سه‌شنبه 28 فروردین 1403
خانهاسلایدر اصلیآموزش سرمایه گذاری است و هزینه نیست

آموزش سرمایه گذاری است و هزینه نیست

 

وزارت آموزش و پروش می‌تواند نقش تعیین کننده ای در ترویج فرهنگ بیمه داشته باشد

– ضریب نفوذ پایین بیمه های عمر نشان دهنده عدم اگاهی اکثریت افراد جامعه نسبت به این بیمه نامه است

– آموزش های بازاریابی وفروش نیز در این صنعت سیر صعودی داشته است

– فراهم سازی بستر آموزش های الکترونیکی و وبینارها مد نظر باشد

نبض صنعت بیمه در هر کشوری، درون شرکت‌ها و فعالان اصلی این بخش می زند. بر همین اساس، اگر توجه لازم سیاست گذاران صنعت بیمه به وضعیت درون بخشی و شرکت‌های فعال حوزه باشد، بسیاری از مشکلات قابل رفع خواهد بود؛چرا که اوضاع جاری درون این شرکت‌هاست و با کمک فعالان بخش می توان راهی بهتر برای توسعه یافت.

از این رو باید در ابتدا دانست که نگاه فعالان این بخش، به حوزه مورد نظر چگونه است و چه الزاماتی پیش روست. برای درک دقیق وضعیت آموزش‌های درون بخشی صنعت بیمه و حوزه آموزش‌های صنعت بیمه( با رویکرد چابک) به سراغ یکی از مدیران فعال در این حوزه(در شرکت بیمه زندگی خاورمیانه) رفته ایم تا از کم و کیف اوضاع بیشتر بدانیم.

در این خصوص، در ادامه گفت و گو با نیلوفر آریازاد رئیس اداره آموزش نمایندگان و توسعه بازار بیمه زندگی خاورمیانه را می‌خوانید:

 

*ترویج و آموزش فرهنگ بیمه، توسط شرکت‌های بیمه  با چه مکانیزمی موفق‌تر است؟ در این میان مزایا و معایب کار با نهادهای تخصصی چیست و در کل این همکاری چه میزان می تواند به  آموزش بیمه در سطح عمومی کشور منجر شود؟ به نظر شما چه راهی می تواند آموزش چابک و عمومی را محقق کند؟

از نظر جامعه شناسان فرهنگ، میراثی است که از نسلی به نسل دیگر غنی تر شده و منتقل می شود ولی ژنتیکی نیست بلکه رفتارها و عادت هایی است که مردم می آموزند و در عمل به کار می گیرند . از آنجایی که بیمه  می تواند به یک فرهنگ و ارزش تبدیل شود دولت باید یک نقطه شروع استراتژیک را به منظور نهادینه کردن فرهنگ تعیین کند. بدیهی است که وزارت آموزش و پروش می تواند نقش تعیین کننده ای در ترویج فرهنگ بیمه ای داشته باشد . نهاد‌های تخصصی آموزشی و تبلیغاتی نیز می توانند در زمینه ارائه آموزش‌های کاربردی  بیمه و مهارتهای زندگی تاثیرگذاری شایانی داشته باشند.

 

 

*تعریف سواد مالی و بیمه‌ای را چه می دانید و برای سنجش سطح دانش یا سواد مالی و بیمه‌ای  چه نشان‌گرهایی وجود دارد؟ در این حوزه آیا اعتقاد دارید که باید یک راهکار و یک چارچوب واحد برای آموزش بیمه در کل کشور اتخاذ و اجرا شود؟

در دنیای پیچیده امروزی داشتن حداقلی از سواد مالی برای افراد حیاتی شده است. سواد مالی برای هر شخص به معنای این است که منابع مالی خود را در کجا ، چه زمانی و با چه روشی سرمایه گذاری کند . اهمیت سواد مالی به رشد و توسعه بخش مالی اقتصاد مربوط است .

در مورد سواد بیمه ای خصوصا در زمینه انواع بیمه های زندگی، ضریب نفوذ پایین بیمه های عمر نشان دهنده عدم اگاهی اکثریت افراد جامعه نسبت به این بیمه نامه است . با توجه به اینکه هیچ گونه آموزش عمومی در خصوص سواد مالی و بیمه ای در مقاطع تحصیلی مختلف ارائه نمی شود لذا می بایستی این آموزش ها به صورت فراگیر و کاربردی برای مخاطبین مختلف طراحی شود . برای سنجش سواد مالی با توجه به پیچیدگی محیط های تجاری جدید و تنوع خدمات و محصولات ارائه شده توسط موسسات اعتباری الگوهای مختلفی وجود دارد که بنا به شرایط و سطح اطلاعات مورد نیاز تعیین می گردد .

 

*درک درست شرکت‌های بیمه ای و صنعت را از نیازها و بحران‌های طبیعی و مشکلات عمومی مردم در توسعه فرهنگ بیمه‌ای چه میزان موثر می دانید و وضعیت صنعت بیمه ایران در این مقوله را چکونه می دانید؟
کافی نبودن تامین‌های ارائه شده توسط شرکت‌های بیمه، طولانی بودن فرآیند صدور بیمه‌نامه و پرداخت خسارت، عملیاتی نشدن معافیت‌های مالیاتی پیش‌بینی نشده در قوانین مالیاتی، عدم توجه به ساختار‌های فرهنگی اقوام و اقشار و فرق مختلف در کشور در خصوص طرح‌های بیمه‌ای و…. نشان دهنده وجود شکاف عمیقی در این خصوص است.

 

*الگو گیری صنعت بیمه ایران ار شرکت های بیمه خارجی در مقوله فرهنگ سازی را تا چه میزان موثر می دانید و ایا آموزش های خارجی می تواند در این حوزه ما را توانمند و چابک تر سازد یا خبر؟
بیمه های زندگی در کشورهای توسعه یافته قدمت زیادی دارد به طوری که یکی از عمده دغدغه های والدین از بدو تولد فرزند خود، خرید بیمه زندگی مناسب برای فرزندشان است. با الگو برداری ازمحصولات وخدمات متنوع بیمه‌های زندگی در کشور‌های توسعه یافته ظرفیت بالقوه و بالفعل بازار بیمه کشور به حداکثر خواهد رسید و فرالگوبرداری از شرکت‌های بیمه خارجی باعث ایجاد رقابت بیشتر در بین شرکت‌های بیمه ای داخل کشور می شود.

 

* آموزش بازاریابی حین خدمت و تربیت نیروی متخصص درون صنعت بیمه از نگاه شما مشمول چه مولفه هایی است و فکر می‌کنید برای رشد صنعت بیمه در حوزه آموزش بازاریابی چه نکاتی مهم است؟

با توجه به گسترش بیمه های زندگی در سال‌های اخیر، آموزش های بازاریابی وفروش نیز در این صنعت سیر صعودی داشته است . تحقیقات نشان داده که رابطه مثبت ومعنی داری بین رشد اقتصادی و رشد بیمه وجود دارد و این اثر درمورد بیمه های زندگی قوی تر است، زیرا بیمه های زندگی هم ازطریق انتقال ریسک وهم از طریق سرمایه گذاری می‌توانند در رشد اقتصادی اثر گذار باشند به همین خاطر نقش آموزش و بازاریابی بیمه تاثیر به سزایی در این امر مهم دارد. نکته حائز اهمیت این است که هر فردی نباید جهت آموزش و تدریس وارد این صنعت شود بلکه باید متخصص و دانش‌آموخته این صنعت باشد.

انتقال نادرست مفاهیم و محتوای بیمه ای توسط نمایندگان شرکت‌های بیمه به افراد جامعه می‌تواند تبعات جبران ناپذیری داشته باشد. به نظر می‌رسد تدوین یک برنامه آموزشی فراگیر و گسترده جهت ارتقای دانش و تخصص نیروی انسانی شاغل در صنعت بیمه و ارائه الگویی جهت آموزش نمایندگان به کلیه شرکت های بیمه و به روز رسانی مستمر مسئولین آموزش هرشرکت بسیار تاثیر گذار خواهد بود.

 

*وضعیت آموزش در صنعت بیمه ایران را چگونه تحلیل می کنید و چه الزاماتی را حتمی می دانید؟

بسیاری از دوره‌های آموزشی و همایش هایی که درحال حاضر در صنعت بیمه برگزار می‌شود بیشتر جنبه تئوری دارد و ضروری است آموزش های کاربردی و تکنیکی و عملی توسط مراکز علمی کابردی و وزارت آموزش و پرورش برگزار گردد.

برگزاری وبینار مستلزم بستری پایدار و مطمئن می باشد تا شرکت کنندگان در نهایت کیفیت و بدون هرگونه اختلال بتوانند از محتوای ارایه شده در وبینار بهره‌مند گردند. اسکای روم با تولید ابزارهای مورد نیاز امکان برگزاری همایش ها، سمینارها و رویدادهای عمومی را به صورت زنده و آنلاین در بستر اینترنت و در ظرفیت های چندصد نفره فراهم کرده است. وبینارها ابزارهای قدرتمندی برای توسعه کسب وکارهای کوچک و بزرگ هستند.

شما با میزبانی یک وبینار به گروه‌های گسترده ای ازمخاطبین خود دسترسی داشته و بدون محدودیت می توانید تجربه و تخصص، دانش صنعت، توانایی ها، مهارت‌ها، محصولات و خدمات کسب و کار خود را به نمایش بگذارید.

با توجه به سهولت دسترسی به دوره‌های آموزشی بدون محدودیت مکانی، برگزاری وبینار در مقایسه با رویدادهای حضوری با هزینه کمتر و کاملا مقرون به صرفه می باشد ضمن اینکه در تمامی ساعات شبانه روز و ایام هفته امکان بهره مندی از اساتید معتبر و مجرب جهانی جهت ارایه محتوا در وبینار میسر است.  پیشنهاد می‌شود در خصوص فراهم سازی بستر آموزش های الکترونیکی و وبینارها اقداماتی صورت پذیرد.

 

*در حوزه و شرکت بیمه زندگی  خاورمیانه شما چه اصولی را در این بخش مورد نظر قرار داده اید؟

خوشبختانه درشرکت بیمه زندگی خاورمیانه با نگرش ژرف مدیران عالی سازمان مبنی بر اینکه «آموزش سرمایه گذاری است و هزینه نیست»، در خصوص پرسنل و شبکه فروش برنامه‌ریزی‌های کلان و اساسی انجام شده است. راه اندازی آموزش‌های الکترونیکی در سطح کشور با مدرن ترین روش های روز دنیا از جمله اقدامات در امر مهم آموزش است.

 

 

اخبار مرتبط

بیشترین بازدید