پنج‌شنبه 9 فروردین 1403
خانهنظام‌های رتبه‌بندیتازه‌های رتبه‌بندیمعرفی نامزدهای نهایی جایزه ادبی «کاستا»

معرفی نامزدهای نهایی جایزه ادبی «کاستا»


اسامی نویسندگان راه‌یافته به مرحله پایانی جایزه‌ ادبی «کاستا» ۲۰۱۹ در پنج بخش رمان اول، رمان، بیوگرافی، شعر و کتاب کودک اعلام شد.

به گزارش رتبه آنلاین، ایسنا به نقل از گاردین،‌ در بین اسامی معرفی‌شده به عنوان نامزدهای نهایی چهل و هشتمین دوره جایزه ادبی «کاستا»، نام «کندیس کارتی ویلیامز» یک نویسنده سیاه‌پوست بریتانیایی برای «کوئینی» که نخستین تجربه او در نویسندگی محسوب می‌شود نیز به چشم می‌خورد. «‌ویلیامز» می‌گوید هیچ‌گاه برای نویسنده شدن برنامه نداشته اما از سال ۲۰۱۶ نویسندگی را آغاز کرده، چرا که از نظر او نویسندگان سیاه‌پوست بریتانیایی باید بیش از پیش در دنیای کتاب و نشر سفیدپوست‌ها حضور داشته باشند.

«کوئینی» که داستان شغل، خانواده و عشق یک زن جوان سیاه‌پوست اهل لندن را روایت می‌کند از سوی داوران جایزه ادبی «کاستا»‌ به عنوان یکی از نامزدهای نهایی بخش رمان اول این دوره انتخاب شده است.

از دیگر افرادی که درکنار «کندیس کارتی ویلیامز» برای جایزه پنج‌هزار پوندی بهترین رمان اول «کاستا» به رقابت می‌پردازند به «برایان بیلستون» برای «خاطرات یک فرد» که درباره مردی است که تصمیم می‌گیرد به مدت یک سال هر روز  یک شعر بنویسند، «سارا کالنیز» برای «اعتراف‌های فرانی لانگتون»‌ که یک داستان تاریخی درباره محاکمه خدمتکاری است که برای قتل خانم‌ و آقای خانه‌ای که در آن کار می‌کند به عنوان مجرم شناخته شده است، و «جوآنا گلن» ‌برای «نیم دیگر آگوستا هوپ»‌ می‌توان اشاره کرد.

«طبقه متوسط انگلستان» نوشته «جانتان کو»، «اعتراف با اسب‌های آبی»‌ نوشته «سوفی هارداچ» ،‌«روزهای سار» نوشته «روان هیسایو بوکانن» و «بازی سایه‌ها» نوشته «جوزف اوکانر» به عنوان نامزدهای نهایی بخش بهترین رمان جایزه «کاستا»ی امسال معرفی شده‌اند.  در سال ۲۰۱۸، «سلی رونی» نویسنده ۲۷ ساله با کتاب «آدم‌های معمولی» موفق به کسب جایزه ۳۰ هزار پوندی بهترین رمان جوایز «کاستا» شد.

سال گذشته ، «بارت اوان هس» جایزه بهترین بیوگرافی جوایز «کاستا» را برای «دختری بدون شخصیت» به خود اختصاص داد. امسال «اورا کامنیگز» برای «بر روی شن‌های کلیسا»‌، «جک فرودر» برای «داوطلب»، «لیندزی هیلسام» برای «تا پای مرگ» و «آدام نیکلسون‌» برای «سرودن شعر»‌ برای کسب جایزه بهترین بیوگرافی با یکدیگر به رقابت می‌پردازند.

در بخش شعر این رویداد ادبی نیز  «موج خروشان» اثر «جی برنارد»، «فلش» اثر «مری جین چان»، «باتلاق» اثر «پائول فارلی» و «پرندگان کاغذی جسور» اثر «جان مک‌کالو»‌ به عنوان نامزدهای نهایی انتخاب شده‌اند.

«جازبایندر بیلان» برای «آشا و روح پرنده»، «مالروی بلک‌من» برای «آتش»، «نیکولاس بولینگ» برای «سایه‌ی قهرمانان» و «جنی داونهم»‌ برای «چیز خشن»‌ به فهرست نامزدهای نهایی بهترین کتاب کودک «کاستا» راه‌ یافته‌اند.

جایزه «کاستا» یکی از معتبرترین و مشهورترین جایزه‌های ادبی در انگلیس است که کتاب‌ها و نویسندگان مطرح در انگلیس و ایرلند براساس آن شناخته می‌شوند. این جایزه از سال ۱۹۷۱ کار خود را با عنوان جایزه ادبی «وایت برد» آغاز کرد و سپس در سال ۲۰۰۶ به جایزه کتاب «کاستا» تغییر نام داد.

برندگان  پنج بخش این دوره از این جایزه ادبی روز دوشنبه ششم ژانویه سال ۲۰۲۰ اعلام خواهند شد، سپس داوران از میان این پنج نویسنده و شاعر، برنده جایزه کتاب سال «کاستا» را انتخاب خواهند کرد. برنده نهایی این جایزه که مبلغی ۳۰ هزار پوندی را نیز از آن خود می‌کند روز بیست و هشتم ژانویه معرفی خواهد شد.

 

اخبار مرتبط

بیشترین بازدید