پنج‌شنبه 9 فروردین 1403
خانهیادداشتاستقبال از انرژی‌های پاک

استقبال از انرژی‌های پاک

 گروه نویسندگان| ای بی‌ای اس ورلد وضعیت صنایع در اقتصاد آمریکا به‌عنوان بزرگ‌ترین اقتصاد جهان اهمیت بالایی برای تصمیم‌گیری سرمایه‌گذاران دارد. سال‌جاری میلادی سالی پر سود برای اکثر سرمایه‌گذاران در بورس آمریکا و برخی بورس‌های دیگر بوده است و تحلیلگران برای درک افق بازارها به بررسی عملکرد صنایع بورسی و عملکرد شرکت‌های مختلف پرداخته‌اند. در مطلب حاضر که حاصل بررسی بیش از 1300 صنعت مختلف در ایالات‌متحده است، پربازده‌ترین صنایع در سال‌جاری در مقایسه با سال گذشته معرفی شده است. بازدهی این هشت صنعت از 5/ 53 درصد تا 8/ 24 درصد بوده و انتظار می‌رود سال آینده نیز عملکرد این صنایع خوب باشد.

نخستین صنعت، صنعت نصب توربین‌های بادی است. امسال رشد درآمد این صنعت بیش از 53 درصد بوده است. شرکت‌های فعال در این صنعت، خدماتی را در زمینه ساخت مزرعه توربین‌های بادی ارائه می‌کنند. برنامه‌ریزی برای تعیین محل احداث توربین‌ها، حمل‌و‌نقل توربین‌ها و مونتاژ قطعات توربین جزو این خدمات هستند. شرکت‌های یادشده بخش عمده سود خود را از ارائه خدمات برای نصب ظرفیت جدید تولید برق به‌دست آورده‌اند. در پنج سال اخیر صنعت تولید برق از انرژی باد رشد بسیار چشمگیری داشته و علت اصلی این رشد، همکاری دولت‌ها در ارائه مجوزهای لازم جهت توسعه این صنعت بوده است. انتظار می‌رود در سال جدید این روند امیدبخش ادامه پیدا کند. سال گذشته درآمد شرکت‌های ارائه‌کننده خدمات یادشده بیش از 3 میلیارد دلار بود و حدود 11 هزار نفر در این شرکت‌ها مشغول فعالیت هستند.
دومین صنعت در فهرست صنایع با رشد بالای درآمد، صنعت تولید خودروهای خودران صنعتی است. درآمد این صنعت در سال‌جاری نسبت به سال قبل رشد 48 درصدی داشته است. طی 5 سال اخیر رشد صنعت تولید این نوع خودروها بسیار سریع بوده است. شرکت‌های فعال در این صنعت، تجهیزات مخصوص خودران کردن خودروها را طراحی، تولید و نصب می‌کنند. تمایل مصرف‌کنندگان به استفاده از این خودروها در حال افزایش است در نتیجه تعداد بیشتری از تولید‌کنندگان کالا، شرکت‌های فعال در حوزه پشتیبانی و… برای حمل‌و‌نقل کالاها از این خودروها استفاده می‌کنند و همزمان از هزینه نیروی کار کاسته‌اند. شرکت‌های فعال در حوزه تولید و نصب تجهیزات یاد شده در حال تلاش برای بالا بردن بهره‌وری و کارآیی تجهیزات یاد شده و کاستن از هزینه‌های عملیاتی در بلندمدت هستند و بر همین مبنا انتظار می‌رود درآمد آنها همچنان رشد کند. سال گذشته درآمد این شرکت‌ها 950 میلیون دلار بود و حدود سه هزار نفر در آن شرکت‌ها فعالیت می‌کنند.
سومین صنعت، صنعت تولید انرژی خورشیدی است که سال‌جاری در مقایسه با سال قبل رشد درآمد شرکت‌های فعال در آن نزدیک به 40 درصد بوده است. تدابیر اتخاذ شده از سوی دولت‌ها برای تسهیل فعالیت این شرکت‌ها که انرژی تجدیدپذیر تولید می‌کنند، سبب شده در 5 سال اخیر وضعیت این صنعت بسیار خوب باشد. طبق استانداردهای جدید که اکنون در 29 ایالت و منطقه آمریکا در حال اجراست، باید بخشی از برق از منابع تجدیدپذیر تولید شود. از سوی دیگر افزایش حمایت عمومی از انرژی‌های پاک سبب شده زمینه برای توسعه فعالیت شرکت‌های تولید‌کننده برق از نور خورشید فراهم‌تر شود. نکته مهم دیگر این است که هزینه تجهیزات در حال کاهش است. با توجه به این روندها انتظار می‌رود درآمد این شرکت‌ها رشد پیوسته داشته باشد. درآمد این شرکت‌ها سال‌جاری 10 میلیارد دلار بوده و حدود 16 هزار و 500 نفر در آن مشغول فعالیت هستند.
چهارمین صنعت، سایت‌ها و شبکه‌های اجتماعی است که رشد درآمد آنها امسال نسبت به سال قبل 38 درصد بوده است. از یک دهه پیش که نخستین شبکه‌های اجتماعی در ایالات متحده به وجود آمدند، تاکنون صدها میلیون نفر جذب این شبکه‌ها شده‌اند. افراد از این سایت‌ها و شبکه‌ها از جمله توییتر، فیس‌بوک و لینکدین برای انواع اهداف از جمله برقراری ارتباط با دوستان، فعالیت تجاری، آگاهی از اخبار جدید، به اشتراک‌گذاری عکس و ویدئو و… استفاده کردند. این شرکت‌ها بیشترین درآمد خود را از محل تبلیغات کسب می‌کنند و در اختیار داشتن صدها میلیون کاربر به آنها جایگاهی بسیار خوب برای جمع‌آوری اطلاعات مصرف‌کنندگان داده است. در پنج سال منتهی به سال گذشته میلادی، رشد این شرکت‌ها بسیار چشمگیر بوده است. صدها هزار نفر در این شبکه‌ها و وب‌سایت‌ها مشغول کار هستند و درآمد آنها سال قبل به ده‌ها میلیارد دلار رسید.
پنجمین صنعت در فهرست صنایع با بالاترین رشد درآمد، صنعت خدمات بهداشتی و درمانی تلفنی یا «تله هلث» است. رشد درآمد این شرکت‌ها 37 درصد بوده است. شرکت‌های فعال در این صنعت از فناوری دیجیتال برای ارائه خدمات پزشکی و آموزش بهداشتی بهره می‌برند. این خدمات شامل تشخیص، درمان، ارزیابی، نظارت و آموزش است. گستره‌ای وسیع از اطلاعات، شبکه‌ها و فناوری‌های عکسبرداری دیجیتال در این صنعت وجود دارد و ارائه خدمات عموما از سه طریق صورت می‌گیرد: ویدئو کنفرانس، نظارت بر بیمار از راه دور و فناوری‌های ذخیره و انتقال داده‌ها. در روش نخست، بیمار مستقیما با مشاور در ارتباط قرار می‌گیرد. در روش دوم ابزارهای الکترونیکی اطلاعات بیماران را به ارائه‌کنندگان خدمات بهداشتی و درمانی ارسال می‌کند و در روش سوم، تصاویر دیجیتال نظیر ایکس ری، اسکن و… از ارائه‌کنندگان خدمات اولیه درمان به متخصصان ارسال می‌شود. استفاده از این خدمات به سرعت در حال افزایش است و انتظار می‌رود این روند ادامه یابد. سود این صنعت سال‌جاری 2 میلیارد دلار بوده و بیش از 10 هزار نفر در آن مشغول به فعالیت هستند.

در جایگاه ششم، پلت‌فرم‌های وام‌دهی قرار دارد که رشد درآمد آنها در سال‌جاری نسبت به سال قبل حدود 35 درصد بوده است. در پنج سال اخیر این پلت‌فرم‌ها از حالت استارت آپ به یک صنعت به ارزش 2 میلیارد دلار تبدیل شده‌اند. به‌ویژه صنعت پلت‌فرم‌های وام‌دهی به مرحله پختگی رسیده، زیرا پلت‌فرم‌های پیشرو وارد بورس شده‌اند، به سوددهی رسیده‌اند و انجمن‌های خاص خود را تشکیل داده‌اند. نخستین بار این پلت‌فرم‌ها در سال 2005 در انگلستان راه‌اندازی شدند. پلت‌فرم وام‌دهی P2P وام‌دهی سرمایه‌گذاران به مصرف‌کنندگان و کسب‌و‌کارهای کوچک را تسهیل می‌کند، اما مزیت رقابتی این پلت‌فرم‌ها در ارزیابی اعتبار متقاضیان وام است. درآمد این صنعت در سال‌جاری 2 میلیارد دلار بوده و تعداد نیروی کار مشغول در این پلت‌فرم‌ها 3300 نفر است.

هفتمین صنعت، فرانشیز ماساژ است که رشد درآمد آن امسال نسبت به سال قبل بیش از 27 درصد بوده است. خدمات ماساژ با اهداف درمانی طی 5 سال اخیر محبوبیت رو به رشد داشته زیرا مصرف‌کنندگان پول بیشتری صرف کالاهای لوکس کرده‌اند. همچنین تحقیقات جدید خواص ماساژ برای سلامتی را اثبات کرده است. بهبود شرایط اقتصادی و توسعه خدمات ماساژ عواملی هستند که در سال‌های اخیر سود این صنعت را بالا برده‌اند و انتظار می‌رود در آینده این روند ادامه یابد. سود این صنعت سال گذشته 2 میلیارد دلار بوده و 44 هزار نفر در آن مشغول به فعالیت هستند. در نهایت، هشتمین صنعت با رشد چشمگیر سود، صنعت واسطه‌گری آنلاین وام مسکن است. رشد بخش مسکن و افزایش خدماتی که به شکل آنلاین ارائه می‌شود، سبب افزایش درآمد صنعت واسطه‌گری آنلاین وام مسکن شده است. رشد سود این صنعت سال‌جاری 25 درصد بوده و فعالان این صنعت با دریافت حق‌الزحمه، متقاضیان وام مسکن را به وام‌دهندگان معرفی می‌کنند. این صنعت امسال 700 میلیون دلار سود کسب کرده و 2‌هزار و 600 نفر در آن مشغول فعالیت هستند.

اخبار مرتبط

بیشترین بازدید