پنج‌شنبه 6 اردیبهشت 1403
خانهخبراجتماعی و شهریآموزش دفاع شخصی به کودکان کار

آموزش دفاع شخصی به کودکان کار

مدیرعامل سازمان خدمات اجتماعی شهرداری تهران، گفت: در مواردی با ‌آزار و اذیت کودکان کار مواجه هستیم به همین دلیل می‌توانیم در بحث توانمندسازی، آموزش ورزش دفاع شخصی را داشته باشیم.

به گزارش رتبه آنلاین از خبرگزاری فارس، رضا قدیمی گفت: بهترین سن پیشگیری و رسیدگی به کودکان کار سن کودکی است که باید تحصیل و ورزش را بیاموزند اما گاهی این کودکان برای امرارمعاش مجبورند که ساعاتی از روز را کار کنند به همین دلیل ما 16 مرکز پرتو راه‌اندازی کرده‌ایم که در این مراکز 3 هزار کودک کار تحت حمایت قرار می‌‌گیرند.

وی ادامه داد: ما به دنبال این هستیم که در مراکز پرتو شکل کار کودکان بهتر شود و اگر امکان‌پذیر است یک ساعت از کار کردن این کودکان را کمتر کنیم و در این زمینه خدمات متنوع آموزشی و بهداشتی داریم.

مدیرعامل سازمان خدمات اجتماعی شهرداری تهران، گفت: در مواردی با ‌آزار و اذیت کودکان کار مواجه هستیم به همین دلیل می‌توانیم در بحث توانمندسازی جسم و روح آنها برنامه‌هایی داشته باشیم و طبق مطالعات انجام شده اکنون بحث برنامه‌های آموزشی، ورزشی دفاع شخصی و افزودن اعتماد به نفس را در این کودکان داریم که بتوانند از خود دفاع کنند و در این رابطه با کمک فدراسیون رزمی ایران تفاهم‌نامه‌ای را داشته‌ایم تا به صورت رایگان این کودکان آموزش ببینند این برنامه طی سه ماه گذشته انجام شده و در روحیه آنها اثرگذاری خوبی داشته است.

قدیمی گفت: بسیاری از این کودکان دارای والدین فوت شده، فراری و زندانی یا معتاد هستند و کمبودهای زیادی دارند به همین دلیل موضوعات ورزشی با رویکرد دفاع شخصی می‌تواند اثر خوبی در زندگی این کودکان برجای بگذارد.

وی از برگزاری دوره‌های آموزشی کلاسیک ویژه کودکان کار در مراکز پرتو خبر داد و گفت: کودکان کار می‌توانند در مراکز پرتو تا پایان مقطع ابتدایی خود از خدمات ویژه‌ای برخوردار شوند و آزمون‌های خود را در مراکز آموزشی معمولی بدهند چرا که این کودکان مجبورند کار کنند.

مدیرعامل سازمان خدمات اجتماعی شهرداری تهران تصریح کرد: مهارت‌آموزی برای والدین این کودکان هم در دستور کار داریم تا در آینده این کودکان با بزهکاری‌های دیگر روبه‌رو نشوند. کلاس‌های آموزشی و ورزشی تمام ایام هفته در مراکز پرتو برگزار می‌شود و با 5 باشگاه ورزشی هماهنگی‌های لازم را کردیم که 500 کودک کار را آموزش دهن.

قدیمی تصریح کرد: برای والدین و سرپرست این کودکان هم دوره‌های آموزشی گذاشته می‌شود تا به جای اینکه بر سر چهارراه بروند تولیدات خانگی داشته باشند البته این کار نیازمند صبر و مداومت است و امیدواریم طی دوره 4 یا 5 ساله بتوانیم مسیر زندگی این کودکان را تغییر دهیم چرا که با آموزش والدین و محصولات خانگی و عرضه آنها در نمایشگاه‌های محلات می‌توانند امرارمعاش مناسبی داشته باشند.

وی گفت: در حال حاضر 3 هزار کودک کار محله به محله شناسایی شده و در مراکز پرتو تحت حمایت هستند و 3 هزار کودک کار دیگر نیز تحت پوشش سازمان بهزیستی است.

مدیرعامل سازمان خدمات اجتماعی شهرداری تهران با اشاره به اینکه ریشه بسیاری از کار این کودکان اعتیاد والدین است، گفت: بسیاری از کودکان کار از سوی والدین خود رها شده‌اند و مجبورند برای امرارمعاش کار کنند.

قدیمی گفت: تمام مراکز ما با مجوز بهزیستی فعالیت می‌کنند مسائل آموزشی زیرنظر آموزش و پرورش و ورزشی زیرنظر وزارت ورزش طبق استانداردها پیش می‌رود.

وی گفت: متولی کار کودکان کار و خیابان بر عهده بهزیستی است که با 11 سازمان دیگر باید کار کند و همه باید دست به دست هم این کودکان را توانمند کنیم.

مدیرعامل سازمان خدمات اجتماعی شهرداری تهران گفت: ما حتی در این مراکز خدمات درمانی به کودکان می‌دهیم چرا که بسیاری از آنها فاقد حمایت‌های بیمه‌ای هستند و گاهی هم اولیا و سرپرستان آنها را به مراکز زیربط مانند کمیته امداد و وزارت بهداشت معرفی می‌کنیم تا در بیمارستان‌هایی که خدمات رایگان ارائه می‌دهند خدمات درمانی بگیرند.

قدیمی گفت: پوشش و کاهش آمار کودکان کار مستلزم عزم ملی است چرا که آمارهای این چنینی ملال‌آور است و کودکان باید در خانواده‌های خود باشند و در یک محیط امن آموزش ببینند.

 

اخبار مرتبط

بیشترین بازدید