پنج‌شنبه 6 اردیبهشت 1403
خانهاخبار روزآغاز عملیات برقی سازی راه‌آهن گرمسار– اینچه برون

آغاز عملیات برقی سازی راه‌آهن گرمسار– اینچه برون

مدیرعامل راه آهن با تاکید بر اینکه لازمه توسعه کشور، توسعه زیر ساخت های حمل و نقل است، گفت: برقی سازی مسیر گرمسار- اینچه برون راه آهن را به هدف افزایش حمل بار را تا ۳۰ درصد افزایش می دهد.


به گزارش رتبه آنلاین، سعید محمد زاده در مراسم آغاز عملیات اجرایی پروژه برقی سازی گرمسار – اینچه برون با اشاره به اینکه برقی سازی ۴۹۵ کیلومتر خط راه آهن در مسیر گرمسار – اینچه برون منجر به تقویت کریدور شمال – جنوب خواهد شد، افزود: این اتقاق ماحصل مذاکرات گسترده میان مقامات ایران و روسیه است.
وی با بیان اینکه هدف از این اقدام ارتقای ظرفیت مسیر و اتصال کریدور – شمال جنوب در شرق خزر است، اظهار داشت: یکی از نکات ما مسئله توجه به کریدور شمال – جنوب است و این مزیت برای ایران وجود دارد که هم از شرق و هم غرب خزر می تواند به روسیه متصل شود.
مدیرعامل راه آهن با بیان اینکه با اتصال شرق خزر از طریق مسیر گرمسار – اینچه برون و غرب خزر با اتصال خط رشت به آستار و اتصال از طریق امیر آباد و رشت به روسیه می تواند ارتباط این کشور را با جنوب و آبهای آزاد فراهم کند.
محمد زاده با یادآوری اینکه در سالهای اخیر، به دلیل نیاز به توسعه اقتصادی کشور ایران شاهد تحولات جدی و بزرگی در صنعت ریلی کشور بوده است، تصریح کرد : لازمه این توسعه اقتصادی فراهم کردن زیر ساخت های حمل و نقل و ارتباط با کشورها همسایه، آسیای میانه ، جنوب ایران و افغانستان است.
وی با تاکید بر اینکه در طول سالهای اخیر اقدامات بسیار جدی برای این امر صورت گرفته است، خاطر نشان کرد: به طور متوسط در سال های گذشته بیش از یک میلیارد دلار در حوزه توسعه ریل از سوی دولت سرمایه گذاری شده است که این میزان سرمایه گذاری متفاوت جدای از سرمایه گذاری ها یی دیگر برای جذب منابع از جمله فاینانس است.
مدیرعامل راه آهن نقش حمل و نقل ریلی را در توسعه کشور و صرفه جویی سوخت سوخت بی بدیل دانست و ابراز امیدواری کرد که راه آهن بتواند با اقداماتی مشابه سبب رشد کشور شود.
وی با اشاره به اینکه در سند چشم انداز توسعه ۱۴۰۴ ، برقی کردن ۶ هزار کیلومتر راه آهن در ایران گنجانده شده است، گفت: افزودن ۵۸۴ کیلومتر خطوط برقی در راه آهن، برقی کردن قطار تهران مشهد و امضای تفاهم نامه با روسیه برای دوخطه کردن مسیر شرق راه آهن بافق سرخس و اتصال خواف – بافق و بندر عباس از جمله تلاش های راه آهن در این زمینه است.
محمد زاده افزود: با برقی کردن مسیر گرمسار– اینچه برون ایران، قزاقستان، روسیه، ترکمنستان، انتقال حجم بار در این مسیر افزایش و مبادلات اقتصادی و صنعت در این منطقه توسعه خواهد یافت.
وی با ابراز امیدواری از اینکه پروژه برقی کردن مسیر راه آهن گرمسار – اینچه برون در زمان مقرر و به جدیت به پایان برسد، تصریح کرد: شرکت روسی انتخاب شده در این پروژه، شرکتی صاحب تجربه است که تجربیات مختلفی در این زمینه در دنیا کسب کرده است.
محمد زاده گفت: امیدواریم با این اقدام، به هدفی که نمایندگان مجلس شورای اسلامی در برنامه توسعه، برای رساندن سهم بار راه آهن به ۳۰ درصد تعیین کرده اند برسیم.
مدیرعامل راه آهن با بیان اینکه این اقدام با همکاری همه ارگانها در زمان مقرر به انجام خواهد رسید، افزود: این پروژه موجب خدمت رسانی به تمام ایرانیان به ویژه استان های تهران – سمنان – مازندران – گلستان خواهد شد و توسعه حمل و نقل در این منطقه، توسعه کار و رونق را به دنبال خواهد داشت.

آغاز تحول فناوری در حوزه ریلی

وزیر راه و شهرسازی نیز در مراسم افتتاح آغاز عملیات اجرایی پروژه برقی سازی راه آهن، گرمسار – اینچه برون گفت: در نتیجه این اقدام سرعت قطار در این مسیر ۲ برابر و حمل بار ۴ برابر شده و می توانیم ظرفیت جابجایی بار در این مسیر به ۱۰ میلیون تن بار برسانیم .
عباس آخوندی با اشاره به اینکه این پروژه یکی از پروژه های بزرگ ایران به لحاظ اقتصادی و ارتقای صنعت ریلی به شمار می رود، افزود: نکته مهم این پروژه آن است که همزمان تحول حوزه ریلی به واسطه رشد تکنولوژی، شاهد تبدیل لکوموتیوها از شکل دیزلی به لکوموتیوهای برقی هستیم که این امر حمل بار مضاعف با سرعت و ایمنی بیشتر را به همراه دارد.
وی با یادآوری اینکه نقاط کوهستانی بسیاری در جغرافیای ایران پراکنده شده اند، اظهار داشت: داشتن حمل و نقل ریلی قدرتمند اهمیت زیادی در کشورمان دارد و این پروژه آغاز تحول فن آوری در صنعت ریلی کشورمان است.
وزیر راه و شهر سازی با اشاره به اینکه پیشتر در برخی از مسیرهای فرعی چون تبریز به سمت جلفا نیز شاهد راه اندازی قطار برقی بوده ایم، تاکید کرد: با این حال این اولین پروژه بزرگ راه اندازی قطار برقی در کشور محسوب می شود.
وی مراتب سپاس و تشکر خود را از مقام معظم رهبری که مجوز تامین ۱۵ درصد از سهم ایران در این پروژه صادر کردند اعلام کرد و گفت: به دنبال دستور ایشان توانستیم این اعتبار را از صندوق توسعه دریافت کنیم.
آخوندی از مردم و همکاری های مجلس در این مسیر قدردانی کرد و گفت: قطعاً بدون پشتیبانی مجلس و تدوین شرایط لازم در بودجه این اقدام امکان پذیر نبود.
وزیر راه و شهر سازی با بیان اینکه در این پروژه ۴۹۵ کیلومترخط آهن در مسیر گرمسار – اینچه برون برقی سازی شده است، خاطر نشان ساخت: در نتیجه این اقدام سرعت قطار در این مسیر ۲ برابر و حمل بار ۴ برابر شد و می توانیم ۱۰ میلیون تن بار را در آن جابجا کنیم.
آخوندی با بیان اینکه ایران پروژه های برقی کردن قطار تهران – مشهد وبرقی کردن خواف – باقق را در دستور کار دارد، گفت: پروژه خواف به سمت بافق به سبب وجود بزرگترین معدن سنگ آهن در این منطقه از اهمیت بسیاری برخوردار است.
وی همچنین با اشاره به جریان مذاکرات پروژه خط سرخس به سمت بندرعباس گفت : امیدواریم هر چه زودتر در این مورد به توافق برسیم و بتوانیم شروع عملیات آن را اعلام کنیم.
وزیر راه و شهر سازی با یادآوری در سه ماه گذشته توافق شده بود که پروژه برقی سازی گرمسار – اینچه برون در ۱۱ تیر ماه افتتاح شود ، افزود: همزمانی این اقدام با خروج امریکا از برجام نشاندهنده آن است که برجام همچنان محکم و استوار باقی مانده و علیرغم همه تهدید ها اداره شده و توسط مابقی امضا کنندگان ادامه داده می شود .
وی حضور مدیرعامل راه آهن روسیه در کشورمان را نشانه بزرگی برای استواری برجام دانست و خاطر نشان کرد: این امر بیانگر آن است که تهدیدهای امریکا نمی تواند مانع همکاری دیگر کشورها با ایران شود.
آخوندی گفت: وجود ۳۱ ایستگاه و ۹۵ تونل در این مسیر نشان می دهد که دست اندرکاران آن با چه سختی هایی دست و پنجه نرم کرده اند و این امر باعث افتخار من به همکارانم در راه آهن است که به سخت کوشی مشهورند و مسئولیت های سنگین را پذیرفته و عملی می کنند.
وی با اشاره به پرده برداری از کتابی با موضوع تلاش همکاران راه آهن در زمان جنگ اظهار داشت: در شرایط حاضر نیز همکاران ما علیرغم تحریمها و فشار ها سعی می کنند بیشترین امکانات را در اختیار مردم قرار دهند.
وی همچنین در پایان از روسای جمهور ایران وروسیه به دلیل همکاری برای تصمیم گیری در مورد اجرای این پروژه تشکر و قدردانی کرد.
گفتنی است مراسم آغاز علمیات اجرای برقی سازی راه آهن گرمسار – انیچه برون امروز با حضور وزیر راه و شهر سازی برگزار شد.
همچنین در این مراسم مسئولان راه آهنهای دو کشور ایران و روسیه، نمایندگان استانهای تهران، مازنداران، سمنان و گلستان و حسین هاشمی قائم مقام وزیر کشور و لوان جاگاریان، سفیر روسیه در ایران نیز حضور داشتند.

اخبار مرتبط

بیشترین بازدید