سه‌شنبه 4 اردیبهشت 1403
خانهیادداشتآقايان! حاشيه امن‎ خود را حفظ كنيد

آقايان! حاشيه امن‎ خود را حفظ كنيد

مهدی افشارنیک-روزنامه نگار| اشتباهاتتان ديگر از حد گذشته؛ آنقدر كه قابل رفع و رجوع نيست. يك روز قرارداد با توتال، يك روز با نروژ. يك روز دغدغه ضريب بازيافت و يك روز بازار ال‎ان‎جي. آقايان كمي آهسته‎تر! شما دلواپس صنعت نفت نباشيد، نفت به قدر كافي دلواپس دارد. مي‎گوييد چطور؟ مثال بسيار است.

مثلا چرا با توتال قرارداد بستيد؟ چرا فشارافزايي گاز در پارس جنوبي دغدغه‎تان شد؟ شما را با افت گاز بزرگترين ميدان گازي جهان چه كار؟ افت توليد كه شروع مي‎شد، يك لبيك به شركت‎هاي ايراني مي‎گفتيد و مي‎مانديد تا شركتي ايراني پيدا شود و سكويي 20 هزار تني برايتان طراحي كند و بسازد. نكند دل‎نگران تاخير و عقب‎ماندگي ايران بوديد؟ چه دل‎نگراني عبثي. حاشيه امن خود را نگهداريد. اشتباه كرديد با توتال قرارداد بستيد. دست به عصا ادامه مي‎داديد. به موعدش كه مي‎رسيد، اعلام مي‎كرديد ادامه کار در پارس جنوبي به فناوري نياز دارد و در غير اين صورت، افت توليد امانش نمي‎دهد. اگر هم شركتي ايراني به ميدان نمي‎آمد، مي‎گفتيد منتظر مي‎مانيم تا روزي كه شركت‎هاي داخلي بتوانند و پاي كار بيايند. افت توليد و زيان ملت و برداشت بيشتر طرف قطري را به شما چه كار؟ حالا كه قرارداد بستيد، كسي گفت دست‎مريزاد؟

هنوز اشتباه نخست خود را جبران نكرديد، قرارداد ديگري بسته‎ايد. این بار برای فروش گاز طبیعی و تولید LNG. آنهم با شرکتی نروژی. باز هم پای خارجی‏‎ها را باز کردید؟ خب که چه؟ که بگویید از بازار LNG هم غافل نبودید؟ که بگویید دومین شناور ساخته شده با قابلیت تولید LNG در دنیا را به کشور می‎آورید؟ خب درست. اما راه را اشتباه رفتید. راهش این نبود. صبر می‎کردید که سرمایه‎گذار داخلی پای کار بیاید. مگر نمی‎گویند قیمت خوراک پایین است؟ پس حتما صف طویلی از سرمایه‎گذاران می‎آمدند. می‎گویید نمی‎آمدند؟ خب نمی‎آمدند. کسی شما را به خاطر قرارداد نبستن مواخذه نمی‎کرد، برای قرارداد بستن است که بازخواست می‎شوید. مگر کسی در این سال‎ها پرسید پروژه ایران‎ال‎ان‎جی چه شد؟ اگر قرارداد تکمیل آن را هم امضا می‎کردید، امروز باید به مجلس و ائمه جمعه و نهاد دیده‎بان شفافیت و عدالت پاسخگو می‎بودید.

آخر همکاری با شرکت‎های بین‎المللی به چه قیمت؟ مگر نمی‎دانید تعامل با خارجی‎ها، یعنی باید تا ابدالدهر پاسخگوی یاوه‎گویی‎های ترامپ و جماعت یانکی‎ها هم باشید؟ مگر نمی‎دانید تعامل با خارجی‎ها یعنی اگر هر جای دنیا علیه ایران صحبتی شود، داغ نشست‎های مشترکتان با شرکت‎های خارجی بر دل دلواپسان سنگینی می‎کند؟اصلا شما چه حقی دارید که وزارت نفت را در چنین وضعیتی قرار دهید؟ قراردادهای جدید نفتی را باب کرده‎اید که کجای دنیا را بگیرید؟ چه کار دارید که ضریب بازیافت بزرگترین میدان مشترک نفتی کشور از 6 درصد تجاوز نمی‎کند؟ چه کار دارید که نبود فناوری در بسیاری از میادین نفتی، تولید حداقلی به دنبال داشته و بس؟ چه کار دارید که کدام شرکت بین‎المللی می‎تواند بیاید و این ضریب بازیافت را چند درصد بالا ببرد؟ اصلا فرضا آمد و بالا برد، به شما چه می‎رسد؟ مگر پول نفت به جیب شما می‏رود؟ به شما چه غصه خزانه مملکت را می‎خورید و از عقب‎ماندگی در میادین مشترک دل‏نگرانید؟ مگر سال‎های پیش از این سال‎ها که قراردادی امضا نشد و ضریب بازیافتی جابجا نشد، اتفاقی افتاد؟ ديروز قرارداد فاز 11 را امضا كرديد و امروز لابد مي‎خواهيد براي توسعه لايه نفتي قرارداد ببنديد. سال‎ها از لايه نفتي توليد نداشتيم، باز هم نداشته باشيم. سالهاست آزادگان با حدود 35 ميليارد بشكه نفت درجا با همين ضريب بازيافت‎هاي نازل براي رسيدن به توليد صدهزارتايي روزشماري مي‎كند، باز هم بكند. سالهاست نفتي از خزر استحصال نشده، باز هم نشود. مگر چه مي‎شود؟ وقتی مواخذه نشدن، در کار نکردن است، خب پا جاي پايي بگذاريد که بازخواست نشويد.کدام یک از مدیران دولت قبل برای کاهش تولید برای از دست دادن بازار های نفت برای شواف های تبلیغاتی شان مورد سوال و مواخذه واقع شدند؟

اخبار مرتبط

ارسال یک پاسخ

لطفا دیدگاه خود را وارد کنید!
لطفا نام خود را در اینجا وارد کنید

بیشترین بازدید