جمعه 10 فروردین 1403
خانهاسلایدر اصلیاز پرداخت وام اشتغال تا ساخت مدرسه

از پرداخت وام اشتغال تا ساخت مدرسه


اجرای فعالیت اصلی با رویکرد بانکداری اجتماعی پیگیری می‌شود.

به گزارش رتبه آنلاین، امروزه در سراسر دنیا انجام مسئولیت‌های اجتماعی به یکی از وظایف محوری شرکت‌های اقتصادی تبدیل‌شده است. شرکت‌هایی در ابتدا باهدف کسب سود و ارزش‌افزوده شکل می‌گیرند برای ادای دین به جامعه خود وارد حیطه‌های اجتماعی نیز می‌شوند تا به افراد ناتوان و آسیب‌دیده کمک کرده یا بسترهای بروز آسیب‌های اجتماعی را کاهش دهند.

در همین زمینه بانک‌ها به‌عنوان نهادهایی همان‌گونه که با ارائه خدمات پولی نقش مهمی در توسعه اقتصادی دارند، در زمینه مسئولیت‌های اجتماعی نیز نقش برجسته‌تری نسبت به سایر شرکت‌ها دارند. به‌خصوص در طول سال‌های اخیر اغلب بانک‌ها وارد حیطه مسئولیت‌های اجتماعی شده‌اند. بانک قرض‌الحسنه مهر ایران هم که فعالیت اصلی آن نوعی بانکداری اجتماعی تلقی می‌شود نیز فعالیت‌های گسترده‌ای در اجرای مسئولیت‌های اجتماعی خود انجام داده و در حال انجام دارد.

نشانه بارز لزوم تعهد صنعت بانکداری به انجام مسئولیت‌های اجتماعی خود را باید در رکود اقتصادی سال 2008 آمریکا مشاهده کرد که در آن، برخی از بانک‌های آمریکایی با اعمال سیاست‌های نادرست پولی و اعتباری که بی‌تأثیر از بی‌اعتنایی آن‌ها به مسئولیت‌های اجتماعی‌شان نبود، رکودی فراگیر را در عرصه اقتصاد رقم‌زده و موجبات وارد شدن زیان‌های بسیار را بر اقتصاد آن کشور و دیگر کشورهای جهان فراهم کردند.

جنبه دیگر مسئولیت‌های اجتماعی بانک‌ها کمک به اشتغال‌زایی، کاهش نابرابری‌های اجتماعی و اقتصادی، بیکاری، فقر و فاصله طبقاتی، استقرار عدالت اجتماعی و توانمندسازی همه آحاد و سازمان‌ها و بهبود وضعیت اشتغال، مسکن، بهداشت و درمان، معیشت، آموزش و تأمین و تثبیت موقعیت‌های شغلی افراد از طریق اختصاص منابعی از محل وجوه اداره شده و تسهیلات بانکی، است.

همچنین بانک‌ها در ایجاد و تحکیم اقتصاد مقاومتی باید سهمی محوری ادا کنند. اقتصاد مقاومتی یک مطالبه تاریخی، فرمانی لازم‌الاجرا از سوی مقام معظم رهبری و راهبردی اقتصادی است که مصوبه‌های متعدد قانونی آن را پشتیبانی می‌کنند. از سوی دیگر، فشارهای فزاینده تحریم که تأییدکننده تجربه‌های تاریخی متعدد هم در درون مرزهای ملی و هم‌سطح بین‌المللی بوده است، لزوم نقش‌آفرینی بانک‌ها را در این عرصه صدچندان می‌کند.

 

10 برنامه برای مسئولیت‌های اجتماعی

بانک قرض‌الحسنه مهر ایران با چشم‌انداز “تلاش برای توسعه رفاه اجتماعی و دستیابی به جامعه توسعه‌یافته” 10 برنامه مسئولیت اجتماعی اصلی برای خود تعریف کرده است.

طرح سفیران سلامت یکی از برنامه‌های این بانک در راستای اجرای مسئولیت‌های اجتماعی آن است. این برنامه به‌منظور پوشش بخشی از هزینه‌های درمان بیماران نیازمند از طریق تسهیلات ارزان طراحی و درحالی‌که اجراست. همچنین باشگاه خیرین، باهدف هدایت نقدینگی خیرین برای رفع نیازهای جامعه گام دیگری است که بانک قرض‌الحسنه مهر ایران در این راستا برداشته است.

پرداخت 15500 فقره وام قرض‌الحسنه به مددجویان کمیته امداد امام خمینی (ره) و سازمان بهزیستی کشور برنامه دیگری است که این بانک برای اشتغال‌زایی و مبارزه با فقر اجرا کرده است. در بخش‌های فرهنگی و آموزشی نیز این بانک با توزیع کتاب و دفتر نقاشی در مهدکودک‌ها و پیش‌دبستانی‌ها هدف ایجاد نگرش قرض‌الحسنه در کودکان را دنبال کرده است.

ساخت مدرسه و خانه‌های بهداشت در مناطق محروم و زلزله‌زده نیز یکی از فعالیت‌های اصلی این بانک برای اجرای مسئولیت‌های اجتماعی آن بوده است. در همین راستا احداث 3 مدرسه و 3 خانه بهداشت روستایی آسیب‌دیده در زلزله کرمانشاه و پرداخت 2 هزار فقره تسهیلات قرض‌الحسنه. همچنین یک مدرسه 9 کلاسه از محل کمک‌های کارکنان بانک در این استان احداث‌شده است.

علاوه بر این، مشارکت در ساخت بیمارستان 300 تخت خوابه بیماران اعصاب و روان بااعتبار 25 میلیارد ریال نیز در این لیست مشاهده می‌شود. در پایان توزیع بیش از 300 هزار وسایل آموزشی و بهداشتی در مناطق محروم کشور به ارزش 15 میلیارد ریال مسئولیت اجتماعی دیگری است که بانک قرض‌الحسنه مهر ایران انجام داده است.

مشارکت در آزادسازی 51 نفر از زندانیان جرائم غیر عمد (به اعتبار 5 میلیارد ریال) و حمایت از اشتغال آن‌ها با پرداخت تسهیلات قرض‌الحسنه.

پرداخت تسهیلات قرض‌الحسنه برای تسریع در تکمیل پروژه‌های بازچرخانی فاضلاب باهدف حمایت از محیط‌زیست

پرداخت 33 هزار فقره تسهیلات قرض‌الحسنه به زنان سرپرست خانواده به ارزش یک هزار میلیارد ریال.

 

اخبار مرتبط

بیشترین بازدید