جمعه 10 فروردین 1403
خانهاخبار روزاز دیده شدن لاشه هواپیما تا حضور 4 تیم بحران

از دیده شدن لاشه هواپیما تا حضور 4 تیم بحران

هواپیمای ATR
 هواپیمای ATR72 شرکت هواپیمایی آسمان در حالی صبح امروز با 60 مسافر و 6 نفر خدمه در قله قاش مستان منطقه پادنا سقوط کرد که به دلیل بدی آب‌وهوای منطقه، امکان پرواز بالگردها وجود ندارد و دسترسی زمینی نیروهای اورژانس هم با کندی صورت می‌گیرد.

 به گزارش رتبه‌آنلاین، هواپیمای ATR72 شرکت هواپیمایی آسمان ساعت 8 صبح روز یکشنبه از فرودگاه مهرآباد تهران پرواز و پس از طی 50 دقیقه مسیر از صفحه رادار محو شد؛ اطلاعات بعدی از شاهدان محلی حاکی از این بود که هواپیما به دلیل شرایط جوی به کوه دنا برخورد کرده است.

پیرحسین کولیوند، سرپرست اورژانس کشور در گفت‌و‌گو با خبرنگار ما در مورد حادثه سقوط هواپیمای آسمان اظهار کرد: این حادثه مربوط به هواپیمای در حال پرواز در مسیر تهران ـ یاسوج بوده که از صبح امروز از رادار خارج شده و در منطقه سمیرم سقوط کرده است.

وی با اشاره به حضور 66 مسافر در این پرواز گفت:در پی سقوط هواپیمای تهران یاسوج در سمیره تیم‌های ارزیاب و امدادی اورژانس کشور فورا به محل اعزام شدند و هنوز اطلاعی از آنان در دست نیست.

هواپیمای 24 ساله سقوط کرد

هواپیمای ATR 72-212A شرکت آسمان با ریجستر EP-ATS توسط شرکت ایتالیایی – فرانسوی ATR در سال 1993 میلادی ساخته شده و با سن 24 سال و سه ماه در این شرکت مشغول فعالیت بود که صبح امروز در حوالی سمیرم سقوط کرد.

طباطبایی سخنگوی هواپیمایی آسمان، اعلام کرد که هواپیمای ATR 72 آسمان دارای ۶۰ مسافر و ۶ خدمه شامل دو مهماندار، دو مراقبت پرواز و دو خلبان در نزدیکی روستای دینه به کوه دنا برخورد کرده است.

آماده‌باش پایگاه امدادی هلال‌احمر استان اصفهان

سخنگوی سازمان امداد و نجات هلال‌احمر از اعزام نیروهای امدادی سه پایگاه به محل حادثه خبر داد و گفت: نیروهای سایر پایگاه‌ها نیز به حالت آماده‌باش هستند.

تشکیل جلسه ستاد بحران

رضا جعفرزاده، سخنگوی هواپیمای کشور در مورد جزئیات حادثه سقوط هواپیمایی آسمان گفت: ساعت 8:45 صبح امروز هواپیمای آسمان از تهران به مقصد یاسوج پرواز کرد که چندی بعد مرکز کنترل فرودگاه اعلام کرد این هواپیما از صفحه رادار خارج شده است.

وی افزود: به محض دریافت این خبر بلافاصله جلسه مدیریت بحران در فرودگاه یاسوج تشکیل شد و هم اکنون در حال بررسی و ارزیابی این حادثه هستند.

همچنین معاون استاندار کهکیلویه و بویر احمد نیز گفت: هنوز خبری ازسرنوشت این هواپیما در دست نیست.

اعزام بالگرد اورژانس به منطقه

مجتبی خالدی، سخنگوی سازمان اورژانس کشور نیز گفت: تیم واکنش سریع سازمان اورژانس کشور با 5 بالگرد جهت امدادرسانی و ارزیابی در آسمان اصفهان به پرواز درآمدند اما متاسفانه با توجه به شرایط جوی، بالگردهای اورژانس که برای امداد به منطقه سقوط هواپیمای تهران-یاسوج اعزام شده بودند، بازگشتند اما تیم‌های زمینی به نزدیکی منطقه سقوط هواپیما رسیده‌اند و درحال بررسی محل دقیق و یافتن لاشه هواپیما هستند.

وی اضافه کرد: با توجه به کوهستانی بودن منطقه امکان اعزام آمبولانس هم به سختی امکان‌پذیر است و تنها تیم‌های زمینی به منطقه اعزام شدند.

شرکت آسمان پاسخگو نیست

برای بررسی بیشتر این موضوع با حسین علایی، مدیرعامل شرکت آسمان تماس گرفتیم که مسئول دفتر وی پس از پاسخگویی تلفن اعلام کرد: اطلاعات در خصوص این موضوع تنها از طریق روابط عمومی سازمان هواپیمایی کشوری اعلام خواهد شد.

اعزام 12 تیم امداد و نجات به منطقه

مرتضی سلیمی، رئیس سازمان امداد و نجات هلال احمر در ادامه اضافه کرد: هماهنگی‌های لازم به منظور آماده باش نیروهای هلال‌احمر استان اصفهان و کهکیلویه و بویر احمد و همچنین چهارمحال و بختیاری صورت گرفته است. برهمین اساس تاکنون 12 تیم امداد و نجات به منظقه اعزام شده‌اند و منتظر اطلاعات تکمیلی از سوی این تیم‌ها هستیم تا بتوانیم سایر اقدامات لازم را انجام دهیم.

هواپیمای آسمان با کوه دنا برخورد کرده است

فرمانده هوانیروز ارتش هم اعلام کرد که به دلیل شرایط نامساعد جوی در منطقه سمیرم، امکان پرواز بالگردها برای شناسایی منطقه وجود ندارد.

همچنین یک مقام مسئول شرکت آسمان، گفت: هواپیمای این شرکت به کوه دنا برخورد کرده و سقوط این هواپیما تایید می‌شود.

تیم امنیت پرواز نیز شامل فرهاد معصومی و محمود بهشتی، در این حادثه به شهادت رسیدند.

برخی از اسامی مسافران هواپیما

بر اساس اعلام شده اسامی برخی مسافران هواپیما شامل مژگان نظری، جلال امیدپور، حسین رستمی، مریم عابدی، احمد انواری، محمد برزگری، رویا داخته، مجید اسلامی، مهدی قرالی، حسن رضا قرالی، ژیلا قلی‌پور، زهرا ایمانی‌مهر، عبدالرضا کردی، امیر پورشعبان، رحمت صالحی پرور، بهروز شریف کاظمی، پریسا سوهانی، شهبد یاری پور و شاهپور یاری پور، محمد نجات، سید نقی نشاطی‌فر، محمد صادق نوری، احمد غلامی، نرگس خوبانی، ابراهیم جعفریان سی‌سخت، عزت‌الله حق‌شناس، حمید هداوند خانی، علی فرزانه، محمد عیدی‌نیا، سیدطه دانشی، سید ایلیا دانشی، افشین انصاری، میلاد علیپور، مجید اسلامی، حامد مهدوی، علیرضا کلهر، محمد کبیریان، کوثر هردانی، فاطمه دالوند، امیر هو شاه‌آبادی، سلمان آذری، عبدالعهد مرادی، مهدی جاویدپور، ابوالقاسم فرهمندی، محمد فهیمی هنزایی، حامد امیری، سیدبهزاد سیادتی، اردشیر راد، سکینه کاظمی انوار، علیرضا جامنی، سیدرضا فاطمی‌طلب، احمد چرمیان، خلیل آهنگران، مصطفی رضایی، محسن تقی‌پور، علی زارع است.

همچنین کروی پروازی این هواپیما شامل کاپیتان حجت‌الله فولاد، خلبان دوم کاوه خلیلی، سر مهماندار محمدحسین فرشسنگی، مهماندار بهنام رضایی‌نیارکی بوده‌اند.

آماده‌باش پزشکی قانونی

مهرداد علی‌بخشی، مدیرکل بحران سازمان پزشکی قانونی از آماده‌باش تیم‌های پزشکی قانونی در چهار استان کشور در پی سقوط هواپیما در اصفهان خبر داد و گفت: در پی حادثه سقوط هواپیما در سمیرم استان اصفهان عوامل و تیم‌های پزشکی قانونی در چهار استان فارس، اصفهان، کهگیلویه و بویراحمد و تهران در آماده‌باش کامل هستند.

وی با بیان اینکه در صورت لزوم امکان اعزام هر یک از این تیم‌ها به محل یا انجام اقدامات آزمایشگاهی در کوتاه‌ترین زمان، ممکن است، گفت: در حال حاضر تیمی به محل اعزام نشده است و متخصصان پزشکی قانونی در این استان‌ها در آماده‌باش کامل هستند.

برف و بوران مانع پرواز بالگردها

پوران‌فرد، مسئول تیم اعزامی اورژانس به منطقه گفت: نیروها امدادی با بالگرد به محل احتمالی حادثه که 14 مایلی یاسوج اعلام شده اعزام شدند اما هلیکوپتر به دلیل برف و بوران قادر به ادامه مسیر نبود و تیم‌ها به صورت زمینی اعزام شدند.

وی گفت: در حال حاضر پنج واحد امدادی اورژانس در محل حاضر هستند اما هنوز چیزی توسط این نیروها رویت نشده است.

پوران‌فرد، تاکید کرد که از یاسوج تا محل حادثه حدود 140 کیلومتر فاصله است وامیدواریم بتوانیم تا یک ساعت دیگر به منطقه سقوط برسیم.

اعزام تیم‌های تشخیص هویت ناجا به منطقه سقوط

یک منبع آگاه در پلیس آگاهی نیروی انتظامی گفت: تیم‌های ویژه تشخیص هویت پلیس آگاهی برای شناسایی هویت جانباختگان حادثه سقوط پرواز تهران- یاسوج به محل حادثه اعزام شدند.

وی ادامه داد: این تیم ها به محض یافتن پیکرها،کار تشخیص هویت را انجام می‌دهند.

ماموریت وزیر راه برای پیگیری علل سقوط هواپیمای آسمان

با دستور رئیس جمهور و بر اساس قانون سازمان هواپیمایی کشوری؛وزیر راه و شهرسازی ماموریت یافت با حضور و تشکیل ستاد بررسی سانحه در این سازمان؛ ضمن مدیریت، پیگیری و انجام هماهنگی‌های لازم جهت خدمات امدادی، علل حادثه سقوط هواپیمای شرکت آسمان را سریعا گزارش کنند.

شهادت سه کارمند دانشگاه آزاد اسلامی سقوط هواپیما

براساس این گزارش، سه نفر از کارمندان دانشگاه آزاد اسلامی خلیل آهنگران همکار حوزه معاونت آموزشی بخش نظارت و ارزیابی، دکتر سید رضا فاطمی طلب معاون آموزشی واحد پرند و دکتر احمد چرمیان عضو هیئت علمی دانشگاه آزاد واحد بروجرد در پرواز صبح امروز هواپیما ATR72 از تهران به مقصد یاسوج حضور داشتند که متاسفانه در سانحه پرواز هواپیما ATR72 جان باختند.

لاشه هواپیما هنوز پیدا نشده است

کریمی، معاون امداد و نجات هلال احمر اصفهان گفت: نیروهای امدادی سازمان امداد و نجات هلال احمر در حال بررسی روستاهای منطقه و جستجوی محل سقوط هواپیمای مسافربری هستند اما هنوز محل سقوط و لاشه هواپیما پیدا نشده است و عملیات امداد ساعت‌ها زمان می‌برد.

تلاش نیروهای اورژانس برای یافتن لاشه هواپیما از طریق مسیرهای زمینی

حسن هاشمی، وزیر بهداشت در پی سقوط هواپیمای مسافربری تهران – یاسوج، پیام تسلیتی صادر و تاکید کرد: نیروهای اورژانس در تلاش برای یافتن لاشه هواپیما از طریق مسیرهای زمینی هستند.

حضور نیروهای اورژانس در منطقه

خالدی، سخنگوی اورژانس کشور از حضور تیم‌های ارزیاب اورژانس در محل حادثه سقوط هواپیما در منطقه سمیرم استان اصفهان خبر داد و گفت: به علت بدی آب و هوا، روند امدادرسانی به کندی پیش می‌رود.

محور اصفهان –سمیرم –یاسوج و بالعکس موقتا مسدود شد

پلیس‌ راه راهور ناجا اعلام کرد: محور اصفهان –سمیرم –یاسوج و بالعکس در استان‌های اصفهان و کهگیلویه و بویراحمد به دلیل جلوگیری از تردد غیر‌ضروری جهت تسهیل در عملیات امداد و نجات (سقوط هواپیما) تا اطلاع بعدی، محدودیت ترافیکی دارد و تردد در آن ممنوع است.

 تیم اعزامی به محل حادثه ATR72 تنها منبع موثق اطلاع رسانی

جعفرزاده سخنگوی سازمان هواپیمایی گفت:کمیته بحران در سازمان هواپیمایی کشور با حضور رئیس سازمان هواپیمایی کشور به همراه شرکت آسمان و عوامل فرودگاهی کشور بوده که باید تمامی تلاش خود را مبنی بر خدمات‌رسانی، اطلاع‌رسانی و کمک به خانواده‌های افراد سانحه دیده را داشته باشند.

سخنگوی سازمان هواپیمایی گفت: از طرف دیگر باید از رسانه‌ها این تقاضا را داشت که تنها منابع قابل استناد آنها، تیم اعزامی برای بررسی این سانحه باشد چراکه تنها آنها منابع موثق در خصوص اطلاع‌رسانی این حادثه هستند و تمامی عوامل فرودگاهی حاضر در این تیم، ملزم به پاسخگویی و ارائه اطلاعات جدید هستند تا اخبار صحیح و بدور حاشیه منتشر شود.

جعبه سیاه تنها عامل بیان علت حادثه

علی عابدزاده رئیس سازمان هواپیمایی کشور درخصوص حادثه سقوط هواپیما آی‌تی‌آر 72 به خبرنگار ما گفت: ستاد رسیدگی به این حادثه که توسط سازمان هواپیمایی کشور تشکیل شده بر اساس الکس 13 ایکائو، روش و اصول‌های خاص خود را برای رسیدگی به این حادثه در دستور کار قرار داده و با جمع‌آوری اطلاعات صحیح و اراه آن به کارشناسان، علت وقوع این حادثه اعلام می‌شود.
عابدزاده افزود: همانطور که اعلام شده، ستادهای بحرانی که در خصوص این حادثه تشکیل شده‌اند می‌بایست در وحله نخست جایگاه سقوط را تعریف کنند اما متاسفانه شرایط ابر، مه و باران در منطقه حاکم بوده و بعلاوه شرایط برف و کوهستان اوضاع نامساعدی را فراهم ساخته و عملیات تیم‌های عمرانی را کند کرده است.
رئیس سازمان هواپیمایی کشور تاکید کرد: تاکنون ستاد رسیدگی به این حادثه، حکم کمیته بررسی را صادر و اعزای آن به منطقه اعزام شده‌اند تا جمع‌آوری اطلاعات و قطعات هواپیما سریعتر انجام شود اما تا زمانی که جعبه سیاه بدست نیاید، هیچ اظهارنظری نمی‌توان داشت.لازم به ذکر است که وزیر راه‌وشهرسازی و جمعی از نمایندگان مجلس نیز در این حادثه حضور داشتند.

لاشه هواپیما دیده شد

لاشه هواپیما دقایقی پیش در منطقه پادنا دیده شد اما طبق گفته حاضران در این منطقه،‌ هم اکنون برف شدید در این منطقه در حال بارش است.

اخبار مرتبط

بیشترین بازدید