پنج‌شنبه 9 فروردین 1403
خانهخبراجتماعی و شهریاز ترددهای غیرضروری تا طراحی نامناسب بزرگراه‌ها

از ترددهای غیرضروری تا طراحی نامناسب بزرگراه‌ها

مخاطبان معضل اصلی ترافیک را سه عامل ترددغیرضروری، کم بودن وسایل حمل و نقل عمومی و طراحی نامناسب بزرگراه‌ها می‌دانند.
به گزارش رتبه آنلاین از خبرآنلاین، چند سالی می‌شود که ترافیک پایتخت به یک معضل تبدیل شده و راهکارهایی هم که برای آن ارائه می‌شود، کمکی به حل این مشکل نمی‌کند.

چند روز گذشته گزارشی در خبرآنلاین منتشر شد که ریحانه شاهنگیان، کارشناس حمل و نقل ترافیک در آن گفته بود: وقتی که حد سقفی برای ساختن و پر شدن راه‌ها وجود ندارد، مجبوریم که در نهایت یک نقطه خودمان ساختن را متوقف کنیم، نمی‌توانیم آن قدر بسازیم تا دیگر مشکلی وجود نیاید؛ چرا که مشکل به تناسب به وجود خواهد آمد. هنوز نیز بسیاری این رویکرد را ندارند. بخشی از زیرساخت‌ها اجتناب‌ناپذیر است و نمی‌شود گفت که ما حداقل‌ها را نیز نیاز نداریم. کما اینکه در سال‌های گذشته برخی از این راه‌ها و مسیرها جزو همان زیرساخت‌های حداقلی بودند اما در همین نقطه متوقف نشدند و مدام بیشتر و بزرگتر شدند. نتیجه این فرایند را نیز داریم می‌بینم که مردم وابستگی شان به وسیله نقلی بسیار بیشتر شده است.

در واقع سوال اصلی این بود که چرا هر بزرگراهی که در تهران ساخته می‌شود، کمکی به حل ترافیک نمی‌کند و حتی آن را بیشتر هم می‌کند.

در ادامه این گزارش مخاطبان خبرآنلاین به این سوال پاسخ دادند که می‌توان آنها را در سه گروه متفاوت دسته‌بندی کرد؛

گروه اول معتقد بودند دلیل اصلی ترافیک پایتخت ترددهای غیرضروری شهروندان و نبود امکانات برای انجام کارها به‌صورت غیرحضوری و دورکاری است.

گروه دوم معتقد بودند کم بودن وسایل حمل و نقل عمومی باعث می‌شود که شهروندان از خودروهای شخصی استفاده کنند که این کار میزان ترافیک را بالا می‌برد.

گروه سوم که دلیل متفاوت‌تری با دو گروه دیگر داشتند، دلیل اصلی ترافیک را طراحی نامناسب بزرگراه‌ها می‌دانستند و معتقد بودند بزرگراه‌ها طوری ساخته شده‌اند که ترافیک را بیشتر می‌کنند.

در ادامه نظرات مخاطبان خبرآنلاین را دراین‌باره می‌خوانید:

ترددهای غیرضروریچون تعداد سفرها زیاد است. در ایران برای یک کار اداری کوچک باید 5 بار مراجعه کرد. این یعنی 5 برابر شدن ترافیک. درکشورهای دیگر مراجعه به ادارات کم است و کارها در حداقل زمان انجام می‌شود ولی اینجا همه کارها باید با مراجعات مکرر انجام شود.
به‌خاطر حضور مردم همیشه در صحنه توی خیابون‌ها و ترددهای غیر ضروری.
ما دلمون خوشه دولت الکترونیک داریم. دفتر الکترونیک قضایی داریم. شهرداری و دولت هم همینطور؛ اما آیا اصل قضیه تغییری کرده؟ به‌جای اینکه بری توی یه اداره میری توی یه دفتر کوچیک‌تر برات کارتو انجام میدن با دریافت وجه. خب کجاش الان الکترونیک شده؟ مهم اینه که خودت از توی خونه یا سر کار بتونی کارت رو یا با اینترنت یا با پست انجام بدی و به این دفترای به اصطلاح الکترونیک و مسخره مراجعه نکنی.
کم بودن وسایل حمل و نقل عمومیساختن بزرگراه یعنی تشویق مردم به استفاده از خودرو شخصی. جالب است در پایتخت کره جنوبی برای مبارزه با ترافیک دو تا اتوبان را خراب کردند. باید به‌جای ساخت اتوبان کمیت وکیفیت وسایل حمل و نقل عمومی را بهتر کرد. اگر به‌طور میانگین نصف خرج اتوبان صدر را که دو طبقه کردند، اتوبوس‌های نو و با کیفیت وارد سیستم حمل ونقل می‌کردند خیلی بهتر بود.
اصولا در جهان ثابت شده که بدون مشارکت مردم هیچ چیزی محقق نخواهد شد. استادی می‌گفت با استخدام رفتگر شهر تمیزتر نخواهد شد مگر اینکه مردم رعایت کنند و در زمین آشغال نریزند و ترافیک با ساختن اتوبان و زیرگذر و رو گذر و بزرگراه حل نخواهد شد مگر اینکه مردم همکاری کنند و کمتر از ماشین شخصی استفاده کنند.
چون راه‌حل ترافیک ساختن پارکینگ نیست؛ باید پول اتوبان‌ها به توسعه حمل و نقل عمومی اختصاص پیدا کنه. ولی این به نفع خودروسازها نیست. پس پارکینگ بیشتر می‌سازن برای خودروسازها. در نهایت چو دانی و پرسی سؤالت خطاست و تعداد خطاهاتون تازگیا خیلی زیاد شده.
طراحی نامناسب بزرگراه‌هاراه‌های ورود و خروج به بزرگراه‌ها مناسب طراحی نشده و مسیرهای خروجی به علت باریک بودن هم باعث ایجاد ترافیک می‌شوند؛ این موارد در طراحی لحاظ نمی‌شود.
من دکترای ترافیک دارم. با بررسی وسیع داده‌های ترافیکی تهران و انالیز اطلاعات، مشخص شد مشکل ترافیک تهران و هسته‌های اولیه ترافیک از چراغ‌های راهنمایی و دور برگردان‌ها شروع شده و به کل معابر گسترش میابد و به طور خلاصه واجب‌ترین روش حل آن هم جدا سازی خیابان‌ها در تقاطع‌ها با پل‌های روگذر است نه چراغ راهنمایی و دور برگردان.
بزرگراه‌های ما اصولی ساخته نشدن؛ پر از گلوگاهن یا بی‌حساب باریک می‌شن یا ورودی و خروجی‌ها طوری طراحی شدن که همه به هم گره می‌خورن. اگه خط بزرگراه رو دنبال کنی یا یه دفعه ناپدید می‌شه یا سر از گاردریل درمیاره. محل پیاده و سوار شدن مسافر دیگه تو خیابون‌هامون هم وجود نداره از بس به رعایت قانون نظارت نمی‌شه.

منبع :

اخبار مرتبط

بیشترین بازدید