پنج‌شنبه 9 فروردین 1403
خانهخبراجتماعی و شهریادعای عجیب رییس سازمان مدیریت بحران: سلبریتی‌ها پول زلزله زده‌ها را تحویل...

ادعای عجیب رییس سازمان مدیریت بحران: سلبریتی‌ها پول زلزله زده‌ها را تحویل ندادند!

واکنش به جمع آوری کمک‌های مردمی ازسوی زیباکلام و سلبریتی‌ها، توضیح در مورد مرگ نوزاد، بررسی و آسیب شناسی دستگاه‌ها در برف اخیر، توضیح درباره عدم حضور دو رییس جمهور در شورای عالی مدیریت بحران، اعلام مقصر نهایی انفجار شهران و… از جمله مهمترین سخنان مطرح شده در نشست خبری رییس سازمان مدیریت بحران کشور است.

به گزارش رتبه آنلاین،  اسماعیل نجار در نشست خبری که پیش ظهر امروز در وزارت کشور برگزار شده اظهار کرد: سازمان مدیریت بحران یک سازمان هماهنگ کننده، سیاستگذار، هدایت کننده و نظارت کننده است اما این سازمان، سازمانی با حدود ۱۰۰ نفر پرسنل است و مسؤلیت‌هایی دارد بنابر این انتظاراتی که برخی دوستان بیان می‌کنند در خصوص اینکه درباره هر حادثه در کشور ما باید موضوع را پیگیری کنیم انتظار درستی نیست چراکه برخی از این انتظارات در حوزه وظایف این سازمان نیست.

نجار با بیان اینکه سازمان مدیریت بحران کشور در یک سازمان است که جایگاه فرماندهی دارد گفت:‌دستگاه‌های مختلف عضو کارگروه سازمان مدیریت بحران کشور هستند و آنها در این زمینه نقش ایفا می‌کنند.

نجار در پاسخ به سوالاتی در مورد زمین لرزه کرمانشاه اظهار کرد: در این زمینه یک رکورد ثبت شد و من باسال‌ها مسولیت چنین موردی را ندیدم که طی مدت این زمان کوتاه و ظرف ۴۸ ساعت اقداماتی در یک منطقه انجام شود. در این زلزله برای ترمیم شریان‌های حیاتی ۱۱۰ اکیپ از اداره آب و برق با تجهیزات پای کار آمدند.

وی با بیان اینکه مردم پس از سخنان مقام معظم رهبری وارد عمل شده و به یاری زلزله زدگان شتافتند گفت: حجم کمک‌ها به حدی بود که ما اعلام کردیم، کمک های مربوط به پتو را بین زلزله‌ز دگان توزیع کردیم زیرا دیگر اقلام به حد زیادی در میان زلزله زدگان توزیع شده بود.

تمام کشته‌شدگان زلزله کرمانشاه با رعایت اصول شرعی دفن شدند

وی درباره شایعه مطرح شده درباره گورهای دسته جمعی در شهرستان سرپل ذهاب گفت:‌ ما که در آن منطقه بودیم چیزی ندیدیم؛ گور دسته جمعی یعنی یک گودال را حفر کنند و عده‌ای را بدون کفن و دفن آنجا خاک کنند در حالی که در زلزله کرمانشاه چنین چیزی نداشتیم و تمام کشته شدگان با رعایت اصول شرعی دفن شدند.

رییس سازمان مدیریت بحران کشور در پاسخ به سوال خبرنگاری در باره اخبار منتشر شده درباره وضعیت نامطلوب در مناطق زلزله زده نیز گفت:‌حقیقا باید از صبر مردم زلزله زده کرمانشاه تشکر کرد. من می دانم که این شرایط بسیار سخت است البته ما در این منطقه در همان روزهای نخست، ۹۵ تخته چادر توزیع کردیم. ما به دنبال این بودیم که اسکان اضطراری با اسکان موقت را یکی کنیم.

به ازای هر یک زلزله زده ۳ چادر توزیع شده است

وی با بیان اینکه در حال حاضر شرایط در مناطق زلزله‌زده سخت است و ما می‌دانیم مشکلاتی ازنظر سرویس بهداشتی، نبود آب گرم و …وجود دارد خاطر نشان کرد: ما نیز برای این عزیزان اقدامات زیادی انجام دادیم. تعدادی وسایل گرمایشی از خارج از کشور وارد کردیم تا مشکلات ایمنی نداشته باشند.

رییس سازمان مدیریت بحران کشور درباره کمبود چادر و کانکس اظهار کرد: در بازدید از مناطق زلزله‌زده موارد متعددی بودند که می‌گفتند ما چادر نداریم اما وقتی محل اسکان را می‌دیدم می‌گفتند یک چادر داریم و چادر دیگر می‌خواهیم . ۹۵ هزار چادر یعنی به ازای هر نفر ۳ چادر توزیع شده که اشکالی ندارد.

وی در ادامه با بیان اینکه ۱۴۸۰۰کانکس در مناطق زلزله زده مستقر شده‌اند گفت: از این تعداد بین ۸۳۰۰ تا ۸۴۰۰ کانکس توسط قرارگاه خاتم، ۲۰۰۰ کانکس توسط ارتش و ۱۰۰۰ کانکس توسط بنیادمسکن تامین شده که هزینه‌های این کانکس‌هارا دولت تامین کرده و این دستگاه‌ها آن را اجرایی کرده‌اند این در حالیست که ۳۵۰۰ کانکس نیز توسط مردم ساخته شده است.

زلزله‌زدگانی که به جای کانکس اجاره بهاء دریافت کردند

نجار با بیان اینکه مقرر شد تا به زلزله‌زدگانی که خودشان می خواهند به جای کانکس اجاره بهاء داده شود گفت:‌ ساکنان شهرها ۵ میلیون و ساکنان روستاها ۳ میلیون تومان اجاره بهاء دریافت کردند که در مجموعه ۲۶۳۴ مستاجر و ۱۳۴۸ مالک آمدند و به جای کانکس از ما اجاره بهاء دریافت کردند. در مجموع با احتساب ۱۴۸۰۰کانکسی که مستقر شده می توان گفت ۱۸۷۰۰ نفر کانکس یا اجاره بهاء دریافت کردند، البته در میان افرادی که ممکن است در چادر یا کانکس باشند افرادی هستند که در خانه تخریب نشده زندگی می‌کنند که در مقابل خانه خود یک چادر یا کانکس قرار داده‌اند و در هر دو محیط حضور دارند.

توضیح درباره مرگ دو کودک در مناطق زلزله‌زده

نجار در پاسخ به سوالی در باره اخبار منتشر شده از مرگ و میر در این مناطق اظهار کرد: رسانه‌ها حساسیت ویژه ای به این مناطق دارند که البته نشان از انسان‌دوستی آنان دارد اما به عنوان مثال در تهران روزانه چندین مورد حریق رخ می دهد که ارزش خبری هم پیدا نمی‌کند اما حریق یک چادر در مناطق زلزله زده ابعاد گسترده پیدا می کند؛ در مورد مرگ‌ و میرها هم همچنین است. ما از فوت دو کودک بسیار متاسف شدیم و از صمیم قلب بااین افراد همدردی می‌کنیم . در پیگیری‌هایی که صورت گرفت، مشخص شد یکی از جانباختگان مشکل ژنتیکی داشته و دیگری هم دیر به بیمارستان رسیده یعنی به بیمارستان رفته و برگشته و جان خود را از دست داده است.

وی در مورد این که آیا در این مناطق تخت بیمارستانی وجود ندارد؟ گفت:‌ ما در سرپل ذهاب تخت‌های درمانی داریم به عنوان مثال چندروز پیش شخصی که دچار مشکل قلبی شده بود در همین بیمارستان مداوا شد. وزیر بهداشت فرد دلسوزی را مسوول کرده که با جدیت کارها را انجام می دهد.

واکنش به “عدم هزینه کرد کمک‌های جمع آوری شده از سوی صادق زیبا کلام”

نجار در پاسخ به سوال یکی از حضار در نشست خبری که درباره عملکرد صادق زیباکلام در جمع آوری کمک‌مردم و عدم هزینه کرد این کمک‌ها پرسید گفت:‌ نوع‌دوستی هموطنانمان و جمع آوری کمک از سوی چهره‌های سیاسی و … قابل ستایش است و حقیقتا مردم ایران در کمک کردن سنگ تمام گذاشتند البته اشکالاتی هم وجود داشت که با کمک رسانه‌ها و انجام فرهنگ سازی حل خواهد شد مثلا آیا نیاز است همه مردم به این مناطق مراجعه کنند؟.

نجار با بیان اینکه درخواست ما این است که این کمک‌ها در اختیار دستگاه های متولی قرار گیرد افزود: اتفاقا چند روز پیش در این زمینه با آقای منتظری دادستان کشور صحبت کردیم و او نیز معتقد بود این کمک‌ها در مسیر خودش قرار بگیرد.

رییس سازمان مدیریت بحران کشور با اشاره به گستردگی زلزله کرمانشاه افزود:‌ این حادثه در ۱۹۳۰ روستا و ۷ شهرستان رخ داد و درحال حاضر اقدامات خوبی در این منطقه انجام گرفته البته ما نیز موارد و نقاط ضعف را بررسی می‌کنیم.

وی با بیان اینکه برای بازسازی مناطق زلزله زده منازل به دو دسته تقسیم می شد گفت:‌ دسته اول منازلی بودکه صددرصدی تخریب شده بود که ۲۱ هزار و ۳۰۹ واحد شامل ۷۴۷۸ واحد شهری و ۱۳ هزار و ۸۳۱ واحد روستایی می‌شود ودر نوع دوم منازلی بود که نیاز به تخریب و بازسایی دارد که شامل ۳۷۲۶ واحد روستایی و ۱۵ هزار و ۹۸۸ واحد شهری بود.

نجار با بیان اینکه واحد های تعمیری به سه دسته تقسیم شده به ترتیب ۱۲،۸ و ۶ مییون تومان تسهیلات و ۱.۵ و ۱ میلیون تومان کمک بلاعوض دریافت می‌کنند گفت: خانه‌های روستایی و شهری آواربرداری شده‌اند.

عده‌ای برای پیش بینی زلزله دکان باز کرده‌اند

وی با بیان اینکه پس از وقوع زلزله در تهران و کرمانشاه عده‌ای دکان پیش‌بینی زلزله راه‌انداختند گفت: مایکی از این افراد را خواستیم؛ او مدعی بود که می‌تواند زلزله را پیش بینی کند؛ با اوصحبت کردم و او می‌گفت طی ۵۰ روز آینده زلزله‌ای در فلان استان رخ می دهد. ما به او گفتیم که زلزله پیش بینی نمی‌شود؛ در ایران روزانه ۷۰ زلزله رخ می دهد و اگر بنا به اینکار باشد من می گویم طی ۷۰ روز آینده یک زلزله در کرمانشاه رخ می دهد. اگر کسی می‌تواند زلزله را پیش بینی کند در یک شعاع ۵۰ کیلومتر یک هفته قبل از وقوع و زلزله‌های بالای پنج ریشتر را پیش بینی کند؛ در غیر این صورت مردم نباید به این موارد توجه کنند.

وی درباره آخرین وضعیت لایحه مدیریت بحران کشور اظهار کرد:‌ زمانی به مسولیت در این سازمان رسیده‌ام که مهلت اجرای ۵ ساله قانون مدیریت بحران به پایان رسیده بود آنجا از صاحب‌نظران و کارشناسان کمک گرفتیم تا لایحه‌ای تقدیم دولت شد؛ نهایتا با اقدامات و بررسی‌های انجام شده این لایحه در سال ۹۴ تقدیم مجلس شد. در آنجا در کمیسیونهای مجلس این لایحه تحت بررسی قرار گرفت، اما تا پایان مجلس قبل نوبت به مطرح کردن آن در صحن نرسید چرا که آنها مشغول بررسی برنامه ششم و لایحه بودجه بودند

نجار افزود: مجلس جدید هم که به سرکار آمد گفتند ما اشکالاتی به این لایحه وارد کردیم و برگشت زدند که ما در این زمینه اقداماتی انجام دادیم و فعلا درنوبت طرح در صحن علنی قرار دارد.

امیدواریم رییس جمهور به جلسات عالی مدیریت بحران بیاید

وی درپاسخ به سوالی درباره عدم حضور دو رییس جمهور در جلسات شورای عالی بحران بیان کرد:‌ امیدواریم که رییس جمهور به این جلسات بیاید اما معاون اول او در این جلسات حضور دارند.

هواشناسی درباره برف اخیر هشدار داده بود نه اخطار 

رییس سازمان مدیریت بحران کشور در پاسخ به سوالی در مورد اقدامات انجام شده در پی بارش برف اخیر خاطر نشان کرد: ما قطعا برای انجام بهتر وظایف دستگاه‌ها نظارت می‌کنیم؛ در مورد برف اخیر سازمان هواشناسی اعلام هشدار کرده و چندین هشدار داده و این هشدارها به مردم اطلاع داده شده بود. پیش بینی‌هایی نیز انجام شده بود اما موارد مطرح شده از سوی هواشناسی هشدار بود و اخطار نبود. هواشناسی گفته بود در ارتفاعات بارش برف رخ می‌دهد البته این دلیل نمی شود که ما برای بدترین شرایط خود را آماده نکنیم و دستگاه‌های مختلف مدیریت بحران باید خود را برای بدترین شرایط آماده کنند.

نجار بااشاره به بارش برف در تهران افزود:‌ ضمن اقداماتی که انجام شد نقصان زیادی هم داشتیم این بحث‌ها هم در زمینه راه‌ها به چشم می خورد هم در مورد تهران؛ خوشبختانه سعی کردیم راه‌های خطرناک را مسدود کنیم. بین ۵ تا ۶هزار نفر را در جمکران و استانهای میانی کشور اسکان دادیم و اقدامات پیشگیرانه را انجام دادیم، البته واقعیت این است که مرم باید به ما کمک کنند؛ وقتی هشداری داده می شود مردم باید رعایت و توجه کنند آیا همه خودرو ها زنجیر چرخ داشتند؟ چرا به هشدارها بی توجهی شده و از زنجیر چرخ استفاده نشد؟.

نجار با اعلام آمارهای امداد رسانی گفت: در ۲۰۹ محور امداد رسانی انجام شد بیش از ۶۵ هزار و ۵۰۰ نفر مورد امداد رسانی قرار گرفته، ۲۳ هزار نفر اسکان داده شدند و طی همین مدت ۳۰۰۰ خودرو رها سازی شد. نیروهای امدادی همه پای کار بودند و ۶۸ نفر نیز در این حادثه مصدوم و ۱۶۴ نفر خدمات درمانی سرپایی دریافت کردند.

برف‌روبی ۹۴ هزار کیلومتر راه مواصلاتی

رییس سازمان مدیریت بحران کشور با بیان اینکه ۹۴ هزار کلیومتر از راه‌ها برف روبی شده است گفت: ۱۰ سورتی پرواز و ۶۰۰۰ نفر از پرسنل راهداری و عوامل امداد و نجات در این عملیات حضور داشتند.

رییس سازمان مدیریت بحران کشور با اشاره به بارش‌های اخیر در خصوص ذخایر آبی نیز گفت: هفته گذشته جلسه‌ای با وزیر کشور داشتیم و در آن نگرانی‌هایی در مورد تامین آب شرب مطرح شد. خوشبتخانه این بارش‌ها تا حدودی این نگرانی‌ها را برطرف کرد.

نجار در بخش دیگر از سخنانش باتاکید براینکه ما از هر گونه نقدی استقبال می‌کنیم اظهار کرد:‌ مانیز همچون دولت از نقد حمایت می کنیم و برای رفع مشکلاتمان بهره می‌گیرم.

در حال بررسی عملکرد شهرداری در برف اخیر هستیم

رییس سازمان مدیریت بحران کشور درپاسخ به سوالی درباره عملکرد شهرداری تهران در برف اخیر و نمره مدیریت بحران به عملکرد شهرداری اظهار کرد: ما در حال حاضر در حال تصحیح اوراق هستیم و پس از بررسی نمره خواهیم داد؛ همانطور که می می‌دانید متولی مدیریت بحران در شهر تهران، شهرداری تهران است اما در همین شهرداری هم اقدامات قابل توجهی انجام شد از جلمه اینکه ۵۰۰ کیلومتر از شبکه بزرگراهی تهران برف روبی شده و ما هیچ مسیر مسدود نداشتیم البته در مسیرهای فرعی درجه ۲ مشکلاتی وجود داشت.

پیشنهاد تامین اعتبار ۵ ساله برای وزارت راه

برف غافلگیرمان نکرد

رییس سازمان مدیریت بحران کشور در پاسخ به سوالی در باره فرودگاه‌های کشور پس از بارش برف گفت:‌ متاسفانه هنوز تجهیزات و امکانات دراین زمینه نداریم و این موضوع متولی خود را دارد اما به دولت پیشنهاد دادیم عدد قابل توجهی به وزارت راه بدهند تا این سازمان در مورد ایمنی راه‌ها و همچنین تجهیزات برف‌روبی خود را آماده کند.

نجار با تاکید بر اینکه به هیچ عنوان برف غافلگیرمان نکرد گفت: همانطور که تاکیدکردم ما هشدار داده بودم اما مردم نیز باید آماده باشند اما میزان آمادگی مردم در برابر بحران‌ها ۱۰ درصد است که باید بر اساس آموزش افزایش یابد.

وی درباره برخی ا ز انتقاداد به مدیریت بحران گفت: برخی از این انتقادادت واردنیست مثلا قطاری از مشهد راه افتاده و در نیشاپور دچار نقص شده، خب در این مورد من نباید پاسخگو باشم.

مترو؛ مقصر نهایی حادثه شهران

رییس سازمان مدیریت بحران کشور در پاسخ به سوالی درمورد اعلام مقصر نهایی شهران خاطر نشان کرد: دراین زمینه باتوجه به اینکه دستنگاه قضایی وارد عمل شده بود هیچ اظهار نظری نکردیم البته دستگاه‌های مختلفی نظر دادند اما در آخر گزارش دستگاه‌ قضایی خبر داد ه مقصر اصلی این حادثه متروی تهران بود. خاطرم هست آقای درویش، مدیرعامل مترو آن زمان گفت که نجار خرده حساب سیاسی کرده است درحالی که ما نظر دستگاه قضایی را اعلام کردیم.

زلزله تهران کن‌فیکون نمی‌کند

نجار در پاسخ به سوال دیگر در مورد ایمنی تهران دربرابر زلزله اظهار کرد:‌ من به شخصه اعتقاد ندارم که زلزله تهران را کن‌فیکون می‌کند؛ اگر حادثه‌ای در تهران رخ دهد یکی از گسل‌ها فعال می شود و حدود ۲ میلیون نفر تحت تاثیر قرار می‌گیرند؛ البته ما باید آمادگی داشته باشیم و بر ساخت و سازها نظارت باشد و همانقدر که مردم نسبت به نمای خانه شان حساس هستند به ایمنی‌ آن نیز حساسیت داشته باشند.

نجار تاکید کرد: البته در کنار سیمان، ایمان هم لازم است و باید تمامی این موارد را در ساخت و ساز مد نظر قرار داد و وجدان کاری داشت.

منبع : خبرآنلاین

اخبار مرتبط

بیشترین بازدید