جمعه 10 فروردین 1403
خانهاسلایدر اصلیگام بلند اتاق در رتبه‌بندی فعالان اقتصاد و اعلام مشوق و الزامات

گام بلند اتاق در رتبه‌بندی فعالان اقتصاد و اعلام مشوق و الزامات

اتاق بازرگاني ايران در جديدترين مصوبه خود، با هدف تعیین سطح و مرزبندی ميان فعالان واقعي و شركت‌های صوری، فهرستی از مشوقات و الزامات پيشنهادی«مركز ملی رتبه بندی» راتصويب کرد.

به گزارش رتبه آنلاین، از جمله مشوقات و الزامات مصوب اتاق ايران این  است که بخشی از هزینه رتبه‌بندی متقاضیان به عنوان يارانه توسط اتاق ايران و برای مدت 2 سال پرداخت ‌شود.
همچنین دارندگان رتبه های برتر براي حضور در ترکیب هیات‌های تجاری اعزامی اتاق ایران و اتاق‌های وابسته معرفي مي‌شوند.
از دیگر مصوبات این بود که به شرکت‌های رتبه‌بندی شده در حوزه حمل و نقل بین‌الملل امتیازات تخفیفی برای دریافت مجوز «کارنه تیر» داده خواهد شد.
موضوع دیگر  هم این خواهد بود که غرفه‌هاي نمایشگاه‌های داخلی و خارجی با حمایت مالی اتاق ایران، به دارندگان رتبه‌های برتر اختصاص داده مي‌شود .

همچنين به دولت پیشنهاد شد تا فقط دارندگان رتبه‌های برتر در فرآیند ترخیص و ارزیابی کالاها از خط سبز گمرکی بهره‌مند شوند.

گفتنی است که در آخرين جلسه کارگروه احراز صلاحیت موسسات رتبه‌بندی  که در تاريخ ششم شهرويوماه 98 برگزار شد،  در مجموع 14 گواهينامه 6 موسسه متقاضي تمديد و 3 گرايش جديد براي اين موسسات اضافه شد.

به گزارش  سایت مرکز ملی رتبه بندی ایران موسسات متقاضي در واقع نمايندگان مركز ملي رتبه‌بندي اتاق ايران هستند كه مجوز رتبه‌بندي ساير بنگاه‌هاي اقتصادي را در گرايش‌هاي تعيين شده، دارند.

در جلسه كاري یاد شده  عملكرد گروه «پارسیان هوشمند یگانه» كه در زمينه‌ رتبه‌بندی فعاليت مي‌كند، مورد ارزيابي كارشناسان قرار گرفت و در نهايت اين شركت موفق شد كه 3 گواهينامه خود را در حوزه‌هاي نفت، گاز و پتروشیمی، الکترونیک، ارتباطات و فناوری اطلاعات (ICT) و فعالیت‌های مالی، بیمه و بانک تمديد كند. همچنين اين شركت، در گرايش ماشین‌آلات و تجهیزات، صنایع فلزی و فرآورده‌های مرتبط گواهينامه جديدي گرفت كه به گواهينامه‌هاي پيشين آن، اضافه شد.

در اين جلسه، شركت «مهندسی صنعتی فهامه» كه در حوزه انجام خدمات مهندسی صنعتی فعاليت دارد، موفق شد كه گواهينامه‌هاي خود را در 5 گرايش، بازرگانی، صنایع غذایی و دارویی، آرایشی و بهداشتی، نفت، گاز و پتروشیمی، صنایع خودرویی، وسایل نقلیه و قطعات و  نيز فعالیت‌های مالی، بیمه و بانک تمديد كند. همچنين اين شركت توانست در گرايش حمل و نقل و لجستیک گواهينامه جديدي اخذ كند.

افزون بر اين، شركت «پویشگران عرصه سوم» نيز كه در بخش‌هاي آموزش، پ‍ژوهش و مشاوره فعاليت دارد، موفق به تمديد گواهينامه‌ خود را در گرايش الکترونیک، ارتباطات و فناوری اطلاعات شد و گواهينامه جديدي در گرايش معدن و صنایع معدنی كسب كرد.

همچنين عملكرد شرکت «رتبه‌بندی اعتباری پارس کیان» هم كه در اختصاص رتبه اعتباری به اشخاص حقوقی و مشاوره رتبه‌بندی اعتباری و مالی فعاليت دارد، مورد ارزيابي كارشناسان كارگروه احراز صلاحیت موسسات رتبه‌بندی، قرار گرفت و 2 گواهينامه خود را در گرايش‌هاي فعالیت‌های مالی، بیمه و بانک و معدن و صنایع معدنی تمديد كرد.

در اين جلسه، عملكرد شركت «اعتبارسنجی حافظ سامان ایرانیان» نيز بررسي شد و گواهينامه‌هاي اين شركت در بخش‌هاي فعالیت‌های مالی، بیمه و بانک و بازرگانی تمديد شد. «حافظ سامان ایرانیان» در طراحی و تدوین مدل و گزارش‌های رتبه‌بندی و اعتبارسنجی فعاليت دارد.

موسسه «مطالعات سرمایه‌گذاری ایرانیان» آخرين شركتي بود كه عملكرد آن در اين جلسه مورد بازبيني كارشناسان كارگروه قرار گرفت و بر اساس آن، موفق به تمديد گواهينامه خود در گرايش فعالیت‌های مالی، بیمه و بانک شد. اين شركت در بخش خدمات مالی، سرمایه‌گذاری و اقتصادی فعاليت مي‌كند.

کارگروه احراز صلاحیت موسسات رتبه‌بندی، شامل جمعی از متخصصین حوزه رتبه‌بندی است که توسط مرکز ملي رتبه‌بندي اتاق ايران، انتخاب و منصوب شده‌اند و از آن به عنوان«کارگروه» یاد می‌شود. وظيفه اين كارگروه، ارزیابی فرایند و تعیین سطح کفایت و مهارت موسسات رتبه‌بندي بر اساس آيين نامه احراز صلاحيت و دستور العمل اجرایی مصوب، است.

 

اخبار مرتبط

بیشترین بازدید