جمعه 31 فروردین 1403
خانهبازار پولی مالیبانک‌‌ها و‌ موسسات مالیآخرین اقدامات انجام شده برای بازگشایی نماد "وبصادر"

آخرین اقدامات انجام شده برای بازگشایی نماد “وبصادر”

مدیرعامل بانک صادرات با تشریح اقدامات انجام شده برای بازگشایی نماد این بانک در بورس، گفت: صراحتا اعلام می‌کنم بانک صادرات ایران ورشکسته نیست، کسانی که این شایعات را اشاعه می‌دهند اساسا معنا و مفهوم ورشکستی را نمی‌دانند. بانک ما ورشکسته نیست، لکن چالش‌های بزرگی پیش رو دارد که می‌تواند این چالش‌ها را از سربگذراند.

به گزارش رتبه آنلاین، حجت‌اله صیدی در گفت و گو با اقتصاد آنلاین  درباره بازگشایی نماد بانک صادرات “وبصادر” اظهار کرد: در این باره سازمان بورس دو موضوع را مطرح کرده بود که در مورد همه بانک‌ها اعمال می‌شود، یکی بحث صورت‌های مالی سه ماه، 6 ماهه و 9 ماهه و گزارش تفصیلی مدیریت است که طبق قولی که در مجمع سالیانه در بهمن ماه داده بودم تا آخر بهمن ماه گزارش را روی کدال گذاشتیم و فکر می‌کنم از این بابت نقصی وجود نداشته باشد.

او در ادامه افزود: موضوع دیگر مربوط به تاثیر اعمال نامه بانک مرکزی و مواردی است که از سوی بانک مرکزی تعیین شده بود و بیشتر مربوط در این باره نیز  پاسخ کاملی تهیه و ارسال کردیم ، بنابراین اگر نقطه نظری بود و ابهامی وجود داشت به ما اعلام می‌کنند اگر هم که مشکلی نباشد برای بازگشایی نماد هماهنگی صورت می‌گیرد.

صیدی با اشاره به اینکه احتمالا سازمان بورس در این باره  اطلاعیه شفاف سازی منتتشر کند، تاکید کرد:از روز گذشته  پیگیری بازگشایی نماد به صورت حضوری انجام می‌شود تا ان شا الله بتوانیم تا پایان سال نماد را بازگشایی کنیم.

50 درصد بازگشایی نماد به عهده بانک است

مدیرعامل بانک صادرات تصریح کرد: در واقع 50 درصد از موضوع بازگشایی نماد به عهده ما بود که فکر می‌کنم انجام داده‌ایم و اگر نهاد ناظر بازار سهام مدرک یا مستندی بخواهد ارائه خواهیم کرد تا هر چه زودتر توقف طولانی مدت نماد بانک در بورس پایان پیدا پذیرد.

او در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه گفته می‌شود قیمت تئوریک سهم این بانک در روز بازگشایی بیش از 40 تومان ارزش ندارد، گفت: درباره قیمت تئوریک سهم که اعلام شد موافق نیستم،  به طور کلی در دنیا سهام بانک‌ها صرفا بر مبنای سودآوری در بورس‌ها تعیین نمی‌شود.

مدیرعامل بانک صادرات با اشاره به اینکه  ترکیبی که تعیین کننده قیمت سهام بانک‌ها است پیچیده است و تاثیر پذیری بالایی از ارزش دارایی‌ها، ارزش جایگزینی، برندینگ، ضریب نفوذ، شعبات و سایر متغیرهای مهم دارد، خاطرنشان کرد: بنابراین قیمت 40 تومان واقعا کارشناسی شده و درست نیست.

صیدی با تاکید بر اینکه بانک صادرات ایران 1500 هزار میلیارد تومان یعنی 20 برابر سرمایه خود دارایی دارد، گفت: ضمن اینکه این میزان دارایی  4 سال پیش، ارزش‌گذاری شده  و نرخ مربوط به امروز نیست، بنابراین شکی نیست که قیمت سهم در روز بازگشایی متاثر از زیان‌ده شدن بانک است اما نمی‌توان چنین نرخ پایینی هم به عنوان قیمت تئوریک سهم در نظر گرفت.

فروش سهام در روز بازگشایی توجیه ندارد

مدیرعامل بانک صادرات درباره برنامه بانک برای جلوگیری از زیان سهامداران در روز بازگشایی نیز اظهار کرد: سهامداران عمده و درصدی ما اعلام کرده اند که در روز بازگشایی سهم فروشنده نیستند و حتی حمایت خواهند کرد و در این راستا  سهامداران عمده ما مکانیزم بازارگردانی را پیش بینی کردند زیرا سهامداران عمده ما نسبت به آینده بانک امیدوارد و می‌دانند آینده بانک بهتر از شرایط فعلی است بنابراین با دید بلندمدت سهم را در پرتفوی خود نگاه می‌دارند.

صیدی با تاکید بر اینکه گروه مالی صادرات هم در روز بازگشایی سهم در هماهنگی با سهامداران عمده از سهم حمایت می‌کند، خاطرنشان کرد: برای ما مهم است که سهم تا قبل از پایان سال بازگشایی شود و سهامداران بتوانند دارایی خود را نقد کنند و همچنین زیان سنگینی متوجه سهامداران نشود.

او همچنین درباره فروش سهام بانک در روز بازگشایی گفت: طبیعی است شماری از سهامداران می‌خواهند به هر قیمتی سهم خود را بفروشند. اما معتقدم فروش سهم در روز بازگشایی با توجه به این که وضعیت بانک رو به بهبود است اگر از سر ناچاری و نیاز به نقدینگی نباشد، توجیه زیادی ندارد.

شرایط بانک صادرات نگران کننده نیست  

مدیرعامل بانک صادرات درباره مسائل مطرح شده مبنی بر اینکه این بانک ورشکسته است، تصریح کرد: استفاده از کلمه ورشکستگی برای بزرگترین بانک بورسی با بیش از 2400 شعبه و باجه و 1500 هزار میلیارد تومان دارایی و 22 شعبه و سرپرستی بین المللی که  45 میلیون کارت صادر کرده و از همه مهمتر با توجه به برند بسیار معتبر آن، کارشناسی نیست و انطباقی با واقعیات ندارد.

صیدی اضافه کرد: قبل از این که مدیرعامل بانک صادرات شوم از بیرون که اخبار و شایعات را دنبال می‌کردم قدری نگران این بانک بودم و تصور می‌کردم که اوضاع این مجموعه بزرگ بانکی وخیم است اما اکنون که کمتر از یک ماه است بانک صادرات ایران را اداره می‌کنم، متوجه شدم که وضعیت «وبصادر» با این شایعات خیلی فاصله دارد.

او با بیان اینکه واقعاً شرایط نگران کننده نیست، می‌توانم بگویم که بنیاد این بانک محکم تر از این حرف‌هاست و الان که 65 سال سن دارد دست کم به اندازه دوبرابر عمر سپری کرده خود پتانسیل برای رشد و ماندگاری دارد.

مدیرعامل بانک صادرات  با بیان این که دارایی‌های ارزشمند بانک و پتانسیل‌های آن به معنی چشم پوشی از چالش‌های پیش رو نیست، اظهار کرد: صراحتا اعلام می‌کنم بانک صادرات ایران ورشکسته نیست، کسانی که این شایعات را اشاعه می‌دهند اساسا معنا و مفهوم ورشکستی را نمی‌دانند. بانک ما ورشکسته نیست، لکن چالش‌های بزرگی پیش رو دارد که می‌تواند این چالش‌ها را از سربگذراند.

صیدی با اشاره به اینکه “وبصادر” مشمول ماده 141 قانون تجارت است یعنی بیش از نیمی از سرمایه خود زیان انباشته دارد  که البته این به معنای ورشکستگی نیست، گفت: قانون تجارت در این مواقع به سهامداران اختیار داده که درباره خروج شرکت‌ها از بحران‌های فعلی تصمیم گیری کند و اساسا شمولیت بانک در ماده 141 قانون تجارت به معنا یک هشدار حسابداری است.

پتانسیل‌های سودآوری بانک چیست؟

مدیرعامل بانک صادرات درباره برنامه‌های آینده این بانک نیز تصریح کرد:  پتانسیل این بانک برای سودآوری فراوان است. این بانک بیش از  2400 شعبه در سراسر کشور دارد.  برند و نام تجاری بانک صادرات مورد اعتماد مشتریان است و همین مورد به ما کمک می‌کند تا جذب سپرده بیشتری داشته باشیم. از طرف دیگر، بیش از نصف جمعیت کشور یعنی 45 میلیون مشتری داریم و حدود 70 میلیون کارت در دست مردم نیز از دیگر پتانسیل‌های خوب برای سودآوری بانک است. پتانسیل دیگر بانک برای سودآوری شبکه خارج از کشور است که در 22 شعبه خارجی از جمله کشورهای امارات، قطر، لبنان و عمان در منطقه و در اروپا و آسیای میانه فعال هستیم.

او با بیان اینکه خوشبختانه بانک صادرات ایران از فهرست تحریم‌های اتحادیه اروپا خارج شد و  به معاملات بین‌المللی اروپا وصل شدیم، تاکید کرد: منبع دیگر جهت سودآوری بانک فروش شرکت‌های زیرمجموعه به جز شرکت‌های مالی، اموال مازاد شرکت‌ها و دارایی‌های این بانک است که ممکن است  زمان بر باشد، اما هدف این است که بانک به بانکداری بپردازد و نه بنگاه‌داری، و اگر شرکتی هم دارد، فقط شرکت‌های مالی مانند صرافی، تأمین سرمایه، کارگزاری و بیمه باشد که برای تکمیل زنجیره خدمات پولی و مالی ضروری است.

جذب 5 هزار میلیارد تومان از محل فروش اوراق گواهی سپرده

صیدی به فروش گواهی سپرده اشاره و خاطرنشان کرد: طی  هفته اول فروش اوراق گواهی سپرده بالغ بر 5 هزار میلیارد تومان منابع جدید از طریق فروش این  اوراق جذب کردیم.

منبع : اقتصاد آنلاین

اخبار مرتبط

بیشترین بازدید