جمعه 10 فروردین 1403
خانهصنعتحمل‌و‌نقلاردبیل از بن‌بست ریلی خارج می‌شود/راه‌آهن میانه-اردبیل پس از ۷ سال جان...

اردبیل از بن‌بست ریلی خارج می‌شود/راه‌آهن میانه-اردبیل پس از ۷ سال جان گرفت‌

مدیرعامل شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل کشور با بیان اینکه کمبود منابع مالی و شرایط خاص جغرافیایی دو عامل توقف پروژه راه‌آهن میانه-اردبیل بود، گفت: با جذب فاینانس داخلی، این پروژه سال ۱۴۰۰ تحویل مردم می‌شود.

خیرالله خادمی در این گفت‌وگو اظهار داشت: به دنبال هدف‌گذاری دولت مبنی بر اتصال پنج مرکز استان به شبکه ریلی کشور تلاش کردیم، خطوط ریلی دارای اولویت را تکمیل کنیم.

مدیرعامل شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل کشور ادامه داد: یکی از این پروژه‌های اولویت‌دار راه‌آهن میانه-اردبیل است که ضرورت داشت که به سرعت تکمیل شود.

وی گفت: با تکمیل پروژه راه‌آهن میانه – اردبیل، اردبیل به شبکه ریلی کشور متصل می‌شود و در آینده این خط ریلی به پارس‌آباد مغان و کشور آذربایجان هم متصل خواهد شد و درنهایت تا روسیه هم خواهد رفت؛ این خط ریلی در آینده واریانت موازی خط آهن رشت – آستارا خواهد شد، اما فعلا اتصال اردبیل به شبکه ریلی مدنظر است.

* پیشرفت پروژه ۴۸ درصد

معاون وزیر راه و شهرسازی بیان کرد: در برخی قطعات‌ پروژه راه‌آهن میانه-اردبیل مسیر کوهستانی و صعب‌العبور است و ‌فعالیت عمرانی سنگین می‌طلبد؛ تاکنون‌ حدود ۳۵ میلیون مترمکعب خاک‌برداری و خاکریزی در این پروژه انجام شده است که حجم بالایی است، ما در مسیر ریلی قزوین – رشت ۲۲ مترمکعب میلیون خاکبرداری و خاکریزی داشتیم.

خادمی ادامه داد: در پروژه راه‌‌آهن میانه-اردبیل ۲۶ کیلومتر تونل و ۵ کیلومتر پل احداث شده است، بلندترین پل ریلی کشور با ارتفاع حدود ۸۰ متر در این خط آهن اجرا شده است و اینها همه نشان از عظمت پروژه دارد.

مدیرعامل شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل کشور بیان کرد: پیشرفت فیزیکی کل پروژه راه‌آهن میانه-اردبیل در بخش زیرسازی ۷۳ درصد است و در مجموع، کل پروژه ۴۸ درصد پیشرفت فیزیکی دارد.

* فاینانس ۷۵۰ میلیارد تومان بانک ملی در خط‌آهن میانه-اردبیل

وی ادامه داد: امسال‌ مقرر شد، اولین فاینانس داخلی از طریق مجوز ماده ۵۶ قانون‌ برای این خط ریلی جذب کنیم، در این‌ راستا فراخوان برگزار کردیم و بانک ملی به عنوان فاینانسر داخلی اعلام آمادگی کرد‌ ۷۵۰ میلیارد تومان در این پروژه تأمین اعتبار ‌کند.

مدیرعامل شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل کشور ادامه داد: همچنین ‌مقرر شد بقیه اعتبار از محل منابع دولتی تأمین شود، به همین دلیل از تابستان امسال روند اجرایی پروژه خط‌آهن میانه-اردبیل سرعت گرفت.

معاون وزیر راه و شهرسازی ادامه داد: امسال هم منابع دولتی به پروژه راه‌آهن میانه-اردبیل‌ با توجه به ردیف اعتباری که داشت، ‌ اختصاص یافت، ضمن آنکه افزایش ردیف اعتباری پروژه را هم انجام دادیم، پروژه برای‌ امسال ۱۰۰ میلیارد تومان و برای سال آینده در لایحه بودجه ۱۵۰ میلیارد تومان اعتبار خواهد داشت.

خادمی تأکید کرد: امیدواریم از محل تأمین اعتبارهای مذکور (فاینانس بانک ملی و اعتبارات دولتی) بتوانیم‌ پروژه ریلی میانه-اردبیل را ۳ ساله اجرا کنیم و سال ۱۴۰۰ این خط‌آهن را تکمیل کرده و تحویل مردم دهیم.

* تکمیل خط‌آهن میانه-اردبیل نیازمند ۱۵۰۰ میلیارد اعتبار‌

وی گفت: امیدواریم رقم یک‌هزار و ۵۰۰ میلیارد تومانی که برای تکمیل این پروژه مورد نیاز است در سه سال آینده از محل فاینانس و اعتبارات دولتی تأمین شود تا بدین ترتیب پروژه به پایان برسد.

معاون وزیر راه و شهرسازی افزود: تاکنون ۷۰۰ میلیارد تومان در پروژه راه‌آهن میانه  – اردبیل هزینه شده است که ارزش روز آن، امروز ۲ هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان است.

مدیرعامل شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل کشور گفت:‌ اگر پروژه به اتمام برسد، ارزش کل پروژه بیش از ۵ هزار میلیارد تومان خواهد بود و یکی از پروژه‌های کلان و بزرگ ریلی کشور خواهد بود.

* کمبود اعتبار و رانش‌های ممتد زمین دو دلیل عمده توقف خط‌آهن میانه-اردبیل

خادمی بیان کرد: پروژه راه‌آهن میانه-اردبیل از نظر مهندسی جزو پروژه‌های خاص ما محسوب می‌شود، این خط ریلی‌ از مسیر‌های کوهستانی عبور می‌کند و مسیر از نظر زمین‌شناسی بسیار پیچیده بود‌ که اجرای آن ر ا کمی با مشکل مواجه کرد، ضمن آنکه در مسیر عبور خط‌آهن، رانش‌های زیادی داشتیم، در این راستا مطالعات دقیقی در مسیر ساخت‌ در دو سه سال اخیر انجام شد.

مدیرعامل شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل کشور ادامه داد: این پروژه مدتی‌ به دلیل عدم تأمین منابع متوقف بود، پروژه تا سال ۹۰ خوب اجرا شد، اما تزریق منابع اعتباری پس از آن، بسیار محدود شد؛ همچنین بروز برخی رانش‌ها در مسیر از دیگر دلایل کندشدن پروژه بود‌ که مجبور شدیم مطالعات دقیق‌تری از طریق متخصصان زمینی‌شناسی دانشگاهی انجام دهیم.

وی تأکید کرد: کمبود منابع مالی و رانش‌ها در طول مسیر ‌موجب تأخیر در تکمیل‌ پروژه خط‌آهن میانه-اردبیل شد؛ امیدواریم در سه سال آینده این پروژه را تکمیل کنیم و سال ۱۴۰۰ این خط‌اهن را به مردم اردبیل هدیه دهیم.

معاون وزیر راه و شهرسازی گفت:‌ در حال حاضر پیمانکاران و مشاوران پروژه که همه داخلی هستند، ‌در حال کار هستند و امیدواریم عملیات‌ عمرانی پس از متعادل‌تر شدن هوا، سرعت هم بگیرد، به هر حال در فصل سرد سال هستیم که سرعت اجرای پروژه کندتر است، اما امیدواریم از ابتدای سال آینده پروژه سرعت بگیرد.

به گزارش فارس پروژه راه‌آهن میانه-اردبیل‌ به طول ۱۷۵ کیلومتر دارای ۲۶ کیلومتر تونل و ۵ کیلومتر پل و گالری است که در مقایسه با سایر پروژه‌ها از شرایط ویژه‌ای برخوردار است.

اخبار مرتبط

بیشترین بازدید