سه‌شنبه 29 اسفند 1402
خانهخبرفرهنگی و هنریآن‌چه در بزرگداشت شمس لنگرودی گفته شد

آن‌چه در بزرگداشت شمس لنگرودی گفته شد

شمس لنگرودی می‌گوید: هرچه نوشتم و هرچه شعر سرودم برای دل خودم بود و به همین دلیل شعرهایم برای مردم اثرگذار و الهام‌بخش است.

به گزارش رتبه آنلاین از ایسنا، آیین نکوداشت محمد شمس لنگرودی، شاعر و ادب‌پژوه با حضور شاعران، نویسندگان و اهالی فرهنگ و ادب استان گیلان در پژوهشکده گیلان‌شناسی دانشگاه گیلان برگزار شد.

شمس لنگرودی در این مراسم با اشاره به تعبیر احمد شاملو مبنی بر این‌که «کار کردن در بحران‌ها، تونل زدن در کوه ناممکن‌هاست»، اظهار کرد: مشکلات، گرفتاری‌ها و عوامل بازدارنده خیلی زیاد است، اما مردم مسیر تحول را نمی‌بینند.

او با قدردانی از همه کسانی که با شعرهایش همدلی می‌کنند، افزود: این همدلی‌ها ارزشمند است، زیرا در خلأ نمی‌توان شعر نوشت. این شما هستید که به شعرهای شاعران گوش می‌دهید و با همدلی خودتان شاعران را سر شوق می‌آورید.

این شاعر با اشاره به تالیف کتاب «تاریخ تحلیلی شعر نو»، این کتاب را در پاسخ به نادانسته‌های خود دانست و تصریح کرد: یکی از خوشبختی‌های من در زندگی این است که هر کاری کرده‌ام برای خودم کرده‌ام.

شمس لنگرودی «حافظ» را استاد خود دانست و گفت: زندگی هیچ ارزشی ندارد، اما هیچ چیزی ارزشمندتر از زندگی نیست؛ لذا هرچه نوشتم و هرچه شعر سرودم برای دل خودم بود و به همین دلیل شعرهایم برای مردم اثرگذار و الهام‌بخش است.

او صمیمیت با خود و دروغ نگفتن به خود را یکی دیگر از جلوه‌های اثرگذاری شعرهایش دانست و خاطرنشان کرد: سیاستمداران این جهان را بی‌معنا کرده‌اند، اما هنر زیبایی خلق می‌کند و دروغ نمی‌گوید و اگر هنر نبود واقعیت‌ها ما را از بین می‌برد.

سیدهاشم موسوی رئیس پژوهشکده گیلان‌شناسی دانشگاه گیلان نیز در این مراسم جایگاه والای بزرگان و مفاخر فرهنگ و هنر در نزد مردم را نشانه خوبی دانست و اظهار کرد: هنر پناهگاه انسانیت است.

او با بیان این‌که ما وام دار شاعران هستیم، افزود: شاعران به زندگی ما عظمت و معنا بخشیده‌ و خوش وقتی را برای ما به ارمغان آورده‌اند، لذا نباید جامعه خواندن را فراموش کند؛ البته نه این‌که همه شاعر و نویسنده شوند، اما خواندن مهم است و زندگی فردی و اجتماعی ما ارتقا پیدا می‌کند.

رئیس پژوهشکده گیلان‌شناسی دانشگاه گیلان، محمد شمس لنگرودی را یک معلم و یک پژوهشگر توانا دانست و اضافه کرد: استاد شمس لنگرودی در خانواده‌ای فرزانه، فرهیخته، مومن و پارسا رشد یافته و ما مدیون ایشان هستیم.

موسوی با بیان این‌که ادبیات مهمترین ثروت جامعه ایرانی است، یادآور شد: ادبیات معبری برای آموزش و پرورش انسان و فضیلت یافتن جامعه بوده و ایران به فرهیختگی و شاعرانگی در جهان مشهور است. در واقع وطن خاکی ما در معرض آفات قرار دارد، اما وطن معنوی ما به برکت ادبیات در امان است.

او ادبیات را آفتابی زنده و پایدار در ایران دانست و متذکر شد: فرهیختگانی همچون شمس لنگرودی این وطن را تابناک‌تر کرده‌اند. استاد لنگرودی عاشق فرهنگ مردم گیلان است و این فرهنگ همواره برای ایشان الهام‌بخش بوده و لذا امروز نمی‌توانیم نسبت به تعهد شمس لنگرودی در آثارش به مولفه‌های زندگی گیلانی بی‌توجه باشیم.

این مدرس دانشگاه با اشاره به اثرگذاری مردم‌شناسی در حوزه فرهنگ و دانش، خاطرنشان کرد: مردم‌شناسی زیربنای علوم انسانی و راه نجات ایران است و کشور ما بدون مردم‌شناسی به جایی نخواهد رسید لذا فرصتی ایجاد شده تا رجوعی به آثار شمس لنگرودی داشته باشیم و از هنر در لحظات دشوار استفاده کنیم.

همچنین علیرضا رئیس‌دانایی، مدیر انتشارات نگاه، با اشاره به سابقه همکاری خود با شمس لنگرودی، خاطرنشان کرد: معنا و سادگی شعرهای شمس لنگرودی مرا جذب خود کرد و به انتشار آثارش علاقه‌مند شدم.

او با بیان این‌که شمس لنگرودی ذاتا شاعر است، اظهار کرد: در افکار، گفتار، منش و روش زندگی شمس نیز شاعرانگی موج می‌زند و فخرفروشی انسان‌های به شهرت‌رسیده را ندارد و پس از رسیدن به قله‌های ادبی خود را گم نکرده است.

رئیس‌دانایی شمس را یک پژوهشگر درجه یک دانست و گفت: طنزگویی و طنزپردازی یکی دیگر از هنرهای شمس لنگرودی است و افتخار می‌کنم ناشر آثارش باشم.

در این مراسم از کتاب «در ستایش زندگی» (ویژه‌نامه شمس لنگرودی) به کوشش محسن آریاپاد رونمایی شد.

اخبار مرتبط

بیشترین بازدید