پنج‌شنبه 9 فروردین 1403
خانهصنعتساخت‌وسازاز «هتل دیدار» تا «اطلس پلازا»

از «هتل دیدار» تا «اطلس پلازا»

 رئیس کمیسیون معماری و شهرسازی شورای شهر تهران با بیان اینکه فروش و واگذاری‌های خلاف طرح جامع در زمین‌های عباس آباد رخ داده است، گفت: طی قراردادی بخشی از زمین‌ هتل دیدار به ازای سهم سرمایه‌گذار واگذار شده‌ و اراضی مجموعه اطلس پلازا نیز به قیمت بسیار اندک فروخته شده است.

به گزارش رتبه آنلاین از درنگ، محمد سالاری رئیس کمیسیون معماری و شهرسازی شورای شهر تهران با اشاره به معضلاتی که در تپه‌های عباس‌آباد در طول مدیریت شهری گذشته ایجاد شده‌است، گفت: جلساتی در مجموعه اراضی تپه‌های عباس آباد با حضور مدیرعامل و معاونان این مجموعه داشتیم. براساس گزارشاتی که از سوی معاونان مجموعه به ما ارائه شده است؛ اقدامات خوبی در خصوص بازپس‌گیری بخشی از عرصه و اعیان‌های واگذار شده آغاز شده است.

عضو شورای شهر تهران در تشریح عرصه‌ها و اعیان‌هایی که از تپه‌های عباس آباد واگذار شده، گفت: متاسفانه در طول مدیریت شهرداری گذشته بهره‌برداری از محدوده‌های مختلف اراضی عباس‌آباد به بخش‌ها و سازمان‌ها از جمله نهادهای دولتی و غیردولتی واگذار شده و این باعث شده است که مدیریت یکپارچه اراضی با مشکل جدی روبه‌رو شود.این املاک به نهادهای مختلفی واگذار شده است و شرکت نوسازی عباس‌آباد خوشبختانه بازپس‌گیری را اولویت خود قرار داده است و ایجاد پروژه‌های عمرانی دیگر را از اولویت خارج کرده است.

رئیس کمیسیون معماری و شهرسازی شورای شهر تهران با اشاره به اینکه شهرداری داعیه یک مدیریت یکپارچه شهری را دارد، در حالی که یک محدوده چندصد هکتاری در حوزه بهره‌برداری شاهد مدیریت یکپارچه نیستیم، ادامه داد: ایجاد پروژه‌های عمرانی در گذشته سرلوحه شرکت نوسازی عباس‌آباد بود، اما امروز این شرکت به سمت انسجام‌بخشی این عرصه‌ها رفته است و این مساله به فال نیک گرفته می‌شود و این رویکرد باید تداوم پیدا کند. مجموعه اراضی عباس آباد یکی از فرصت‌های تفرجگاهی و تنفسی تهران بوده و امروز شاهدیم که محل حضور و تجمع مردم در غرب تهران شده است.

وی با اشاره به ساختمان‌هایی که در این مجموعه در حال ساخت است، افزود: هتل دیدار در این مجموعه با مشارکت بخش خصوصی در حال ساخت است. متاسفانه سازمان مشارکت‌های مردمی شهرداری وقتی با سرمایه‌گذار وارد مذاکره شده است، پیش‌بینی کرده که به نسبت سهم سرمایه‌گذار، عرصه تپه‌های عباس آباد هم به این سرمایه‌گذار واگذار شود، در حالی که اساسا واگذاری عرصه و زمین در اراضی نوسازی عباس آباد مغایرت جدی با طرح جامع دارد.

سالاری تصریح کرد: بر اساس طرح جامع، زمین‌های تپه‌های عباس آباد باید یکپارچه بماند، البته بهره‌برداری از ساختمان‌ها و اعیان‌های تپه‌های عباس‌آباد مبتنی بر حفظ مدیریت یکپارچه این تپه‌ها خالی از اشکال بوده و ما ترجیح می‌دهیم این روند حاکم شود.

وی با بیان اینکه اعضای شورای شهر با واگذاری زمین و عرصه به سرمایه‌گذاران در هتل دیدار مخالفت کردند، به نمونه‌ای دیگر از واگذاری زمین در این مجموعه اشاره کرد و ادامه داد: همچنین اراضی مجموعه اطلس پلازا که توسط بانک و یک سری نهادها در حال ساخت است، آن هم به قیمت بسیار پایین در قبال مطالبات سرمایه‌گذاران به آنها فروخته شده است. البته این مساله در شورای چهارم هم مطرح شد و جلسه‌ای در این رابطه برگزار شد، اما دوباره به فراموشی سپرده شد، اما موضوعی است که ما قطعا در کمیسیون معماری و شهرسازی آن را عنوان خواهیم کرد، چراکه اگر این واگذاری مغایر با قوانین فرادست و طرح جامع نباشد می‌تواند لغو شود.

سالاری افزود: از شرکت نوسازی عباس آباد و هیات مدیره آن درخواست کردیم به جد این موضوع را پیگیری کنند، چراکه این تصمیم و عملکرد برخلاف منویات مقام معظم رهبری در حفظ تپه‌های عباس آباد و اجرای کامل طرح جامع است.

اخبار مرتبط

بیشترین بازدید