پنج‌شنبه 6 اردیبهشت 1403
خانهاسلایدر اصلیاداره کمتر از 10درصد مشاغل مدیریتی توسط زنان

اداره کمتر از 10درصد مشاغل مدیریتی توسط زنان

 

با توجه به آنکه قانون اساسی ایران،‌ ایرادی مبنی بر تصدی‌گری و تصمیم‌گیری بانوان در مشاغل مدیریتی را نداشته اما مدیران مرد بیش از 90درصد این پُست‌ها را در اختیار داشته و تنها 8.2 درصد از این مدیریت به زنان تعلق گرفته است.

به گزارش رتبه آنلاین ، تاريخ جهان شاهد نقش بسيار عظيم و غيرقابل انكار زنان در حوادث گوناگون بوده و امروزه كه مباحث توسعه كشورهاي جهان مطرح است، نقش زنان در اين فرآيند به شدت مورد توجه قرار گرفته زیرا در برگزاري جلسات، سمينارها و كنگره‌هاي متعدد در خصوص جايگاه زنان و نقش آنان در توسعه حكايت از اين موضوع حياتي دارد.

با كمي دقت مي‌توان دريافت كه برگزاري اين گونه برنامه‌ها نشان از موضوع نه چندان خوشايند ديگري نيز دارد و آن اين است كه تاكنون در سده‌هاي اخير نقش زنان به‌عنوان نيمي از جمعيت جهان در حال توسعه، ناديده گرفته شده كه اين امر نشان از وجود تبعيضات و نابرابري‌هاي جنسيتي در زمينه‌هاي گوناگون سياسي، اقتصادي، اجتماعي و غيره دارد.

بنا به این گزارش، می‌توان گفت پشت پرده هر مجموعه و شرکت موفق و برند مطرح یک مدیر زن لایق قرار دارد که البته این ادعا را حضور مدیران زن که هم‌اکنون بسیاری از شرکت‌های سرشناس را رهبری می‌کنند ثابت می‌کند اما با این حال هنوز تعداد زنان موفق در بین 500 شرکت برتر جهان بسیار پایین بوده به نحوی که از هر سه مدیر برتر تنها یک مدیر زن دیده می‌شود.

براي رسيدن به تعادل، برابري و رفع تبعيضات و در نتيجه توسعه بهتر و كاملتر جامعه، نياز به آن است كه زنان بتوانند در فرآيند تصميم‌گيري در سطوح مختلف جامعه شركت نمايند.

در بسياري از كشورها اين تلاش‌ها، موفقيت‌هاي چشمگيري را در پي داشته که از جمله مي‌توان به كشورهايي مانند نروژ، دانمارك و فنلاند اشاره کرد كه بيش از 40 درصد مناصب تصميم‌گيري در اختيار زنان است.

اما متأسفانه در بسياري از كشورهاي جهان سوم اين مسأله چندان شايان توجه نيست و تنها تعداد محدودي از زنان در پست‌هاي مديريتي و مهم تصميم‌گيري كشور قرار دارند. در ايران عليرغم آن كه قانون اساسي كشور راه را براي تصدي اكثر مناصب تصميم‌گيري براي زنان باز گذاشته با اين وجود تنها 8.2 درصد مشاغل مديريتي در كشور به زنان اختصاص يافته است.

اتاق بازرگانی صنایع معادن و کشاورزی ایران از ابتدای سال 90 در راستای ایجاد تمایزعلمی و عادلانه بین فعالان اقتصادی، اقدام به رتبه بندی اعضای خود نموده است.

تجار و فعالین اقتصادی متقاضی رتبه بندی در این مرکز در سه حوزه اصلی صلاحیت حرفه ای و اهلیت، عملکرد مالی و بازرگانی خارجی و مسوولیت پذیری اجتماعی مورد بررسی و ارزیابی قرار گرفته و بر اساس امتیاز کسب شده رتبه بندی می شوند.طی فعالیت های پنج سال اخیردفتر رتبه بندی اتاق ایران تا انتهای سال 94 بیش از 1200 بنگاه اقتصادی در این مرکز رتبه بندی شده و رتبه خود را اخذ نموده اند. از بین کل فعالان اقتصادی رتبه‌بندی شده تعداد 30 شرکت(معادل 3.2 درصد) توسط مدیران زن اداره می‌شوند که اسامی شرکت ها به قرار زیر است:

ردیف

شرکت

مدیر عامل

امتیاز از 100

رتبه

1

پرسال

پروا سلطاني

88.9

زرین دوستاره

2

کیسون

گيتي سيف الهي مقدم

86.3

زرین دوستاره

3

راه سازی و ساختمان 115

مریم حاجیعلی

85.6

زرین دوستاره

4

پارس حیان

زهرا کولوبندی

81.4

زرین یک ستاره

5

نوین آلیاژسمنان

طاهره محمدخانی

75.1

سیمین سه ستاره

6

تحقیقاتی و تولیدی سینا ژن

هاله حامدي فر

74.33

سیمین دو ستاره

7

لابراتوارهای داروهای گیاهی طبیعت زنده – سینره

مریم دیباجی

72.3

سیمین دو ستاره

8

گیاهان سبز زندگی

فرانک مافی

72.05

سیمین دو ستاره

9

فراورده های لبنی تین

هایده علیمردانی

71.2

سیمین دو ستاره

10

نگین نادری

نجمه تاجگردون

70.1

سیمین دو ستاره

11

سیاحان سپهر آسیا

فاطمه دانشور

70

سیمین دو ستاره

12

مهندسي نویان بسپار

مهوش طيراني بابايي

65.4

سیمین یک ستاره

13

هودیان

مرسده نادری

61.8

سیمین یک ستاره

14

کرمان تابلو

عفت ایزد خواه کرمانی

61.6

سیمین یک ستاره

15

نیما پویش طب

زیبنده میناگر

61.25

سیمین یک ستاره

16

تولیدی صنعتی پارس نخ

بهناز شفیعی

61.2

سیمین یک ستاره

17

بهترین های پزشکی پارس

سوزان مهدیان

55

برنزین سه ستاره

18

تامين تابلو اشتهارد

بیتا نجاتیان

54.65

برنزین دو ستاره

19

تولیدی صنعتی و شیمیایی رنگ آور

مریم صدوقیان زاده

53.8

برنزین دو ستاره

20

نام آوران جلوه پارس

مینا گیوه چیان

52.5

برنزین دو ستاره

21

گسترش ارتباطات بهداد

بیتا مسعودی

52.1

برنزین دو ستاره

22

نوآوری زیستی گویا

مریم متینی زاده

51.92

برنزین دو ستاره

23

ستاره نادی

شهره پاکدامن لاهیجی

51.2

برنزین دو ستاره

24

خرمان

صدیقه قاسمی رزوه

47.9

برنزین یک ستاره

25

ارمغان تجارت اسپادانا

شکوفه مشکواتی

46.45

برنزین یک ستاره

26

تولیدی شیمی پوشش کالا

فاطمه ابراهیمی

46.25

برنزین یک ستاره

27

هنر تجارت پارسیان

شكوفه فيض نجفي

46.1

برنزین یک ستاره

28

تولیدی دارویی بهداشتی لیوار

زهرا قلن بر

41.22

برنزین یک ستاره

29

آتین مهر فرهاد

آتوسا فرهاد

22.8

عادی

30

افلاک خایدالو لرستان

طاهره کیماسیان

15

عادی

وضعیت درصد سهم رتبه های کسب شده در شرکت های با مدیریت بانوان با اختلاف بسیار ناچیزی  نزدیک به سهم رتبه های شرکت های تحت مدیریت آقایان میباشد که این خود گویای نقش و حضور موفق زنان در مدیریت شرکت است. نکته موردتوجه دیگر میانگین سنی در این مدیران زن است که نزدیک به 67درصد از مدیران زن بین 40 تا 60 سال سن دارند که این امر گویای حضور مدیرانی جوان در آن شرکت هاست حال آنکه بررسی وضعیت تحصیلی این  افراد نیز نشان می‌دهد که بخش زیادی از این مدیران تحت آموزش دانشگاهی قرار گرفته اند و به بروز ترین مدل های مدیریت و دانش کسب و کار جهانی آشنایی دارند.

نکته دیگری که در شرکت های فوق قابل تامل است تفکیک مدیران زن کارآفرین از دیگر مدیران است.

نزدیک به 35درصد درصد از شرکتهای فوق علاوه بر اینکه تحت مدیریت بانوان اداره می‌شوند بنیانگذار و موسس اصلی شرکت نیز زنان بوده‌اند این افراد به شایستگی در بین افراد کارآفرین جامعه قرار می‌گیرند. شاید بد نباشد توجه داشته باشیم  که این 30 مدیر زن توانسته اند بالغ بر 14800شغل به‌صورت مستقیم در کشور ایجاد کنند و همچنین در سال مبلغی بالای 10 هزار میلیارد ریال ارزش افزوده برای کشور ایجاد کرده‌اند.

در سال‌های اخیر، زنان به‌طور روز افزون در حال طی کردن و بالارفتن از پله‌های ترقی شرکت‌ها و گرفتن پست‌های مدیریتی هستند. زنان در حال حاضر بیش از 15درصد پست‌های اداری و کرسی‌های هیات‌مدیره شرکت‌های عضو شاخص فورچون 500 را دارا هستند.

در ایران نیز حضور زنان در فعالیت های تجاری و بازرگانی و پست های مدیریتی شرکت هابه سرعت در حال افزایش است. امید است حضور پررنگ و بیشتر زنان صاحب کسب و کار در طرح رتبه بندی اتاق ایران، نقش و حضور زنان ایرانی در رشد اقتصاد و صنعت کشور را بیشتر از پیش نمایان گرداند.

اخبار مرتبط

ارسال یک پاسخ

لطفا دیدگاه خود را وارد کنید!
لطفا نام خود را در اینجا وارد کنید

بیشترین بازدید