جمعه 10 فروردین 1403
خانهخبراجتماعی و شهریآمادگی ایران برای افزایش دو برابری صادرات برق

آمادگی ایران برای افزایش دو برابری صادرات برق


مدیر عامل شرکت توانیر گفت: میزان برقی که از ایران به کشورهای دیگر صادر می‌شود، در قیاس با میزان تولید، بسیار کم است و این در شرایطی است که پتانسیل افزایش صادرات تا دو برابر میزان فعلی وجود دارد.

به گزارش رتبه آنلاین، محمدحسن متولی‌زاده در گفت‌وگو با ایسنا، با تاکید بر این مساله که در حال حاضر بیش از ۱۰۰۰ مگاوات برق به کشورهای همسایه صادر می‌شود، اظهار کرد: عمده برق صادراتی ایران به عراق است اما به کشورهای دیگر هم‌چون افغانستان و پاکستان صادرات برق داریم.

وی افزود: ایران تقریبا با تمامی کشورهای که مرز خاکی دارد، ارتباط الکتریکی برقرار کرده و باید گفت که وضعیت ما در این حوزه بسیار مناسب است اما این بدین معنا نیست که امکان افزایش تبادلات برقی وجود ندارد.

مدیر عامل شرکت توانیر با بیان این‌که میزان صادرات با میزان تولید برق در ایران نابرابر است، ابراز کرد: میزان کمی از تولید برق کشور صادر می‌شود که اگر کشورهای همسایه نیاز داشته باشند، امکان افزایش صادرات نیز وجود دارد که البته این مساله تابع نیاز کشورها و خطوط ارتباطی برقرار شده بین آن‌هاست.

به گفته متولی‌زاده، از نظر میزان تولید مشکل خاصی برای توسعه صادرات وجود ندارد اما در زمینه پتانسیل باید گفت که در این موضوع بحت مباحث فنی شبکه برق مطرح است اما به طور کلی پیش‌بینی ما این است که می‌توان میزان صادرات برق را تا دو برابر افزایش داد.

چندی پیش نیز علی بختیار – معاون برنامه‌ریزی امور اقتصادی وزارت نیرو – گفت: براساس برنامه‌ریزی‌های صورت گرفته، قرار شده است میزان صادرات برق افزایش پیدا کند. پیش‌بینی می‌شود تا سال ۱۴۰۴ میزان صادرات برق به۳۳ میلیارد دلار برسد.

 

اخبار مرتبط

بیشترین بازدید