پنج‌شنبه 6 اردیبهشت 1403
خانهگزارش روزاطلاعات جالب از 100 مدیر عامل برتر جهان

اطلاعات جالب از 100 مدیر عامل برتر جهان

با توچه به اینکه هند و چین جزو کشورهای نوظهور اقتصادی هستند، اما در جدیدترین لیست مدیران عامل برتر دنیا هیچ سهمی نداشته و اروپا و آمریکا بیشترین سهم را به خود اختصاص داده‌اند ضمن آنکه نام یک ایرانی نیز در بین این مدیران عامل خودنمایی می‌کند.

به گزارش رتبه‌آنلاین، در جدیدترین گزارش مدیران عامل برتر جهان در سال گذشته میلادی، 100 نام عنوان شد که مدیریت، به‌ویژه مدیریت کلان و ارشد ربط زیادی به تحصیلات رسمی ندارد و شایستگی‌های آن بیشتر از طریق کار و تجربه حاصل شده است.

در این گزارش آمده است که ثبات مدیریت موضوع مهمی است چراکه تغییر پی‌در‌پی مدیران سازمان مانع موفقیت بوده بنابراین در بررسی این فهرست درمیابیم که بطور میانگین در 44 سالگی مدیرعامل شده‌اند و قبل از آنکه وارد این فهرست شوند بطور میانگین 17 سال مدیرعاملی را تجربه کرده‌اند.

تحصیلات دانشگاهی یکی از بزرگ‌ترین معیارهای موفقیت به‌شمار می‌آید و با توجه به اینکه بهترین دانشگاه‌ها دنیا در این دو قاره وجود دارند، در بین 100 نفر 83 نفر امریکائی و اروپائی وحود دارد که البته 14 نفر از 20 نفر اول اروپائی هستند.

در تقسیم‌بندی از لحاظ ارتباط دانشگاه با مدیریت می‌توان به این نکته اشاره‌ای داشت که کارآفرینان و ثروتمندان و فارغ‌التحصیلان دانشگاه‌های خوب در فهرست فراوان و پرتعدادند ضمن انکه  24 نفر از اعضاء این فهرست MBAدارند و 24 نفر هم مهندس هستند.

نکته جالب بررسی مدیرات عامل دنیا آن است که در بین 10 مدیر عامل برتر نخست این فهرست، تنها نام یک آمریکائی به چشم می‌خورد و از همه مهم‌تر در این فهرست، از هندی‌ها و چینی‌ها خبری نیست.

بر پایه این گزارش، تداوم صدرنشینی شرکت‌ها و مدیران عامل در فهرست‌های بین‌المللی بخاطر تنوع مدیریت و حوزه‌های مختلف شرکت‌ها با کرسی‌های کاملا ارزانی مواجه بوده زیرا 3نفر اول سال 2016 در سال 2015 هم جزء 5 نفر اول بوده‌اند یعنی طی یک‌سال دو مدیرعامل توانسته‌اند که به لیست برتر ابتدایی این فهرست جای بگیرند.

لازم به ذکر است که تنها ایرانی حاضر در این فهرست حمید مقدم مدیر ایرانی یک شرکت آمریکایی بوده که در رده 53 قرار گرفته است.

همچنین باید اشاره شود که دو زن در رده‌های 43 و 51 جای گرفته‌اند.

طبق لیست ارائه شده، نفر نخست این فهرست مدیر عامل شرکت دانمارکی نوونوردیسک (داروسازی) است که 34 سال سابقه کار در این شرکت دارد و در رشته جنگل‌داری تحصیل کرده است!! او سال گذشته هم در رتبه اول بود؛ این 100 مدیرعامل برتر دنیا بطور میانگین 20/2 در صد سود به سهامداران داده‌اند.

یکی دیگر از فاکتورهای موفقیت مدیران عامل، بومی بودن مدیران و آشنائی آنها با فرهنگ ملی و سازمانی و همچنین رشد پلکانی و تدریجی آنها در درون و از درون سازمان، عامل موثری در موفقیت آنهاست که با بررسی جزئیات این لیست درمی‌یابیم که 84 نفر در کشوری که در آن بدنیا آمده‌اند مدیریت می‌کنند.

و در پایان باید به فاکتور سن مدیران عامل اشاره داشت که میانگین سن آنها60/32 عنوان شده که جوانترین فرد فهرست 44 ساله و مسن‌ترین فرد 88 ساله است.

اخبار مرتبط

ارسال یک پاسخ

لطفا دیدگاه خود را وارد کنید!
لطفا نام خود را در اینجا وارد کنید

بیشترین بازدید