سه‌شنبه 4 اردیبهشت 1403
خانهاسلایدر اصلیآسیا و اقیانوسیه اصلی‌ترین واردکننده نفت اوپک

آسیا و اقیانوسیه اصلی‌ترین واردکننده نفت اوپک

نفت یکی از منابع بسیار ارزشمند انرژی است و با وجود آلاینده بودن این منبع انرژی ، ولی همچنان اصلی ترین و مهمترین منبع  مورد استفاده در دنیا است و انتظار می رود  تا سال ۲۰۲۵ میلادی هم در همین وضعیت باشد.اوپک بزرگترین کارتل نفتی در دنیا است و تقریبا یک سوم کل نفت مصرفی در دنیا را تولید می کند به همین دلیل تصمیات این سازمان تاثیر زیادی روی قیمت نفت و بازار آن دارد.

به گزارش رتبه آنلاین به نقل از  سازمان کشورهای صادر کننده نفت-اوپک- در سال ۲۰۱۲ میلادی ۲۵.۲۹۴ میلیون بشکه نفت از اوپک صادر شد. در سال ۲۰۱۴ میلادی میزان صادرات اندکی تنزل یافت و به ۲۳.۱۳۰ میلیون بشکه رسید و  در سال ۲۰۱۶ دوباره  از مرز ۲۵.۰۱۴ میلیون بشکه  گذشت.

اصلی ترین بازار صادراتی  نفت اوپک در این سه سال مورد مطالعه کشورهای آسیا و اقیانوسیه بودند. در سال ۲۰۱۲ میلادی ۱۴.۵۳۵ میلیون بشکه و در سال ۲۰۱۶ میلادی ۱۵.۷۲۳ میلیون بشکه نفت از کشورهای اوپک به کشورهای آسیا-پاسیفیک صادر شد.اروپا دومین مقصد نفت صادراتی اوپک است و در سال ۲۰۱۲ ۴.۱۱۵ میلیون بشکه و در سال ۲۰۱۶ میلادی ۴.۳۱۹ میلیون بشکه نفت از اوپک وارد بازار کشورهای اروپایی شد.

از دیگر واردکنندگان بزرگ نفت از اروپا می توان به کشورهای امریکای شمالی، امریکای لاتین، افریقا و در نهایت  خاورمیانه اشاره کرد.  کشورهای واقع در خاورمیانه اغلب دارای منابع و ذخایر نفتی هستند و به همین دلیل کمترین میزان واردات نفت از اوپک را دارند . در سال ۲۰۱۲ میلادی ۲۹۰ هزار بشکه و در سال ۲۰۱۶ میلادی ۲۷۴ هزار بشکه نفت از اوپک وارد کشورهای خاورمیانه شد.

اخبار مرتبط

بیشترین بازدید