شنبه 1 اردیبهشت 1403
خانهخبراقتصادیآمارهای نگران‌کننده، بانکی با دارایی‌های نزولی و بدهی‌های صعودی

آمارهای نگران‌کننده، بانکی با دارایی‌های نزولی و بدهی‌های صعودی

آمارهای نگران‌کننده بانک اقتصادنوین/بانکی با دارایی‌های نزولی و بدهی‌های صعودی

کاهش دو درصدی دارایی، افت 11 درصدی موجودی نقدی، کاهش 12 درصدی درآمد از سپرده، کاهش 19 درصدی سپرده‌های کوتاه مدت و 3 درصدی سپرده‌های بلندمدت، افزایش 14 درصدی بدهی به سیستم بانکی و رشد سه درصدی مطالبات مشکوک‌الوصول از نکات قابل توجه بررسی کارنامه بانک اقتصاد نوین طی سال 1396 است.

به گزارش رتبه آنلاین از تجارت‌نیوز در سلسله گزارش‌هایی با عنوان « کارنامه» با نگاهی نقادانه به بررسی کارنامه عملکرد بانک‌ها و شرکت‌های مختلف می‌پردازد. کارنامه یک سال اخیر بانک اقتصادنوینحاوی نکات قابل توجهی است.

بانک اقتصادنوین در تیر ماه سال ۱۳۸۰ براساس مجوز بانک مرکزی و سازمان بورس و اوراق بهادار، اقدام به پذیره‌نویسی سهام کرد و با سرمایه اولیه به مبلغ ۲۵ میلیارد تومان در اداره ثبت شرکت‌ها و مؤسسات غیرتجاری تهران به ثبت رسید.

پس از چند دوره افزایش سرمایه، با اخذ مجوز از بانک مرکزی و سازمان بورس و اوراق بهادار، افزایش سرمایه از مبلغ ۱٫۱۳ میلیارد تومان به مبلغ ۱٫۳۱۳ میلیارد تومان را از محل سود انباشته ایجاد کرده و در سال ۱۳۹۵ نزد اداره ثبت شرکت‌ها و موسسات غیرتجاری تهران به ثبت رسید.

به گزارش تجارت‌نیوز، بر اساس گزارش‌های منتشره از سوی سامانه جامع اطلاع‌رسانی ناشران (کدال)، بانک اقتصادنوین طبق گزارش عملکرد واقعی منتهی به پایان سال ۱۳۹۶ معادل یک هزار و ۳۱۳ میلیارد تومان سرمایه را به ثبت رسانده است.

بانک اقتصاد نوین هیچ مطالبه‌ای از دولت نداشته و همچنین به بخش‌های دولتی (به غیر از بانک‌ها) هیچ نوع تسهیلاتی پرداخت نکرده است.

طبق صورت‌های مالی منتشره، بانک اقتصادنوین در پایان سال ۱۳۹۶ دارای ۴۲٫۴ هزار میلیارد تومان دارایی بوده که در مقایسه با سال ۱۳۹۵ با دو درصد کاهش مواجه بوده است.

بازده دارایی‌ها در بخش سود تسهیلات اعطایی نشان داده‌ می‌شود که برای بانک اقتصادنویندر پایان سال ۱۳۹۶ با کاهش ۱۳ درصدی نسبت به سال ۱۳۹۵ به ۴٫۵ هزار میلیارد تومان رسیده است.

از ۴۲٫۴ هزار میلیارد تومان دارایی بانک اقتصاد نوین تا پایان سال ۱۳۹۶، ۶۸٫۳ درصد از آن به صورت وام‌ و مطالبات در دست اشخاص غیردولتی بوده است.

بانک اقتصاد نوین هیچ مطالبه‌ای از دولت نداشته و همچنین به بخش‌های دولتی (به غیر از بانک‌ها) هیچ نوع تسهیلاتی پرداخت نکرده است.

صورت مالی بانک اقتصادنوین نشان می‌دهد این بانک در پایان سال گذشته معادل ۹۵ درصد دارایی خود یعنی ۴۰ هزار میلیارد تومان بدهی داشته است.

همچنین این بانک تا پایان سال ۱۳۹۶ در قسمت دارایی‌های خود ۷۵ میلیارد تومان در بخش املاک و ۱٫۴ هزار میلیارد تومان در بخش سهام و سایر اوراق بهادار سرمایه‌گذاری داشته که در بخش املاک سرمایه‌گذاری خود را نسبت به سال ۱۳۹۵ معادل ۴۸ درصد افزایش داده است.

موجودی نقد بانک اقتصاد نوین در سال گذشته روند کاهشی داشته، به طوری که موجودی نقد این بانک در دوره مذکور ۲۶۸ میلیارد تومان بوده که در مقایسه با سال ۱۳۹۵ معادل ۱۱ درصد کاهش داشته است.

در بخش سود و زیان، درآمد مشاع بانک (درآمد به پشتوانه سپرده‌های مردم) در پایان سال گذشته به ۴٫۶ هزار میلیارد تومان رسیده که نسبت به سال ۱۳۹۵ با کاهش ۱۲ درصدی مواجه بوده است.

صورت مالی بانک اقتصادنوین نشان می‌دهد این بانک در پایان سال گذشته معادل ۹۵ درصد دارایی خود یعنی ۴۰ هزار میلیارد تومان بدهی داشته است.

مطالبات از بانک مرکزی شامل سرفصل‌های سپرده قانونی، سپرده جاری، سپرده ارزی، پیش خرید ارز نزد بانک مرکزی است. بانک اقتصادنوین در دوره مذکور به سیستم بانکی، بانک مرکزی و صندوق توسعه ملی بیش از چهار هزار میلیارد تومان بدهی داشته که نسبت به سال ۱۳۹۵ معدل سه درصد افزایش داشته است.

بیشترین سهم از بدهی‌های بانک اقتصادنوین مربوط به سپرده‌های بلندمدتی است که افراد حقیقی و حقوقی درقالب سرمایه‌گذاری در اختیار این بانک قرار داده‌اند.

در سال ۱۳۹۶ میزان سپرده‌گذاری در بانک اقتصادنوین در مقایسه با سال ۱۳۹۵ با کاهش روبرو بوده است.

کاهش سپرده‌های بانکی

سپرده‌های سرمایه‌گذاری بلندمدت بانک اقتصادنوین در سال ۱۳۹۶ نسبت به سال ۱۳۹۵ حدود ۹۸۵ میلیارد تومان معادل سه درصد کاهش داشته است.

همچنین ۵٫۸ درصد از بدهی‌های بانک اقتصادنوین متعلق به سپرده‌های دیداری و پس‌اندازی افراد بوده که در سال گذشته نسبت به سال ۱۳۹۵ با کاهش چشمگیری همراه بوده است.

سپرده‌های دیداری و پس‌اندازی این بانک در سال ۱۳۹۶ نسبت به سال ۱۳۹۵ حدود ۶۰۰ میلیارد تومان کاهش داشته است.

اما علیرغم کاهش سپرده‌های بانکی در سال ۱۳۹۶ روند اعطای تسهیلات طی دوره مذکور تغییری آنچنانی نداشته و مانده تسهیلات بانک در پایان سال ۱۳۹۶ نسبت به سال ۱۳۹۵ کاهش زیادی نیافته است.

به میزان مطالباتی که احتمال وصول آن تشخیص داده نشود ذخیره مطالبات مشکوک‌الوصول در نظر گرفته می‌شود که در بانک اقتصادنوین در پایان سال گذشته بیش از ۲۶۶ میلیارد تومان در نظر گرفته شده که در مقایسه با سال ۱۳۹۵ معادل سه درصد رشد داشته است.

از متغییر هزینه مطالبات مشکوک‌الوصول به عنوان نقطه ابهام بانک‌ها نام برده می‌شود زیرا بانک‌ها باید براساس میزان تعهد مشتریان در بازپرداخت وام‌ها ذخیره در نظر بگیرند. به گفته کارشناسان بانکی، برخی بانک‌ها برای اینکه سود بالاتری را اعلام کنند این میزان ذخیره را در نظر نمی‌گیرند و با نرخ سود بالاتر قرارداد مشتریان را تمدید و بحران را به آینده منتقل می‌کنند.

در بخش سرمایه و حقوق صاحبان سهام، بانک اقتصادنوین تا پایان سال ۱۳۹۶ دارای ۱٫۳ هزار میلیارد تومان سرمایه بوده که نسبت به سال ۱۳۹۵ هیچ تغییری نکرده است.

این بانک با نماد معاملاتی «ونوین» با سرمایه‌ای به حجم ۲۵ میلیارد تومان در سال ۱۳۸۰ به تعامل به بازار سهام پرداخت و با سرمایه فعلی ۱٫۳ هزار میلیارد تومان در بورس اوراق بهادار در حال فعالیت است.

اخبار مرتبط

بیشترین بازدید