پنج‌شنبه 9 فروردین 1403
خانهخبرآب بر سر چوب حراج

آب بر سر چوب حراج

در حال حاضر در ایران قیمت تمام شده آب نسبت به آنچه از مشترکان دریافت می‌شود سه برابر بیشتر است به عبارت دیگر یک لیتر آب بسته بندی دو برابر قیمت ۱۰۰۰ لیتر آب شبکه است.

به گزارش رتبه آنلاین از ایسنا، اهمیت آب در کره زمین به اندازه حیات تمام موجودات زنده است. ۷۰ درصد کره زمین را آب تشکیل داده که از این میزان تنها سه درصد آب شیرین است و اتمام این آب می‌تواند نتایج وحشتناکی را برای جانداران به همراه  داشته باشد.

بی شک افزایش قیمت آب یکی از راهکارهای قابل بررسی برای کاهش مصرف در جهان شناخته می‌شود، اما در ایران قیمت آب همپای کشورهای اروپایی که از لحاظ اقتصادی قوی‌تر هستند افزایش نیافته است.

قیمت آب مصرفی در ایران در پایین‌ترین سطح خود در بین اکثر کشورهای اروپایی و آمریکایی است به گونه‌ای که کشورهایی مانند نروژ، آلمان، فرانسه، انگلیس و حتی همسایگان ما چندین برابر از مشترکان خود بابت آب مصرفی هزینه دریافت می‌کنند.

در حال حاضر در نروژ قیمت آب ۱۹۲ هزار و ۲۷۰ ریال، در  آلمان ۱۱۳ هزار و ۱۰۰ ریال، انگلیس ۹۰ هزار و ۴۸۰ ریال و فرانسه ۷۱ هزار و ۶۳۰ ریال است، اما در ایران که چندین سال است که با بحران خشکسالی دست و پنجه نرم می‌کند قیمت آب براساس اعلام شرکت آب و فاضلاب تهران تنها ۴۱۴۷ ریال است.

در همین راستا أفشین رحیم زاده معاون مهندسی و توسعه شرکت آب و فاضلاب تهران به ایسناگفت: در حال حاضر اگر آب به قیمت واقعی خود نرسد به طوری که بهای واقعی آب از سوی مشترکان دریافت نشود، قطعا نمی‌توان بحران آب را سروسامان داد.

وی با بیان این که فاصله قیمت تمام شده آب و آنچه از مشترکان دریافت می‌شود بسیار زیاد است، اظهار کرد: تا زمانی که به اقتصاد واقعی در حوزه آب دست پیدا نکنیم، شرکت‌های آب و فاضلاب قادر به تامین آب پایدار نخواهند بود.

وی تاکید کرد: در شرایط فعلی لازم است که در شورای اقتصاد و دیگر محافل مربوط به بخش آب به مساله اقتصاد آب رسیدگی شود، چرا که تنها در این صورت می‌توان آب پایدار و با کیفیت را در اختیار مشترکان قرار داد.

همچنین علیرضا نوذری‌پور – قائم مقام شرکت آب و فاضلاب تهران – به ایسنا گفت: لازم است که در شرایط فعلی گام‌های آهسته افزایش قیمت آب با سرعت بیشتری طی شود چراکه یکی از بحث‌هایی که موجب کاهش هدررفت آب می‌شود، موضوع قیمت است. لذا لازم است که در این شرایط دولت توجه ویژه‌ای به قیمت تمام شده آب و آنچه که از مردم اخذ می‌شود، توجه شود.

وی اظهار کرد: در حال حاضر اختلاف زیادی بین قیمت تمام شده آب و قیمتی که از مردم اخذ می‌شود، وجود دارد. به طوری که می‌توان گفت قیمت اتخاذی از مردم نصف قیمت تمام شده آب است.

قیمت آب در ایران به گونه ای ایت که موجب شده بحران اب تسدید پیدا کند که لازم است با توجه به وضعیت وخیم منابع الی دولت در ابن رویکرد تجدید نظر داشته باشد.

 

اخبار مرتبط

بیشترین بازدید