پنج‌شنبه 30 فروردین 1403
خانهخبرخواندنی‌هااستفاده از کاشی‌های نانویی آنتی‌باکتریال محققان کشور در 10 بیمارستان کشور

استفاده از کاشی‌های نانویی آنتی‌باکتریال محققان کشور در 10 بیمارستان کشور

 کاشی‌های آنتی‌باکتریال تولیدشده از سوی محققان کشور در 10 بیمارستان و مرکز درمان استفاده شد که به گفته آنها در صورت نصب این کاشی‌ها در اتاق‌های CCU، ICU و اتاق‌های تمیز، بازگشت سرمایه حاصل از کاهش مصرف مواد ضد عفونی 27 روزه خواهد بود.

به گزارش رتبه آنلاین از فصل اقتصاد، از ابتدای سال جاری تاکنون 6 مرکز درمانی و بیمارستانی چون بیمارستان‌های “طالقانی” ایلام، “صدتخت‌خوابی” نیروی دریایی بندرعباس، مرکز جراحی محدود دکتر “تیزرو”ی ارومیه، بیمارستان “96 تخت‌خوابی باغ ملک اهواز”، بیمارستان “گلستان” اهواز و بیمارستان “کُنارک” سیستان و بلوچستان از کاشی‌های آنتی‌باکتریال محققان کشور استفاده کرده‌اند. پیش از این نیز کاشی‌های آنتی‌باکتریال در چندین بیمارستان در تهران و کرج نصب شده و مورد بهره‌برداری قرار گرفته بود.
بیمارستان رسول اکرم، بیمارستان گلستان تهران، بیمارستان شهید مدنی کرج و بیمارستان شهید باهنر کرج از جمله مراکز درمانی هستند که از این کاشی‌ها استفاده کرده‌اند.
مهندس علی‌سید معصومی، از محققان این طرح با بیان اینکه بعد از این بیمارستان‌ها به دنبال توسعه‌ بازار در بخش‌های دیگر نظیر هتل‌ها، آشپزخانه‌های صنعتی و سرویس‌های بهداشتی عمومی هستیم، خاطر نشان کرد: متاسفانه هنوز این فناوری برای بیشتر سازمان‌ها شناخته شده نیست و ما در تلاش هستیم تا این فناوری را به خوبی معرفی و مزیت‌های آن را برای مخاطب تشریح کنیم. از آنجایی که این کاشی‌ها آنتی‌باکتریال هستند، دیگر نیازی به استفاده از مواد ضد عفونی‌کننده نیست.
معصومی ادامه داد: باتوجه به عملکرد این فناوری، به دنبال صادرات آن هستیم و رایزنی با چند شرکت در عمان و ترکیه برای عقد قرارداد را آغاز کرده‌ایم. البته ما تنها به این فناوری محدود نخواهیم شد و در حال حاضر بخش تحقیق و توسعه‌ شرکت ما تحقیق در زمینه توسعه‌ این فناوری و افزودن خاصیت ضدجرم به کاشی‌ها را در دستور کار قرار داده‌ است. این ویژگی با آب‌گریز بودن متمایز است، به‌طوری که استفاده از آن مانع از ایجاد جرم روی سطح کاشی می‌شود.
وی با تاکید بر اینکه نمونه‌ خارجی این محصول با استفاده از پرتوهای فرابنفش عمل می‌کنند، اضافه کرد: به گونه‌ای که در تاریکی مطلق، کارایی آنتی‌باکتریالی ندارد و این درحالی است که آزمون‌های انجام شده بر روی کاشی‌های آنتی‌باکتریال تولید شده در کشور نشان داد این کاشی‌ها در تاریکی مطلق نیز قابلیت آنتی‌باکتریالی دارند و به پرتوهای فرابنفش نیاز ندارند.
به گفته وی بررسی‌های انجام شده نشان می‌دهد در صورت استفاده از این کاشی‌های آنتی‌باکتریال در اتاق عمل، بازگشت سرمایه‌ حاصل از کاهش مصرف مواد ضدعفونی کننده، 40 روز بوده و در صورتی که این کاشی‌های آنتی‌باکتریال در اتاق‌های CCU، ICU و اتاق‌های تمیز استفاده شود، بازگشت سرمایه 27 روزه خواهد بود.

اخبار مرتبط

بیشترین بازدید