پنج‌شنبه 6 اردیبهشت 1403
خانهبازار پولی مالیاثرتحریم‌ها بر معاملات بیمه اتکائی ایران

اثرتحریم‌ها بر معاملات بیمه اتکائی ایران

 سید محمد آسوده| در صورت بازگشت تحریم‌های آمریکا به حالت اول خود، بیمه اتکائی ایران در معاملات خود با طرف‌های خارجی ضربه نخواهد دید. این مطلبی است که مدیر اجرائی یکی از شرکت‌های بیمه اتکائی ایران در گزارش حساب پردازان معاصر ماندگار و به نقل از فایننشال تریبیون اعلام کرد.

طی دو و نیم سال گذشته، معاملات عمده‌‌ای با طرف‌های خارجی انجام‌نشده است و تعداد معاملاتی که امضاشده‌اند نیز بسیار بالا نیست که شرکت‌های خارجی بخواهند آن‌ها را لغو کنند.»

هنگامی‌که رئیس‌جمهور آمریکا، دونالد ترامپ اعلام کرد که دولت وی در پی خروج از برنامه عملکرد جامع مشترک – برجام (JCPOA) است، وی معاملات جدید بیمه اتکائی ایران با طرف‌های خارجی مانند دیگر ارتباطات بین‌المللی ایران را دچار تردید نمود.

در اواخر جولای 2017، یک سال پس از برداشته‌شده تحریم‌ها در ژانویه 2016، شرکت مونیخ‌ری آلمان، بزرگ‌ترین بیمه‌گر اتکائی جهان، اولین بیمه‌گر اتکائی خارجی بود که با ایران شروع به کارکرد و قراردادی با شرکت بیمه سامان امضاء نمود.

به مدت کوتاهی، بیمه مرکزی ج.ا.ایران، ناظر بیمه و بزرگ‌ترین بیمه‌گر اتکائی ایران نیز در اکتبر 2017 اعلام کرد که به یک توافق چندجانبه با شرکت اسکور فرانسه رسیده است. بیشتر قرارداد این شرکت مربوط به خسارت‌های ناشی از حوادث فاجعه‌بار می‌شد.

این معامله بسیار اهمیت داشت و دروازه بازار غنی بیمه ایران را بازنمود و رسانه‌های رسمی ایران اعلام کردند که پوشش ریسک بالقوه‌ای بالغ‌بر 3 تریلیون دلار با طرف‌های خارجی معامله‌شده است. درعین‌حال، بیمه ملت نیز به توافقی بالغ‌بر 200 میلیون یورو با شرکت اسکور برای مازاد پوشش خسارت حوادث فاجعه‌بار رسید.

همچنین، شرکت ملت در ماه می اعلام کرد که دومین قرارداد کشور را با مونیخ‌ری امضاء نموده است و این قرارداد شامل کل پرتفوی بیمه زندگی این شرکت می‌گردد.

اما، رئیس بیمه اتکائی ایرانیان‌ اظهار داشت که معاملات، ارزش محدودی دارند زیرا انتقال پول، همچنان یکی از بزرگ‌ترین مشکلات معاملات عمده در کشور با بیمه‌گران اتکائی محسوب می‌شود. وی اعلام نمود: «خسارت‌ها پوشش داده‌شده‌اند اما هنوز هیچ خسارتی عملیاتی نشده است.»

شرکت بیمه اتکائی ایرانیان‌ نیز در دسامبر 2017 اعلام کرد که با چند شرکت بیمه اتکائی مذاکراتی به انجام رسانده‌ است اما پس‌ازآن هیچ خبر مهمی از طرف این شرکت در این زمینه منتشر نشد.

اخیراً، نیز رویترز اعلام کرده بود که شرکت آلیانز که به قراردادی با شرکت پارسیان دست‌یافته بود در حال کاهش برنامه‌های خود نسبت به کسب‌وکار خود با ایران است و علت آن را بازگشت تحریم‌های مرتبط با ایالات‌متحده اعلام نموده است.

اخبار مرتبط

بیشترین بازدید