارهای سریع السیر به مقصد آمستردام، بروسکل و لندن و هم‌چنین شمار زیادی از فروشگاه های خرده فروشی فعالیت خود را متوقف کرده اند.

دولت امانوئل ماکرون در لایحه جنجالی اصلاح نظام بازنشستگی خود پیشنهاد کرده است که ۴۲ صندوق بازنشستگی فعلی در این کشور تحت یک صندوق واحد با یکدیگر ادغام شوند و مزایای نظام بازنشستگی نیز به جای سیستم فعلی بر حسب یک سیستم امتیازبندی تعیین شود. دولت هم‌چنین می خواهد حداقل سن بازنشستگی برای بهره مندی کامل از مزایا را به ۶۴ سال افزایش دهد.

در نتیجه اعتصابات گسترده داخلی در فرانسه، وزیر بازنشستگی این کشور از سمت خوداستعفا کرده و بانک مرکزی نیز هشدار داده است که تداوم اعتصابات دارای پیامدهای مخربی بر روی رشد اقتصادی سه ماهه پایانی سال خواهد بود.

 

 

اخبار مرتبط

بیشترین بازدید