پنج‌شنبه 9 فروردین 1403
خانهاسلایدر اصلیآلزایمر تامین‌مالی در بورس

آلزایمر تامین‌مالی در بورس

اقتصاد ایران جزو کشورهای بانک پایه است

معضل نقدینگی یا فرصت
-ناشران یا شرکت‌های بورسی، کدام مقصرند!

-بورس جزیره بی‌پول‌ها نیست

شرایط که در کشور وجود دارد، کار را برای بسیاری از فعالیت‌های اقتصادی سخت و دشوار کرده است. از یک سو بحران‌های مکرر ارزی و از سوی دیگر بحران های تصمیم سازی ادامه دارد. اما این تمام مشکل نیست و حتی در شرایط عادی کشور هم ، مشکلات آن قدر برای فعالیت‌های اقتصادی وجود دارد که باید بدون بحران‌های امروزی بررسی شوند!

صحبت از مشکلات تامین مالی است که در کنار افزایش نرخ بیکاری و افزایش تقاضا وجود دارد. حال در این میان  بازار سرمایه به ذات خودش می‌تواند نقش موثری در جبران نقص‌هایی داشته باشد که شبکه بانکی برای اقتصاد ایران ایجاد کرده است.

اما در واقعیت اقتصاد ایران  این بازار بین 13 تا 20 درصد بازارهای مالی را شامل می‌شود که این رقم قابل مقایسه با عملکرد بانک‌ها نیست.

کارشناسان می‌گویند که شرکت‌های بزرگ باید از بانک‌ها فاصله بگیرند اما در سوی مقابل،  بورس بیش از گذشته نگران تامین مالی و نوسان شاخص‌هاست.  نیازهای کوتاه مدت و بلندمدت صنایع حل نشده و  گسترش بازار بدهی  هم نتوانسته توسعه مورد انتظار را ایجاد کند. حال با نیم نگاه به این چالش‌ها این سئوال پدید می‌آید که چه باید کرد و چکونه باید وضع را تغییر داد و از بحران شبکه بانکی در بخش تامین نیاز مالی صنایع کاست؟

در این خصوص گفت و گویی با  عباس آرگون نائب رئیس کمیسیون بازار پول و سرمایه اتاق بازرگانی تهران داشته ایم که در ادامه می‌خوانید:

 

بانک‌ها بدون تخصص

عباس آرگون نائب رئیس کمیسیون بازار پول و سرمایه اتاق بازرگانی تهران در خصوص چرایی عدم تأمین مالی اکثر بنگاه‌های تولیدی از سوی بورس و دل‌خوشی آن‌ها به بانک‌ها گفت: اقتصاد ایران جزو کشورهای بانک پایه تلقی شده و تمام بنگاه‌های تولیدی حاضر در این اقتصاد، راهکارهای تأمین مالی و تنها مرجع دستیابی به تسهیلات برای توسعه بنگاه خود را در بانک‌ها خلاصه کرده و راه‌های جایگزین و استفاده از مدل‌های جهانی مانند بازار سرمایه را چندان در دستور کار تأمین مالی بنگاه خود قرار نمی‌دهند.

وی ادامه داد: همین رویه اشتباه باعث شده تا بانک‌های کشور بر اساس ارائه تسهیلات به بنگاه‌های اقتصادی وثیقه‌های ملکی- تجاری را طلب کنند که امروز حجم فراوانی از مطالبات بانکی، تبدیل به ملک، بنگاه‌های تولیدی و غیره شده که بانک هیچ تخصصی در اداره آن ندارد.

 

تشریفات بازار سرمایه

رئیس هیأت مدیره شرکت نصر مبین ایرانیان تأکید کرد: از سوی دیگر، با توجه به تشریفاتی که در بازار سرمایه کشور وجود داشته و بسیاری از بنگاه‌داران و تولیدکنندگان چندان اشرافی به این تشریفات و قواعد ندارند تا بتوانند به تأمین مالی موردنیاز بنگاه خود دست یابند، تولیدکنندگان به‌سوی بانک‌ها سرازیر شده و درصدد تأمین مالی از بازار پولی کشور هستند بنابراین با عدم آگاهی بنگاه‌های اقتصادی، بورس تاکنون نتوانسته در تأمین مالی این بنگاه‌ها نقشی اساسی ایفا کند.

آرگون با تشریح این تشریفات تصریح کرد: قواعد بورسی که در قالب و روش‌های اجرایی متنوعی مانند اوراق‌های سرمایه‌گذاری و ابزاری‌های جذب سرمایه در این بازار وجود دارد، ازجمله راهکارهای جذب سرمایه و نقدینگی به بورس است؛ ناشرین سازمان باید نیاز تأمین مالی بنگاه‌های تولیدی را درک کرده و شرایط کسب‌وکار کنونی کشور را جدی قلمداد کنند تا نقدینگی به سمت بازار سرمایه سرازیر و سپس به بنگاه‌های تولیدی هدایت شوند.

 

نگاه اشتباه به تأمین مالی در بورس

عضو هیات نمایندگان اتاق بازرگانی ایران با اشاره به اینکه فرصت‌های جذب نقدینگی در اقتصاد به‌کرات رخ نمی‌دهد، خاطرنشان کرد: جذب نقدینگی سرسام‌آوری که امروز به‌عنوان یک معضل اقتصاد نامیده می‌شود تنها از طریق بهبود زیرساخت‌های تأمین مالی بنگاه‌های اقتصادی امکان‌پذیر است یعنی شرکت‌ها باید آماده جذب نقدینگی باشد تا در چنین فرصتی با افزایش سرمایه خود در قالب تأمین مالی در بورس بتوانند سهم مناسبی از نقدینگی را برای بنگاه خود به ارمغان بیاورند.

وی اضافه کرد: نگاه اشتباه به تأمین مالی در بورس کشور نشات گرفته از آن است که ورود نقدینگی و سرمایه باید در خریدوفروش‌ها خلاصه شود اما راهکاری برای ماندگاری سرمایه در بازار سهام ارائه نمی‌شود.

 

بورس تابع نظام اقتصاد

آرگون با تأکید بر آنکه بورس، معیاری از توان اقتصاد کشور و جزیره‌ای جدا از این بدنه نیست، گفت: بنگا‌ه‌های بورسی کشور جزوی از بدنه اقتصاد کلان بوده و تافته‌ای جدا بافته نیستند ضمن آنکه بورس تابع نظام اقتصاد بوده و شرایط حاکم بر اقتصاد نیز چتر خود را بر این بازار پهن می‌‌کند؛ بنابراین باید زیرساخت‌های بازار سرمایه به‌گونه‌ای تجهیز شود تا با ورود نقدینگی به این بازار، پول‌ها جذب بنگاه‌های تولیدی نیازمند به تأمین مالی شود.
وی ادامه داد: ماهیت بازار سرمایه تأمین مالی بلندمدت بوده و عملاً به خاطر پیش‌بینی‌ناپذیر بودن اقتصاد، بنگاه‌های فعال در آن نمی‌توانند حساب ویژه‌ای روی این بازار باز کنند اما اگر ثبات بر اقتصاد حکم‌فرمایی کند، طبیعتاً انتظارات از تأمین مالی توسط بازار سرمایه نیز به واقعیت تبدیل می‌شود؛ جایگاه ویژه تأمین مالی از سوی بورس باید برای بنگاه‌های بزرگ یا همان هلدینگ‌های مادر عملیاتی شود و تأمین مالی بنگاه‌های کوچک و متوسط را باید به بانک‌ها سپرد.

عضو کمیسیون بازار پول و سرمایه اتاق بازرگانی تهران با اشاره به نقش بنگاه‌های تولیدی برای ایجاد جذابیت در راستای جذب نقدینگی نیز تأکید کرد: بنگاه‌های تولیدی به خاطر عدم بهره‌وری، مشکلات زیرساختی، نبود بازاریابی و مدیریت تولید و سرمایه‌گذاری، قادر به ارائه استراتژیک جذب نقدینگی سرگردان در بازارهای پولی و مالی نبوده‌اند بنابراین افزایش سرمایه بدون وجود استراتژی توسعه‌پذیری نه‌تنها برای بنگاه‌ها مفید نبوده بلکه یک سم است.

وی افزود:  اگر تأمین مالی یا جذب نقدینگی در بازار عایدی و توسعه‌پذیری بنگاهی را در بر نداشته باشد که نمی‌توان پیشرفتی را از آن‌ها انتظار داشت و لذا افزایش خریدوفروش سهام بدون توسعه بنگاه‌ها یک چرخه باطل در امر نقدینگی و سرمایه‌گذاری است.

 

هزینه بالای تأمین مالی در داخل کشور

آرگون با اشاره به اینکه نبود جذابیت در بازار سرمایه منجر به رشد بنگاه‌های اقتصادی نخواهد شد، تصریح کرد: جذابیت سهام رابطه مستقیمی با سودآوری بنگاه‌های اقتصادی دارد اما رشد شاخص‌ هفته‌های اخیر بورس را می‌توان رشد نامید! خیر ؛ افزایش شاخص‌های بورس انطباق این بازار با نرخ ارز بوده و با این رشد، علناً ریال کشور سقوط کرده است؛ رشد شاخص‌های بورسی را می‌توان این‌گونه بیان کرد که شرکت‌های بورسی امروز ارزش جایگزینی نرخ ارز را پُر می‌کنند و سودآوری امروز آن‌ها تنها یک حباب است چراکه کیفیت و تنوع کاری آن‌ها تغییری پیدا نکرده است.

عباس آرگون همچنین با اشاره به هزینه بالای تأمین مالی در داخل کشور اظهار کرد: با توجه به نرخ سود سپرده‌های بالا سودی که بانک‌ها به دست می‌آورند و تسهیلاتی هم که برخی از بانک‌ها از این محل پرداخت می‌کنند با نرخ بالایی مواجه بوده که با این هزینه تأمین مالی برخی از طرح‌های توسعه‌ای دارای توجیه اقتصادی نیست.

این فعال اقتصادی همچنین با اشاره به اینکه در برخی مواقع حتی دست نظام بانکی برای ارائه تسهیلات نیز بازنیست، گفت: بانک‌ها طی سال‌‌های اخیر وظیفه تأمین مالی را بر دوش گرفته‌اند اما باید گفت خود بانک‌ها نیز غرق در مشکلات فراوانی مانند فاصله‌ گرفتن با نظام‌های مالی دنیا هستند؛ عدم به‌روزرسانی بانک‌ها با تحولات و ابزارهای بروز بانکی و تأمین مالی بنگاهی اقدام زمان‌بری است.

وی اضافه کرد: از سوی دیگر، جذب سرمایه‌گذاری مستقیم خارجی نیازمند ارتباط بیشتر با  اقتصاد جهانی است و می‌تواند ما را به‌نظام جهانی پیوند بزند.

آرگون عنوان کرد:‌ ورود سرمایه‌گذار خارجی به آن معناست که هزینه تأمین مالی کاهش می‌یابد و امکان استفاده از دانش روز دنیا و مدیریت‌های به‌روز فراهم می‌شود بنابراین باید ضمن ایجاد تعامل مثبت با جهان از تجارب دنیا استفاده کرد.

 

اخبار مرتبط

بیشترین بازدید