پنج‌شنبه 9 فروردین 1403
خانهخبراز افزایش سرمایه تا طرح‌های توسعه‌ای در "غاذر"

از افزایش سرمایه تا طرح‌های توسعه‌ای در “غاذر”

از افزایش سرمایه تا طرح های توسعه ای در

بعد از این افزایش سرمایه ۲۰۰ درصدی از محل سود انباشته و مطالبات و آورده نقدی سهامداران، افزایش سرمایه از محل مازاد تجدید ارزیابی دارایی ها هم مورد بررسی قرار خواهد گرفت و در صورت تصویب هیات مدیره، اطلاع رسانی رسمی انجام خواهد شد.

روز سه شنبه هفته گذشته مجمع عمومی سالیانه “غاذر” به حد نصاب نرسید و برگزار نشد؛ با این حال خبرنگار بورس نیوز گفتگویی با خلیل قلی پور خلیلی مدیر عامل شرکت کشت و صنعت پیاذر انجام داده که چکیده آن را می‌خوانید.

از افزایش سرمایه تا طرح های توسعه ای در

مجمع بعدی چه زمانی برگزار خواهد شد؟
قلی پور: مجمع بعدی روز ۱۵ مرداد ماه برگزار خواهد شد و اطلاعات تکمیلی در سامانه کدال افشا خواهد شد.

کمی در مورد وضعیت تولید توضیح دهید. برنامه ای برای افزایش ظرفیت یا تولید محصولات جدید دارید؟
قلی پور: وضعیت کلی شرکت مطلوب ارزیابی می شود و با وجود کرونا و مشکلاتی که این بیماری در پی داشته، خللی در روند تولید و فروش شرکت ایجاد نشده است. شرکت قراردادی جهت بروزرسانی ماشین آلات منعقد کرده است. ماشین آلات خریداری شده، تولید داخل هستند و مشکلی بابت تامین ارز و واردات و… نداریم و این موضوع، خود مزیتی برای شرکت محسوب می گردد.
تولید محصولات در حال حاضر با تمام ظرفیت انجام می شود؛ ولی با بروز رسانی خطوط تولید و نصب ماشین آلات جدید، ظرفیت تولید شرکت هم افزایش خواهد داشت. مشکلی بابت مازاد محصول و فروش محصولات نداریم و تقاضای داخل مطلوب است.
محصولات جدید از جمله پودر ژله و… احتمالا اواخر سال جاری روانه بازار خواهد شد. این موضوع روی صورت های مالی سال جاری هم اثرگذار خواهد بود.

درآمد شرکت امسال چقدر با سال قبل متفاوت خواهد بود؟
قلی پور: سال ۹۸ از فروش محصولات حدود ۳۲ میلیارد تومان درآمد داشتیم و امسال برنامه فروش ۶۰ میلیارد تومانی را داریم؛ البته تحقق این درآمد به وضعیت کرونا هم بستگی دارد.
در ۳ ماهه اول سال جاری، سود عملیاتی ۳۶ تومانی به ازای هر سهم محقق شد و قطعا فروش و سودآوری شرکت در فصول بعدی بیشتر خواهد بود.

صادرات محصولات هم در کشت و صنعت پیاذر انجام می شود؟
قلی پور: قبلا صادرات محصولات به بازارهای منطقه انجام می شد؛ ولی با توجه به محدودیت های ایجاد شده برای بازگشت ارز و…، صادرات مستقیم جذابیتی ندارد و احتمالا امسال صادرات محصول به صورت مستقیم نخواهیم داشت. در شرایطی که نرخ ارز مدام در نوسان است و ممکن است صادرات به شکل ریالی انجام شود، الزام به بازگشت ارز برای تولیدکنندگان بخش خصوصی، مانعی برای صادرات است.

از افزایش سرمایه تا طرح های توسعه ای در
برنامه ای برای راه اندازی یک کارخانه جدید ندارید؟
قلی پور: قصد خرید یک واحد تولیدی محصولات لبنی را هم داریم. با در اختیار داشتن یک واحد لبنی، هم زنجیره تامین مواد اولیه شرکت تکمیل تر شده و امکان تولید شیر خشک و آب پنیر در این کارخانه را خواهیم داشت و هم از محل فروش مازاد تولیدات از جمله خامه، درآمدزایی خواهیم داشت. این موضوع بعد از انجام افزایش سرمایه، اجرایی خواهد شد.

افزایش سرمایه از محل مازاد تجدید ارزیابی دارایی ها ندارید؟
قلی پور: بعضی سهامداران تمایل زیادی به تجدید ارزیابی دارایی ها و افزایش سرمایه از این محل دارند. البته که ارزش دارایی های شرکت از ارزش دفتری بالاتر است؛ ولی واقعیت این است که افزایش سرمایه از محل مازاد تجدید ارزیابی دارایی ها، هیچ تاثیری بر روند تولید و سرمایه در گردش شرکت ندارد. بهبود اوضاع تولید و توسعه شرکت، در گرو تزریق نقدینگی است و نمی توان یک شرکت تولیدی را با تفکر بورس بازی گسترش داد.
کشت و صنعت پیاذر، مترصد انجام افزایش سرمایه ۲۰۰ درصدی از محل آورده نقدی و مطالبات سهامداران و سود انباشته است. این افزایش سرمایه با هدف توسعه شرکت انجام خواهد گرفت و آثار مثبتی هم بر سودآوری “غاذر” خواهد داشت. بعد از این افزایش سرمایه ۲۰۰ درصدی از محل سود انباشته و مطالبات و آورده نقدی سهامداران، افزایش سرمایه از محل مازاد تجدید ارزیابی دارایی ها هم مورد بررسی قرار خواهد گرفت و در صورت تصویب هیات مدیره، اطلاع رسانی رسمی انجام خواهد شد. البته فرآیند افزایش سرمایه، زمان بر بوده و امیدواریم سهامداران صبوری لازم را داشته باشند تا روزهای پر رونق تر این شرکت را هم شاهد باشند.

گویا مشکلاتی بر سر راه افزایش سرمایه شرکت وجود داشته، این مشکلات ناشی از چیست؟
قلی پور: افزایش سرمایه از محل آورده نقدی، نیازمند متعهد پذیره نویسی است و این تعهد باید از سوی شخصیت حقوقی صورت بگیرد‌. شرکت های تامین سرمایه جهت تعهد پذیره نویسی، مبلغ قابل توجهی دریافت می کنند (حدود ۲۸ درصد مبلغ افزایش سرمایه) و پرداخت چنین هزینه ای برای شرکت توجیه ندارد. این مشکلات با یکی از اعضای شورای عالی بورس در میان گذاشته شد و قرار شد بخشی از افزایش سرمایه، از محل سود انباشته باشد.

با فروشگاه های اینترنتی معتبر بازار هم همکاری دارید؟
قلی پور: برنامه هایی جهت همکاری با فروشگاه اینترنتی دیجی کالا در دست بررسی است.

خبر خوب دیگری برای سهامداران دارید؟
قلی پور: برنامه هایی برای برون سپاری تولید محصولات در دست بررسی است و با در نظر گرفتن استقبال بازار از محصولات شرکت، قصد داریم تولید برخی محصولات از جمله سبزی خشک را به شرکتی خارج از مجموعه پیاذر واگذار کنیم. البته محصولات برون سپاری شده با برند شرکت یعنی ” آسان” روانه بازار خواهد شد.
همچنین امسال تبلیغات تلویزیونی و… شرکت هم بیشتر خواهد شد و تلاش می شود برند شرکت هر چه بیشتر و بهتر به بازار معرفی شود.
به سهامداران توصیه می شود فارغ از جو هیجانی بازار و نوسان های احتمالی سهم، با در نظر گرفتن پتانسیل های آتی این شرکت، روی سهم سرمایه گذاری کنند. با توجه به ارزش دارایی های شرکت و برنامه های آتی، قیمت سهم، ارزش خود را با بازار و نرخ ارز برابرسازی، تنظیم و تثبیت می کند.

 

اخبار مرتبط

بیشترین بازدید