پنج‌شنبه 30 فروردین 1403
خانهخبرخواندنی‌هاربات‌ها شغل‌های ما را می‌دزدند؟

ربات‌ها شغل‌های ما را می‌دزدند؟


«آیا به راستی ربات‌ها شغل‌های ما را خواهند دزدید؟ تحلیل بین‌المللی اثر بالقوه و بلندمدت اتوماسیون» عنوان جذابی است برای گزارشی که مؤسسه پی. دابلیو. سی برای گزارش خود برگزیده است.

در این گزارش جزئیات کاری 200 هزار کارگر در مشاغل مختلف در 29 کشور جهان مورد بررسی قرار گرفته تا ارزیابی شود که چه بخشی از مشاغل در فرآیند خودکارسازی از بین خواهد رفت. سه موج اتوماسیون برای اوایل دهه 2020، اواخر دهه 2020 و دهه 2030 تصویر شده است.
– در موج نخست، کارهای محاسباتی و تحلیل داده‌های ساختارمند در بخش‌هایی نظیر بخش مالی و اطلاعات و ارتباطات مکانیزه خواهد شد
– در موج دوم، کارهای تکراری مانند پرکردن یک فرم و تحلیل داده‌های بدون ساختار اتوماتیک خواهند شد
– در موج سوم، نیروی کار فیزیکی و مهارت‌های یدی و نیز حل مسئله در دنیای واقعی به ابزارهای خودکار سپرده خواهد شد.
بر این اساس انتظار می‌رود که تا اوایل دهه 2030، بین 20 تا 25 درصد از مشاغل در آسیای شرقی و بیش از 40 درصد مشاغل در اروپای غربی خودکار شوند. صنایع به ترتیب بیشترین سهم مشاغلی که مکانیزه خواهند شد عبارتند از: حمل و نقل و انبارداری، تولیدات کارخانه‌ای، ساخت و ساز، خدمات پشتیبانی و اداری، تجارت خرده فروشی و عمده فروشی، دفاع و حکومت داری، بیمه و مالیه، ارتباطات و اطلاعات، خدمات فنی، حرفه‌ای و علمی، خدمات تغذیه‌ای و بوم‌گزینی، امور اجتماعی و سلامت انسانی و در نهایت آموزش.

اخبار مرتبط

بیشترین بازدید