جمعه 31 فروردین 1403
خانهخبراجتماعی و شهریآمریکا صادرکننده بزرگ نفت شد

آمریکا صادرکننده بزرگ نفت شد


آمریکا برای نخستین ماه در ۷۰ سال اخیر به عنوان یک صادرکننده بزرگ نفت و فرآورده‌های نفتی ظاهر شد و موقعیت خود به عنوان یک تولیدکننده انرژی را تحکیم کرد.

به گزارش رتبه آنلاین از ایسنا، آمار اداره اطلاعات انرژی آمریکا نشان داد این کشور ۸۹ هزار بشکه در روز بیشتر از میزانی که در سپتامبر واردات داشت، نفت صادر کرده است.

آمریکا پیش از این بر مبنای هفتگی در قالب یک صادرکننده بزرگ ظاهر شده بود و آمار اخیر نقطه عطف مهمی به شمار می رود زیرا تا یک دهه پیش و پیش از رونق نفت شیل، عده معدودی چنین اتفاقی را پیش بینی کرده بودند.

دونالد ترامپ، رییس جمهور آمریکا از استقلال انرژی آمریکا تمجید کرد و گفت: این کشور به سمت کاهش وابستگی به نفت خارجی پیش می‌رود. در حالی که صادرات خالص، کاهش وابستگی به واردات را نشان می‌دهد اما آمریکا برای تامین نیازهای پالایشگاه‌های خود همچنان نفت سنگین خریداری می‌کند و همچنین فرآورده‌های نفتی که به قیمت پایین‌تر از سوی صادرکنندگان خارجی موجود است، خریداری می‌کند.

باب مک نالی، مشاور انرژی سابق جورج دبلیو بوش، رییس جمهور اسبق آمریکا و رییس شرکت “راپیدان انرژی” در این باره گفت: بازگشت آمریکا به عنوان یک صادرکننده بزرگ نشان می‌دهد که صنعت نفت تا چه حد می‌تواند شگفتی آفرین باشد و در این مورد، انقلاب نفت شیل، قیمتهای جهانی، تولید و جریان تجارت را تغییر داده است.

افزایش تولید نفت شیل به خصوص مناطق پرمیان باسین تگزاس و نیومکزیکو، عامل اصلی این تحول بوده است اما جایگاه آمریکا به عنوان یک صادرکننده بزرگ نفت ممکن است شکننده باشد زیرا بسیاری از فعالان صنعت نفت شیل، افول سریع تولید در سال آینده را پیش بینی می‌کنند در حالی که برخی از نامزدهای دموکرات ریاست جمهوری، خواستار ممنوعیت حفاری نفتی به روش شکاف هیدرولیکی شده‌اند.

اداره اطلاعات انرژی آمریکا در گزارش دورنمای انرژی کوتاه مدت خود در نوامبر پیش بینی کرد مجموع صادرات نفت و فرآورده‌های نفتی در سال ۲۰۲۰ به ۷۵۰ هزار بشکه در روز خواهد رسید در حالی که میانگین واردات امسال ۵۲۰ هزار بشکه در روز بوده است.

بر اساس گزارش بلومبرگ، تحلیلگران شرکت “ریستاد انرژی” هفته گذشته با اشاره به رشد تولید نفت و گاز و همچنین انرژی‌های تجدیدپذیر اظهار کردند آمریکا تنها چند ماه با دستیابی به استقلال انرژی فاصله دارد.

 

اخبار مرتبط

بیشترین بازدید