شنبه 1 اردیبهشت 1403
خانهاسلایدر اصلیآیا دلار از مبادلات‌تجاری ایران، روسیه و چین حذف می شود

آیا دلار از مبادلات‌تجاری ایران، روسیه و چین حذف می شود

تحریم‌های سال‌های اخیر زمینه را برای محدود شدن منابع دلاری در ایران فراهم کرد  به خصوص که به دلیل تحریم‌های بانکی بخش زیادی از سرمایه‌های ایران و حتی درآمدش از فروش نفت امکان انتقال به داخل را نداشت . همین مساله سبب شد تا ارزش دلار در ایران رشد کند و روند افزایشی آن باعث کاهش قدرت خرید و ارزش واقعی دارایی‌های مردم شود. اما به نظر می رسد دولت ایران برای مقابله با بحران چاره‌ای اندیشیده باشد  و نمود اولیه این سیاست در توافق همکاری اقتصادی ایران و هند مشاهده شد.

به گزارش رتبه‌آنلاین به نقل از روزنامه چاینا دیلی،در سالهای اخیر مقامات کشورهای چین و ایران بارها در مورد حذف دلار از مبادلات تجاری خود صحبت کرده بودند . مساله‌ای که می تواند میزان دلار مورد نیاز در کشور را تقلیل دهد و البته گردش دلار در بازارهای جهانی را تنزل دهد. ایران یکی از بزرگترین صادرکنندگان نفت به چین است و ارزش تجارت آنها در سالهای  اخیر به خصوص بعد از برداشته شدن تحریم های غرب علیه برنامه هسته‌ای ایران  به خصوص د حورزه صادرات نفت ، رشد کرد. حال اگر دو کشور بتوانند طرح  حذف دلار از تعاملات دو جانبه را  اجرایی کنند ، چه  مزایایی نصیب اقتصاد دو کشور می‌شود؟

خبرگزاری شین هوا نت در گزارش اخیر خود نوشت: با حدف دلار از مبادلات دو کشور، مبادله با پول‌های ملی در دو کشور رشد می‌کند و افزایش گردش این پولها زمینه را برای افزایش ارزش آنها فراهم می کند. از طرف دیگر محدودیتها و تحریم‌های بانکی  و مالی که به بهانه‌های مختلف علیه ایران یا چین  وضع می‌شود، نمی‌تواند روی تجارت دو جانبه دو کشور تاثیر گذار باشد که مزیت مهمی برای  دو کشور است. چین پیش از این با عربستان سعودی هم مذاکراتی انجام داده بود و تلاش کرد تا خرید نفت از عربستان را با یوان انجام دهد. مذاکراتی که هنوز به نتیجه نرسیده است ولی زنگ خطری برای اقتصاد امریکا را به صدا در آورده است . از طرف دیگرخبرگزاری های  رسمی روسیه اخیرا اخباری در مورد تمایل روسیه به پیوستن به مذاکرات حذف دلار از مبادلات با چین و ایران منتشر کردند که می تواند اثر گذاری طرح را بیشتر کند.

حذف دلار از تعاملات تجاری در اولین گام باعث کم شدن گردش دلار در بازار جهانی و در نهایت افت ارزش ان می شود. از طرف دیگر بخشی از ارزش و اعتبار اقتصادی امریکا به دلیل استفاده از دلار به عنوان واحد حفظ ارزش و پول مورد استفاده در تجارت درسطح دنیا است که حذف این مساله می تواند آسیب زیادی به اقتصاد  امریکا وارد کند و به همین دلیل است که امریکا قویا با این طرح مخالفت کرده است و برای مقابله با اجرایی شدن ان از هیچ تلاشی فروگذار نمی کند.

اخبار مرتبط

بیشترین بازدید