پنج‌شنبه 6 اردیبهشت 1403
خانهاسلایدر اصلیاروپا بزرگترین صادرکننده سوخت و موادمعدنی دنیا

اروپا بزرگترین صادرکننده سوخت و موادمعدنی دنیا

مونا مشهدی رجبی:در سال قبل مواد معدنی و انواع سوخت تشکیل دهنده ۱۳ درصد از کل کالاهای  تجاری در دنیا بودند. اما  سوال این است که کدام کشورها بیشترین درامد را  از صادرات این کالاها بدست آوردند.

به گزارش رتبه‌آنلاین به نقل ازسازمان تجارت جهانی،  بیست و هشت کشور عضو اتحادیه اروپا ۳۷۹ میلیارد دلار امریکا  از صادرات سوخت و مواد معدنی درآمد کسب کردند و در رده بندی بزرگترین صادرکنندگان جایگاه اول را از آن خود کردند. در رده بندی بزرگترین صادرکنندگان این کالاها در دنیا ، روسیه جایگاه دوم را دارد. این کشور در سال قبل ۱۵۳ میلیارد دلار از صادرات این کالاها درآمد کسب کرد. امریکا سومین کشور بزرگ صادرکننده سوخت و مواد معدنی در دنیا است و به همین دلیل است که نوسانات قیمت نفت نمی‌تواند آسیب زیادی به اقتصاد این کشور وارد کند. در سال قبل امریکا ۱۳۰ میلیارد دلار از صادرات سوخت و مواد معدنی درآمد بدست  آورد.

عربستان سعودی که بزرگترین تولیدکننده نفت در سازمان کشورهای صادرکننده نفت است ، در میان صادرکنندگان سوخت و مواد معدنی در دنیا جایگاه چهارم را دارد. این کشور در سال ۲۰۱۶ میلادی ۱۲۸ میلیارد دلار از صادرات محصولات مذکور درآمد کسب کرد. البته با توجه به حجم بالای سرمایه گذاری در ساخت پالایشگاه در این کشور عربی، انتظار می رود در سالهای آتی درآمد عربستان از صادرات سوخت بیشتر شود و جایگاه بالاتری در این فهرست بدست آورد.  کشورهای استرالیا و کانادا و نروژ در این رده‌بندی جایگاه پنجم تا هفتم را دارند و امارات و چین و قطر جایگاه هشتم تا دهم را به خود اختصاص داده‌اند . چین در سال قبل ۵۱ میلیارد دلار از صادرات مواد معدنی و سوخت درآمد کسب کرد.

نکته دیگر گزارش نرخ رشد درآمد ده کشور مذکور از محل صادرات سوخت و مواد معدنی است . در سال قبل اغلب کشورهای مورد بررسی نه تنها شاهد رشد صادرات سوخت و مواد معدنی نبودند بلکه افتی دو رقمی را در  درآمد صادراتی خود مشاهده کردند . نرخ کاهش صادرات سوخت و مواد معدنی از اتحادیه اروپا نسبت به سال ۲۰۱۵ برابر با۱۴ درصد بود در حالیکه روسیه کاهش ۳۳ درصدی را تجربه کرد . استرالیا تنها کشور در میان کشورهای بزرگ صادر کننده سوخت و مواد معدنی بود که  نرخ کاهشی را تجربه نکرد. در سال ۲۰۱۶ میلادی درامد صادراتی استرالیا بدون تغییر نسبت به سال ۲۰۱۵ ، ثابت باقی ماند.

 

اخبار مرتبط

ارسال یک پاسخ

لطفا دیدگاه خود را وارد کنید!
لطفا نام خود را در اینجا وارد کنید

بیشترین بازدید