پنج‌شنبه 6 اردیبهشت 1403
خانهاسلایدر اصلیارزش‌افزوده جبران اعتبار ضعیف را برگردن گرفت

ارزش‌افزوده جبران اعتبار ضعیف را برگردن گرفت

وضعیت امتیازات شرکت «نی‌نوش شیراز» در حوزه اعتباری مورد بررسی قرار گرفت.

به گزارش رتبه‌آنلاین، در سلسله گزارش‌های بررسی‌ رتبه‌بندی شرکت‌های متقاضی در جشنواره ملی بهره‌وری، شرکت «نی‌نوش شیراز» که شرکتی غیردولتی و فعال در بخش پیمانکاری ابنیه، تاسیسات و تجهیزات، صنعت و معدن و آب فعال بوده و بیش از 20سال دارای سابقه فعالیت بوده ضمن آنکه در سه سال گذشته نیز این شرکت کارت بازرگانی شده است.

اعتبار

در این بخش، شرکت‌ها با کسب حداکثر 10 امتیاز بر اساس سابقه اعتبارات دریافتی «3 امتیاز»، مبلغ چک برگشتی«3 امتیاز»، مفاصا حساب مالیاتی«2 امتیاز» و حجم مالیات«2 امتیاز» می‌توانند سطح امتیازی خود را در همین ابتدا در وضعیت مطلوبی قرار دهند.

بر اساس معیارهای ذکر شده، شرکت کاربردکار در نخستین فاکتور سابقه اعتبارات دریافتی سه امتیاز کامل را بر اساس ارزش اعتبارات خود که به بیش از بیست میلیارد ریال رسیده کسب کرد ضمن آنکه این شرکت بخاطر دومین فاکتور یعنی نداشتن چک برگشتی و همچنین مفاصا حساب مالیاتی امتیازات کامل را کسب کرد و تنها در بخش حجم مالیات تنها نیمی از امتیاز را به خود اختصاص داد.

شرکت کاربردکار در بخش اعتبار امتیاز 9 از 10 نمره را بدست بیاورد.

 

قابلیت راهبری و سیستم های مدیریت

در این بخش از مسابقه ملی بهره‌وری، شش فاکتور «بررسی تجارب و صلاحیت اعضا»، «گواهینامه‌ها و تایید صلاحیت‌ها»،«ارزیابی راهبرد سازمان»،«ارزیابی نظام نامه کیفیت»،«ارزیابی مدیریت زنجیره ارزش»،«تاثیر رتبه بندی در مدیریت زنجیره ارزش» تقسیم بندی شده که هر بخش دارای سه امتیاز و در مجموع 18 امتیاز است.

شرکت فوق در این فاکتورها در بخش بررسی تجارب و صلاحیت اعضا موفق به کسب امتیاز 3.80 شد تا 4 نمره دیگر را به کارنامه خود اضافه کند ضمن آنکه در دیگر شاخص‌‌ها مانند گواهینامه‌ها و تایید صلاحیت‌ها نمره 0.75 را از 3.5 کسب کرد.

همچنین در دیگر فاکتور این شاخص، ارزیابی راهبرد سازمان نیز با کسب نمره 2 از 5 امتیاز همچنین این شرکت در فاکتور ارزیابی نظام‌نامه کیفیت نمره کامل را کسب کرد.

لازم به ذکر است که در فاکتور تاثیر رتبه‌بندی در مدیریت زنجیره ارزش نتوانست که نمره کاملی را بدست آورد.

شرکت کاربردکار در این بخش با کسب نمره 11.05 از 18نمره این بخش را به اتمام رساند.

 

 

حوزه مدیریتی

شرکت کاربردکار در این بخش از مسابقه، با کسب نمره 26.15 از 30 نمره در این بخش نمره قابل قبولی را از خود برجای بگذارد.

درصد سهم اجزای ارزش افزوده به روش درآمد در سال 92 و 93 به نرخ جاری

در بررسی این بخش در‌می‌یابیم که به پنج شاخص «درصد سهم جبران خدمات در ارزش افزوده»،«درصد سهم سود در ارزش افزوده»،«درصد سهم هزینه تسهیلات اعتباری در ارزش افزوده»،«درصد سهم هزینه سرمایه در ارزش افزوده» و «درصد سهم مالیات در ارزش افزوده» تقسیم‌بندی شده است.

این شرکت در بخش درصد سهم جبران خدمات در ارزش افزوده طی این دو سال، به ترتیب در سال 92 و 93 برابر با 7درصد و 4درصد بوده ضمن آنکه در بخش درصد سهم سود در ارزش افزوده این شرکت طی این دوسال آمار 67درصد و 75درصدی را ثبت کند.

با بررسی آمارهای ارائه شده از سوی شرکت کاربردکار، شاخص درصد سهم هزینه تسهیلات اعتباری در ارزش افزوده این شرکت نیز طی این دو سال آمارهای مشابه صفر به ثبت رسیده است.

بر اساس این گزارش، نکته جالب در شاخص‌های درصد سهم هزینه سرمایه در ارزش افزوده طی دوسال این جدول، شاخص‌های 26درصدی و 21درصدی را به ترتیب در دو سال 92 و 93 ثبت کرده است.

همچنین در فاکتور درصد سهم مالیات در ارزش افزوده، نیز آمارهای این شرکت‌ها صفر به ثبت رسیده است.

 

تحلیل ارزش افزوده و توليد (AV)

بر اساس جدول زیر،‌ این بخش به سه قسمت «روند، رشد و مقایسه با میانگین صنعت و برنامه های توسعه(5امتیاز)»، «ترکیب ارزش افزوده و مقایسه با میانگین صنعت(5امتیاز)» و « ارزش افزوده به ارزش ستانده(2امتیاز)» دسته‌بندی شده است.

شرکت کاربردکار در دو فاکتور ابتدایی با دریافت نمره کامل 5 موفق به کسب نمرات خوبی شد و تنها در بخش ارزش افزوده به ارزش ستانده که ارزیابی آن از سال‌ 89 تا 93 بوده یک شیب دارای رشد را سپری کرده که از شاخص 0.344 به 0.999 درصد را رسانده و امتیاز 1.80 را از 2 نمره بدست آورده است.

این شرکت در این بخش، از مجموع 12 امتیاز، 11.80  را بدست آورده است.

شاخص‌های بهره‌وری

بر اساس این گزارش، فاکتور بهره‌وری از پنج شاخص «رقابت پذیری هزینه نیروی کار AV/LC»، «بهره وری سرمایه AV/DA»،«بهره‌وری کل عوامل AV/(αK+βL)»،«بهره‌وری انرژی» و«سرانه دستمزد» طی سال‌های 89-93 تقسیم‌بندی شده است.

شرکت کاربردکار در بخش رقابت پذیری هزینه نیروی کار AV/LC نمره کامل را کسب و در بخش بهره وری سرمایه AV/DA، نمره یک؛‌ بهره‌وری کل عوامل 2.70 و در بخش سرانه دستمزد نیز 0.50 را گرفته که در مجموع 8.20 را از مجموع 10 نمره بدست آورد.

 

اخبار مرتبط

بیشترین بازدید