جمعه 31 فروردین 1403
خانهاسلایدر اصلیاستارت برای صادرات یک میلیارد دلاری گل

استارت برای صادرات یک میلیارد دلاری گل

بخشنامه «عدم نیاز به اخذ مجوز صادرات برای گُل‌های زینتی با رعایت سایر مقررات و ضوابط مربوطه» امید به تولید و صادرکنندگان گل و گیاهان زینتی را افزایش داد.

به گزارش رتبه‌آنلاین، کشت و برداشت گل در مزارع ایران به  سه هزار و ۵۰۰ هکتار در فضای باز رسیده و حدود دو هزار و ۲۰۰ هکتار نیز تولیدات گلخانه‌ای در کشور وجود دارد.

۹۵درصد این تولیدات در گلخانه‌های پلاستیکی و پنج درصد نیز در گلخانه‌های شیشه ای تولید می‌شود، البته بیش از ۴۰ هزار تولیدکننده حرفه‌ای در زمینه گل و گیاه در ایران مشغول به فعالیت هستند.

صادرات گل به خارج کشور

۹۸درصد گل‌های تولیدی در بازار داخلی خودمان مصرف شده و تنها دو درصد به خارج کشور صادر می‌شود اما از مقدار ۹۸درصد تولیدی، اینگونه نیست تمام این مقدار به فروش برسد چراکه بسیاری از این حجم تولید بخاطر نبود فضای صادراتی و نگهداری استاندارد به ضایعات تبدیل شده بنابراین باید مشکلات و موانع صادرات در گام نخست رفع شده تا با بسته‌بندی مرغوب و افزایش کیفیت، بازار صادراتی گل و گیاهای زینتی به سمت صادرات حرکت کند.

بر اساس آمار گمرک جمهوری اسلامی ایران، عمده صادرات گل ایران به کشورهای خلیج فارس و شمالی بوده که رقمی ۳۵میلیون دلار برای این میزان صادرات ارزش‌گذاری شده است البته طبق نظر کارشناسان با رفع محدودیت‌های صادراتی، ارزش صادرات گل و گیاهان زینتی به یک میلیارد دلار نیز می‌تواند برسد.

بر پایه این گزارش، علی علی‌آبادی فراهانی مدیر کل دفتر مقررات صادرات و واردات سازمان توسعه تجارت ایران با ارسال نامه ای به علی اکبر شادمانی مدیر کل دفتر صادرات گمرک ایران شرایط جدید صادرات گل و گیاهان زینتی از کشور را بر اساس درخواست وزارت جهاد کشاورزی اعلام کرد که شرایط صادرات این محصول به مراتب در مقایسه با گذاشته راحت تر شده است.

در این نامه آمده است:

به پیوست تصویرنامه شماره 96/501/2305 مورخ 1396/5/28 معاونت محترم توسعه بازرگانی و صنایع کشاورزی وزارت جهاد کشاورزی، موضوع عدم نیاز به اخذ مجوز صادرات برای گُل‌های زینتی با رعایت سایر مقررات و ضوابط مربوطه ارسال می‌گردد. خواهشمند است دستور فرمایید مراتب را یادداشت و به گمرکات اجرایی ابلاغ فرمایید.

بنابراین گزارش، اسامی این گل و گیاه های زینتی شامل رز، میخک، آنتوریوم،وریزیا، ارکیده، ژرپرا،داوودی، لیسیانتوس، لیلیوم،گلایول، زنبق، لاله، سنبل آماریلیس، شیپوری،کوکب، آلسترومریا، فیکوس، فیتونیا،سیکلامن، اریکا،بنت انقنسول،بگونیا،ایمپیشن، شمعدانی، فوشیا، سانسوریا، کاکتوس و گیاهان گوشتی است.

حال امیدواریم بازار گل و گیاهان زینتی ایران بتواند به جایگاه واقعی خود دست پیدا کند و سهم مناسبی از این بازار سودده و پر رونق بدست بیاید.

اخبار مرتبط

بیشترین بازدید