جمعه 10 فروردین 1403
خانهاسلایدر اصلیارزش افزوده «مپنا» روی نردبان ترقی

ارزش افزوده «مپنا» روی نردبان ترقی

شرکت مپنا به عنوان یکی از اعضای پارلمان بخش خصوصی، در بررسی مرکز رتبه‌بندی اتاق بازرگانی ایران موفق شد تا امتیاز بالایی کسب کند.


به گزارش رتبه آنلاین، شرکت مدیریت پروژه‌های نیروگاهی ایران (مپنا) ازز نظر شاخص های مختلفی مورد ارزیابی و رتبه بندی قرار گرفته است که در بخش ارزش افزوده امتیاز 7 از 7 را در ارزیابی های مرکز رتبه بندی اتاق ایران کسب کرده است.

محاسبه ارزش افزوده امری است دشوار که به همت سامانه ملی انداره گیری و تجزیه و تحلیل شاخص های بهره وری  www.irpmc.ir این مهم انجام شده است که ارزش افزوده متقاضیان بر اساس صورت های مالی حسابرسی شده به دو نرخ جاری و ثابت محاسبه می شود. از منظر مدل، توجه به ارزش افزوده به عنوان مفهومی در خلق ارزش و ثروت از اهمیت ویژه ای برخوردار است. مفاهیم متعددی همچون کیفیت، برند، رضایت مشتری، ایمنی، سلامت سازمانی و واردات و صادرات …. ( مدیریت اقتصادی بنگاه فارغ از سایز و …. که پیش از این در مدل به آن ها توجه شده است و ناخودآگاه همه آن ها را ارزش گذاری مجدد می کند) خود را در ارزش افزوده نشان می دهد.

تحلیل درصد سهم اجزای ارزش افزوده

با توجه به توضیحات ذکر شده یک بنگاه اقتصادی می بایست به نحوی هزینه ها را کنترل کند تا حداکثر بازدهی را برای سهامداران ایجاد کند زیرا این سهم از ارزش افزوده تنها قسمتی است که قابلیت باقی ماندن در بنگاه اقتصادی را داراست و می تواند برای سرمایه گذاری های آتی سازمان استفاده شود.

این سهم در سال 94 برای شرکت مدیریت پروژه های نیروگاهی ایران (مپنا)51  درصد از کل ارزش افزوده ایجاد شده در آن سال بوده است که نسبت به سال قبل افزایش داشته است و در مجموع نسبت قابل توجهی از ارزش افزوده را به خود اختصاص داده است.

تحلیل ارزش افزوده شرکت مپنا

ارزش افزوده مهمترین متغیر اقتصادی است که در محاسبه شاخصهای بهره وری مورد استفاده قرار می گیرد و مهمترین خروجی سازمان از منظر اقتصادی است در شرکت مدیریت پروژه های نیروگاهی ایران (مپنا)این شاخص که نشان دهنده ارزش ایجاد شده ناشی از اختلاف مصارف واسطه به عنوان ورودی و ارزش ستانده  به عنوان خروجی از سال 90 تا 94 است ، بر اساس داده های مالی موجود در صورت های مالی حسابرسی شده به نظر میرسد در سال های 91 و 93 به علت افزایش فروش خالص و در نتیجه افزایش ارزش ستانده و از سوی دیگر کاهش مصارف واسطه در سالهای مذکور، ارزش افزوده رشد چشمگیری داشته است. همچنین در نگاه کلی عملکرد شرکت در سالهای اخیر روند خوبی داشته است. همچنین نسبت به میانگین گروه رشد پایداری داشته است

شاخص دیگری که در این گزارش محاسبه شده ، شاخص ارزش افزوده به ارزش ستانده است. با توجه به روش محاسبه ارزش افزوده که از تفریق ارزش ستانده ایجاد شده در یکسال مالی و مصارف واسطه حاصل می شود این شاخص توانایی شناسایی میزان رقابت پذیری بنگاه اقتصادی را دارد.

بر اساس این شاخص رقابت پذیری بنگاه در صنعت مربوطه در سالهای 91 و93 بدلیل افزایش در ارزش افزوده ،افزایش داشته است به این معنا که برای تولید ارزش افزوده در این سالها هزینه های واسطه ای کمتری صرف شده است . در مقایسه با میانگین صنعت رقابت پذیری بنگاه در سالهای 92 و 93 بالاتر از میانگین بوده و در سالهای ماقبل رقابت پذیری بنگاه کمتر از میانگین بوده است .  همچنین این عدد هر چه به یک نزدیک تر باشد مطلوبتر است.

در مدل پیشنهادی 12 درصد امتیاز به آنالیز ارزش افزوده اختصاص یافته است. ارزش افزوده به عنوان یک متغیر اقتصادی بهترین و موثرترین آیتم برای یک ارزیابی حرفه ای و عارضه یابی عمومی در سطح کلان است. تمام برنامه ریزی ها در سطح کلان و در بعد ملی بر پایه ارزش افزوده و رشد آن بنا نهاده شده است و در برنامه های توسعه توجه ویژه ای به این مفهوم شده است اما در سطح خرد و بنگاه ها توجه و عنایت خاصی به این مورد دیده نمی شود. رشد 8 درصد ارزش افزوده به صورت سالانه که از محل سرمایه گذاری ها و رشد بهره وری به دست خواهد آمد نیازمند یک همت عمومی و توجه ویژه تصمیم گیران و مدیران اجرایی بنگاه ها در سطح خرد است. تمایز عمده وبزرگ این مدل با سایر مدل ها در مفهوم ارزش افزوده است.

 

اخبار مرتبط

ارسال یک پاسخ

لطفا دیدگاه خود را وارد کنید!
لطفا نام خود را در اینجا وارد کنید

بیشترین بازدید